دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

ناهید جعفرپورکامی: هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، نگرانی جدیدی پایتخت را فرا می‌گیرد.

علاوه بر مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهر، باید نگران پدیده‌ای دیگر باشیم با عنوان «وارونگی دما...»

تهران با داشتن بیش از 5/2 میلیون خودرو در سطح شهر و تردد روزانه این خودروها در دل خیابان‌ها از سویی و وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های آلاینده، توانسته به عنوان یکی از  آلوده‌ترین شهرهای جهان گوی سبقت را از خیلی شهرها برباید. این معضل نیز هر سال به هنگام سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان، به صورت جدی‌تر، برشانه‌های پایتخت سنگینی می‌کند.

در سال‌های گذشته بسیار اتفاق افتاده که در روزی از روزهای پاییز یا زمستان، هنگامی که قصد خروج از خانه را داشتیم و در روزهای پیش از آن، هشدارهای متعدد کارشناسان را نشنیده می‌گرفتیم، به ناگاه خبر تعطیلی مدارس و ادارات به گوش می‌رسید و از شهروندان خواسته می‌شد که برای تردد در شهر از خودروهای شخصی استفاده نکنند و از سفرهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند.

این اتفاق البته چندان عجیب نبود. ما سال‌ها در تهران شاهد بروز این ماجرا بودیم، بنابراین در سال جاری نیز چندان عجیب نیست اگر یکباره با پدیده‌ واژگونی هوا و افزایش ذرات آلاینده در هوای تهران روبه‌رو شویم. مسلماً اتفاق عجیبی نخواهد بود اگر یک روز مانند سال‌های گذشته هشدارهای جدی کارشناسان را بشنویم.

شاید هیچ‌گاه این اتفاقات از حافظه پایتخت پاک نشود. در این روزها اگر چه کمتر از یک ماه از پاییز نمی‌گذرد، اما با مروری بر نقشه‌های هواشناسی می‌توانیم بفهمیم که چه روزهایی را پیش‌رو داریم. شاید بسیاری از شهروندان چندان در معرض این پدیده طبیعی و جغرافیایی قرار نگیرند و از بروز آن آسیبی نبینند.

 اما بی‌تردید این اتفاق می‌تواند بر سلامت کودکان و نوجوانان و حتی سالمندانی که در تهران زندگی می‌کنند تاثیر بسیار منفی داشته باشد. پس از گذشت سال‌ها از این داستان تکراری و همیشگی که اتفاق می‌افتد و هنوز اقدامی پیشگیرانه برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

در این روزها نیز بدون کمترین اعجاب و شگفتی باید منتظر این پدیده باشیم و لابد در پایان سال نیز گزارش مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را در مورد آمار تلفات جانی این پدیده  به عنوان اتفاقی معمولی بشنویم.

کد خبر 33451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز