سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

کامران محمدی: بیست‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، پس از 8 روز و با پایان جشنواره فیلم فجر، روزهای پررونق‌تری را پشت سر می‌گذارد، هرچند که شاید کمی برای گرم شدن دیر شده باشد.

حالا با اجرای چند نمایش بهتر که با استقبال خوب تماشاگران همراه بوده است، تئاتر شهر روزهای تلخ تعطیلی و تعمیرات را آرام آرام فراموش می‌کند و دوباره به روزهای اوج خود نزدیک می‌شود.

روزهایی که همزمان در 5 تالار این مجموعه زیبا، 5 نمایش با نفس تماشاگران مشتاق، گرم می‌شدند و مسئولان هنرهای نمایشی حتی می‌توانستند به شعار «تئاتر برای همه» فکر کنند.

مسئولان البته حالا هم به این شعار امیدوارند؛ به ویژه در دوسه روز پایانی که می‌توانند با اتکا به استقبال بیشتر، بیشتر سرشان را بالا بگیرند و بگویند: «تئاتر برای همه یعنی رفتن به مراکز جمعیت مردمی یعنی تئاتر در رسانه و تمام نقاطی که با مردم در ارتباط باشد. در اکثر کشورها رابطه بین گروه و تماشاگر این است که گروه نمایشی به سمت تماشاگر می‌رود. در خیلی کشورها تئاتر به داخل جامعه رفته و اگر از این منظر نگاه کنیم این جشنواره نیز تحقق این شعار بوده است.»

دبیر جشنواره 26 در گفت‌وگو با مهر ادامه می‌دهد: «بسیاری از برنامه‌های مد نظر ما نظیر انتشارات، سمینار و راه‌اندازی بخش‌های مختلف انجام شده و خوشبختانه با وجود همزمانی با جشنواره فیلم فجر استقبال از جشنواره تئاتر خوب بوده و هر روز بیشتر نیز می‌شود. جشنواره انعکاس خوبی نیز داشته و ما به هدف خود که همانا بیرون رفتن از محدوده تئاتر شهر و پا گذاشتن به گستره شهر تهران و ارتباط با مردم بوده رسیده‌ایم. بخش نمایش‌های رادیویی که به صورت زنده از رادیو جوان پخش می‌شود و استقبال خوب مردم هم از نکات مثبت جشنواره امسال است.»

با این حال،  هنوز هم اصل ماجرا،  در تئاتر شهر رخ می‌دهد و نمایش‌های این مجموعه،  وظیفه گرم کردن جشنواره را برعهده گرفته‌اند. از این میان،  «ترمینال» سیامک احصایی با بازی فاطمه معتمدآریا،  نقش مهمی بازی می‌کند؛  به گونه‌ای که مسئولان،  امید زیادی به آن بسته و اجراهایش را تا 6 اجرا افزایش دادند.

«ترمینال» محل اتصال سرنوشت 3 زن است که هر یک به شیوه‌ای منقطع، زندگی‌شان را روایت می‌کنند. البته در خارج از تئاتر شهر هم خبرهایی هست و نمایش‌های خارجی در روزهای پایانی، آخرین زورشان را می‌زنند.

ماکاندو‌ از فرانسه و مربای روسی از روسیه که از دیروز پا به صحنه گذاشته‌اند، از جمله این نمایش‌ها هستند که اولی در 70 دقیقه‌ نوشته گابریل گارسیا مارکز به کارگردانی سرکیس چونلکیان چهارشنبه دومین اجرایش را در تالار مولوی به صحنه می‌برد و دومی نوشته لودمیلا اولیتسکایا و ‏کارگردانی یوسیف رایخلگاوز امروز و فردا در تالار محراب اجرا می‌شود.‏ علاوه بر این‌ها، تالار وحدت هم  غرق در خارجی‌هاست؛ از «چه مرد ظالمی» کار لهستان در پارکینگ تا «ننه دلاور» آلمانی در تالار اصلی.

پایان تئاتر، پایان سال

هرچند اختتامیه جشنواره شعر فجر یک هفته پس از پایان جشنواره تئاتر یعنی دوم اسفند برگزار خواهد شد اما عملا همه اهالی فرهنگ و هنر می‌دانند که مراسم نهایی جشنواره تئاتر 26، پایان سال هنری 86 خواهد بود.

این مراسم، روز جمعه 26 بهمن به کارگردانی اسماعیل بنی‌اردلان و با تجلیل از اکبر زنجانپور، محمود عزیزی، حسین مسافر آستانه و گلاب آدینه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

علاوه بر این، مسئولان قصد دارند امسال از حسن خجسته، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران نیز به پاس خدمات شایسته و ارزنده ایشان در گسترش و ترویج فرهنگ عمومی تئاتر در رادیو و کوشش برای تعامل هر چه بیشتر رسانه و تئاترتقدیر کنند.

ضمن آن که نام رضا پورحسین،  مدیرشبکه چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در فهرست تقدیری‌هاست.مراسم اختتامیه بیست وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، 26بهمن ماه،  ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

تئاتر شهر زنده است

اما تئاتر شهر که در چند ماه گذشته در حالت اغما فرو رفته بود، با شوک جشنواره 26،  دوباره بیدار شده و اگر دوباره اتفاقی نیفتد، قرار است حالا حالاها حرکتش را ادامه دهد. مدیر تئاتر شهر که حالا دیگر می‌تواند مثل سرسنگی با سر بالاتر حرف بزند، از حالا برنامه‌های مجموعه‌اش را حتی تا بعد از عید، مشخص کرده است.

به گفته مهرداد رایانی مخصوص 5 نمایش تا پایان سال 86 و 4 تا نیز بعد از تعطیلات نوروز در تالارهای مجموعه تئاترشهر اجرا خواهند شد.

از این 5 نمایش، «ملاقات بانوی سالخورده» حمید سمندریان که پیش از جشنواره کارش را شروع کرده بود، بدجوری جایش را محکم کرده و قرار است تا پایان سال در سالن اصلی بماند. به جز این، نمایش امیر دژاکام در تالار چهارسو، نمایش نصرالله قادری در تالار سایه و نمایش «تهرن» محمود استادمحمد در تالار قشقایی روی صحنه می‌روند و نمایش امیر آتشانی نیز با نام «حنجره‌ها» در کارگاه نمایش اجرا خواهد شد.

رایانی مخصوص درباره برنامه بعد از عید هم به فارس می‌گوید: «از 20 فروردین نمایش کانال کمیل در تالار اصلی اجرا می‌شود و منیژه محامدی نیز در تالار چهارسو اجرا خواهد داشت. حمید پورآذری نیز نمایش غولتشن‌ها و نیما دهقان نمایش کادنس را در کارگاه نمایش اجرا خواهند کرد.»

کد خبر 44120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز