فرنوش صفوی‌فر: فصول پاییز و زمستان برای شهرهای بزرگ، مانند تهران، یادآور دود و آلودگی و تنگی نفس است.

شاید راهکارهایی مانند محدود کردن رفت و آمد وسایل نقلیه شخصی، بتواند بار سنگین ترافیک را در مناطق مرکزی این شهرها کمتر کند، اما شاید نتواند آلودگی واقعی را کمتر کند؛ چرا که هنوز خودروهای سنگین، مثل اتوبوس‌ها، در این مناطق تردد می‌کنند که ممکن است آلوده‌کننده‌تر هم باشند.

این، نتیجه مطالعه‌ای است که در سطح خیابان‌های لندن انجام شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این مطالعه مشخص شده است که کیفیت نامطلوب هوا در مناطقی از شهر که اتوبوس‌های گازوئیلی در آن در حرکت‌اند، برای بیماران مبتلا به آسم زیان‌بارتر است.

محققان مجری این مطالعه، ادعا دارند این اولین باری است که بررسی تأثیر آلودگی هوا روی بیماران آسمی، در سطح شهر و خیابان، و نه در محیط‌های مصنوعی، مثل آزمایشگاه و بیمارستان، صورت می‌گیرد.

این محققان، 60 نفر از بیماران مبتلا به آسم را انتخاب کردند و وضعیت تنفسی آنها را، 2 بار و هر بار در 2 مرحله، اندازه‌گیری کردند. یک بار در خیابان آکسفورد لندن، جایی که فقط اتوبوس و تاکسی در رفت‌وآمد بود و بار دوم در خیابانی نزدیک به هایدپارک که هم خودروهای شخصی بنزینی در آن رفت‌وآمد داشت و هم اتوبوس‌ها.

هر بار، کیفیت تنفسی بیماران، قبل و بعد از2 ساعت پیاده‌روی در این خیابان‌ها، اندازه‌گیری شد تا بتوان از مقایسه تغییر آن، قبل و بعد از پیاده‌روی در 2 خیابان، به نتیجه مشخصی در مورد تأثیر هوای آنها در تنفس‌شان رسید.

بررسی‌ها نشان‌دهنده افت قابل‌ملاحظه کیفیت تنفس بیماران، بعد از پیاده‌روی در خیابانی بود که اتوبوس گازوئیلی بیشتری داشت.

هوای بنزینی و هوای گازوئیلی

بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد دود خودروهای گازوئیلی، 100 برابر بیشتر از دود خودروهای بنزینی، ذرات معلق تولید می‌کند.

 هرچه اندازه این ذرات کوچک‌تر باشد، خطر آن‌ها هم بیشتر است، چرا که قابلیت نفوذ آن‌ها به مجاری تنفسی ریزتر بیشتر می‌شود.

وقتی این ذرات بسیار ریز باشند، حتی این قابلیت را پیدا می‌کنند که از جدار مویرگ‌های ریه عبور کنند و خود را به جریان خون برسانند. یکی از نتایج این مطالعه در آزمایشگاه این بوده است که دود گازوئیلی، 3 برابر بیشتر از دود بنزینی حاوی ذرات معلق بسیار کوچک، با اندازه کمتر از 1/0 میکرون، بوده است.

همچنین میزان نیتروژن دی‌اکساید خیابان آکسفورد، با گازوئیل بیشتر، 3 برابر خیابان هایدپارک بوده و میزان کربن المنتال آن هم 6 برابر بیشتر بوده است.

پیش از این در تحقیقات گوناگون مشخص شده بود که آلودگی هوا می‌تواند کیفیت تنفسی بیماران مبتلا به آسم را بدتر کند و نیز خطر حمله‌های قلبی، در هوای آلوده، بیشتر می‌شود، با این حال، این مطالعه که در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شده، توانسته است خطر نهفته در هوای ناشی از خودروهای با سوخت دیزلی را هم بر‌  این بیماران نشان دهد.

مچنین نتایج این مطالعه علمی می‌تواند برای مدیران حمل‌ونقل عمومی هم مفید باشد، چرا که می‌توانند با استفاده از آن، وسایلی را برای جابه‌جایی مردم در نظر بگیرند که آلودگی‌زایی آنها، بیشتر از فایده‌شان نباشد.

کد خبر 39002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز