گروه شهری: مسئول بخش خودروی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که منابع متحرک، سهم عمده‌ای در تولید آلاینده‌های شهر تهران دارد گفت: بیش از 80 درصد آلاینده‌های شهر تهران ناشی از وسایل نقلیه است.

امیر علی منصوری در گفتگو با همشهری افزود: در این بین بیشترین سهم آلودگی هوای تهران به خودروهای سواری اختصاص دارد و براساس مطالعات انجام شده از سوی این شرکت، خودروهای ساخت داخل به لحاظ آلاینده‌های خروجی به 2گروه پاک و ناپاک تقسیم می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس با توجه به توزیع و بافت خودروهای فعال شهر تهران،  ‌حدود 20 درصد این خودروها در گروه پاک و 80 درصد بقیه در گروه ناپاک قرار دارند.

منصوری گفت: خودروهای پاک با توجه به تعداد‌شان،  کمتر از 4درصد و خودروهای ناپاک بیش از 96 درصد آلاینده‌های ناشی از خودروهای سواری را در تهران تولید می‌کنند.

وی علت کاهش آلودگی  در گروه خودروهای پاک را استفاده از تجهیزات و فناوری روز در سیستم سوخت رسانی این نوع خودروها دانست و گفت: این امر نشان می‌دهد که استفاده از تکنولوژی جدید و تجهیزات کنترل آلودگی بر روی  خودروها از جمله کاتالیست  تأثیر بسزایی در کاهش میزان آلاینده‌های اگزوز خودروها دارد.

مسئول بخش خودروی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  تولید خودروهای داخل  را مطابق استاندارد آلودگی هوا که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شده است دانست و گفت: این در حالی است که استانداردها به مرور زمان ارتقاء پیدا می‌کند.

وی البته این را نیز گفت که  در بحث آلودگی خودروها 2 موضوع مطرح است یکی تولید خودروها مطابق استانداردهای مصوب و اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگری میزان آلاینده‌های ناشی از تردد خودروها بعد از تولید  است که باید از طریق معاینه فنی کنترل شود.

منصوری‌ گفت: در این رابطه خودروهای صفر تا 2 سال از انجام معاینه فنی معاف هستند ولی بعد از آن سالی یک بار باید معاینه فنی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بر روی خودروها یکی از دو سامانه سوخت‌رسانی موجود یعنی کاربراتور یا انژکتور سوار شده است گفت: خودروهای انژکتوری به‌دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته در سامانه سوخت‌رسانی، دیرتر از خودروهای کاربراتوری که فناوری قدیمی تری دارند از تنظیم خارج می‌شوند، ضمن اینکه احتراق  کامل‌تری نسبت به آنها دارند و از این رو آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند.

این در حالی است که روزانه حدود 2 میلیون و 800 هزار خودرو در سطح تهران تردد می‌کند و نزدیک به  هزار و 200 تا هزار و 600 خودرو در این شهر شماره‌گذاری می‌شود.

کد خبر 37659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز