گروه‌ شهری: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در طول سال‌های گذشته به‌دلیل شرایط پایدار هوا و پدیده وارونگی دما در فصول پاییزی چندین بار مدارس تهران تعطیل شد و چنانچه فکری برای وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران نشود احتمال بازگشت این شرایط که خطرناک است وجود دارد.

یوسف رشیدی با اعلام این هشدار افزود: اگرچه به‌دلیل سهمیه بندی بنزین و سیاست‌های شهرداری در زمینه گسترش حمل‌ونقل عمومی تا به امروز توانسته است هوای تهران را در وضعیت قابل قبولی قرار دهد، اما این همه با استقرار شرایط پایدار و بروز پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران، می‌تواند به بروز یک فاجعه بیانجامد.

وی با اعلام این که آلاینده‌های هوا در تهران قطعاً بیشتر از سایر نقاط کشور است و موجب بروز بیماری‌هایی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود، اظهار داشت: تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که با روش‌های کنترلی مناسب می‌توان شرایط موجود را حفظ کرد اما اگر بخواهیم هوای تهران را از وجود ذرات معلق تمیز کنیم باید سامانه‌های حمل‌ونقل پاک مانند مترو را بیش از پیش گسترش دهیم.

رشیدی با اشاره به کشور ژاپن و تجربه کنترل آلودگی هوا در این کشور گفت: در دهه 60 و 70 هوای شهرهایی مانند توکیو بسیار آلوده بود، به نحوی که مأموران پلیس‌ این کشور با استفاده از ماسک در معابر حاضر می‌شدند اما امروز شهر توکیو هوایی تمیز دارد. این امر تنها با گسترش حمل‌ونقل عمومی پاک و قابل قبول میسر شده است.

رشیدی به سال 76 و 84 اشاره کرد و افزود: در سال‌های مذکور هوای تهران چنان آلوده شده‌ بود که مدارس تعطیل شد و ادارات دولتی نیز در پاره‌ای اوقات مشغول به فعالیت بودند که اگر برای گسترش حمل‌ونقل عمومی مانند مترو فکری نشود امکان دارد که در آینده دوباره به همان شرایط برسیم.

وی شرایط هوای امسال را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 47 روز از هوای تهران در شرایط بسیار آلوده و فراتر از حد استاندارد‌ بود که امسال با اعمال سامانه‌های کنترلی، آلودگی هوای بیش از حد استاندارد به 3 روز کاهش یافته است که این رقم نیز مطلوب نبوده و باید به سمت عدم وقوع چنین شرایطی حرکت کنیم.

وی در پایان افزود: ما چاره‌ای جز گسترش خطوط مترو نداریم تا هوای تهران را به هوایی تمیز تبدیل کنیم.

از سویی، وجود مقدار زیاد گاز‌های گلخانه‌ای در کلان‌شهرهای کشور به ویژه تهران موجب گرم‌تر شدن هوای این شهرها و تأثیر بر اقلیم طبیعی آنان شده‌است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تأثیر گازهای گلخانه‌ای روی 7 کلان‌شهر کشور اثبات شده و سالانه متوسط دمای این شهرها  افزایش می‌یابد و بسیاری از تغییرات آب و هوایی ناشی از اثرات گازهای گلخانه‌ای در همین شهرهاست.

علی محمد نوریان با اشاره به آلودگی‌های هوا در شهرهای بزرگ و تولید مقدار قابل توجه گاز‌های گلخانه‌ای گفت: گرم شدن ناشی از صنعتی شدن شهرها دائماً سیل یا خشکی را به وجود می‌آورد.

کد خبر 34368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز