شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در فاصله دو روز مانده به آغاز بیست‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، پیش‌فروش بلیت‌‌های 30 نمایش صحنه‌ای حاضر در این دوره از جشنواره، آغاز خواهد شد.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بیست‌وششم، پیش فروش این بلیت‌‌ها در بخش‌های مختلف، 15 و 16 بهمن در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌شود و تنها بلیت نمایش‌هایی که در تالار وحدت اجرا دارند در همان سالن عرضه خواهد شد.

مدیر اجرایی در این باره می‌گوید: «قیمت فروش بلیت‌های امسال نسبت به جشنواره گذشته هیچ تغییری نکرده است و سعی کرده‌ایم شرایط به گونه‌ای باشد که همه بتوانند از نمایش‌های امسال جشنواره دیدن کنند.»

به گفته امیرحسین حریری سهمیه‌ای هم برای دانشجویان، استادان و هنرمندان تئاتر در نظر گرفته شده که در اختیار دانشکده‌های تخصصی تئاتر و خانه تئاتر قرار خواهد گرفت.

همچنین تقسیم‌بندی سهمیه بلیت میهمان برای دیگر بخش‌ها انجام شده است که در اختیار مراکز مربوط قرار می‌گیرد تا نسبت به توزیع مناسب آن اقدام کنند.

اما از روز دوشنبه 15 بهمن در بخش‌های دیگر جشنواره نیز آخرین اقدامات لازم برای آغاز کار انجام می‌گیرد.

دوشنبه همزمان با آغاز پیش‌فروش بلیت‌، سمینار «تئاتر معاصر، نقد معاصر» نیز با حضور 9 منتقد ازکشورهای ایران، کره شمالی، انگلیس و هند برگزار خواهد شد.

در این سمینار که در واقع آغاز مقدماتی جشنواره 26 است، محمدحسین ایمانی خوشخو، مجید سرسنگی، یان هربرت (رئیس کانون منتقدان تئاتر جهان) و نصرالله قادری حضور خواهند داشت. این سمینار یک‌روزه در 3 بخش از ساعت 9 تا 18 در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

پس از آن، نوبت به پوستر جشنواره می‌رسد که در آخرین روز پیش از آغاز جشنواره، یعنی 16 بهمن رونمایی خواهد شد.

این پوستر را داوود منطق طراحی کرده است و در نشست خبری روز شانزدهم در حضور خبرنگاران در شرایطی که عملا فرصتی برای تبلیغ باقی نمانده است، رونمایی می‌شود.

اما نمایش‌ها

قرار است 17 بهمن پس از این‌که هنرمندان و مسئولان تئاتر کشور از مراسم افتتاحیه در مرقد امام بازگشتند، 5 نمایش و بازخوانی یک نمایشنامه در مجموعه تئاتر شهر اجرا شود.

در سالن اصلی نمایش «نوک زبان» به نویسندگی و کارگردانی «لوکاس بانگرتر» از کشور سوئیس در بخش مسابقه بین‌الملل اجرا خواهد شد. در تالار چهارسو نمایش «مرغابی وحشی» که هم‌اکنون اجرا دارد، روی صحنه می‌رود.

در تالار سایه «زندگی متناقض من» به کارگردانی علی معینی از ایران و فرانسه و در تالار قشقایی نمایش «یرما» در بخش مسابقه بین‌الملل کار رضا گوران اجرا می‌شود.

در کارگاه نمایش نیز نمایش «سه روایت از مردن» به کارگردانی رضا گشتاسب از شهر یاسوج روی صحنه می‌رود و در بخش نمایشنامه‌خوانی، محسن خسروی از کاشان نمایشنامه «هفت پیکر» را به مدت یک ساعت بازخوانی می‌کند.

همزمان در تالار وحدت نیز نمایش «افرا» به کارگردانی بهرام بیضایی در بخش مرور اجرا خواهد شد؛همان نمایشی که پیش از جشنواره کارش را شروع کرده و در واقع ربطی هم به این ماجرا ندارد. مثل مرغابی وحشی در تالار چهارسو.

اما تله‌تئاترها

یکی از بخش‌های جالب جشنواره امسال، تله‌تئاتر است که در فرهنگسراهای تهران و خانه هنرمندان پخش می‌شود. جالب این که از 8 تله‌تئاتر انتخاب شده برای این بخش، 3 تایش شهرستانی است؛ اصفهان، کرمانشاه و ایلام.

آسانسور، اترارنامه، زمستان 66، ببر گراز دندان، آخرین بازی، خانواده تت، دریاروندگان و قشلاق آخر این 8 نمایشند که قرار است در روزهای جشنواره به نمایش مجدد درآیند.

از این بین، آسانسور به کارگردانی غلامحسین لطفی از کرمانشاه، اترارنامه به کارگردانی فرشاد احمدی از اصفهان و قشلاق آخر به کارگردانی علی مرادی از ایلام در جشنواره شرکت کرده‌اند.

اختلاف در دقیقه 90

درست در شرایطی که آخرین اقدامات لازم برای برگزاری جشنواره امسال در حال انجام است، خبر می‌رسد که مدیر تئاتر شهر از شورای سیاستگذاری جشنواره 26 استعفا کرده است.

به نوشته فارس، مهرداد رایانی مخصوص که علاوه بر عضویت در این شورا، یکی از اعضای هیئت داوری جشنواره امسال هم هست، به علت اختلاف با برگزارکنندگان از این سمت‌ کناره‌گیری کرده است.

کد خبر 43310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز