وزیر نفت به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر تغییر سهمیه‌ بنزین خودروها در دوره دوم، از قطعی شدن افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی در مرحله دوم به 120 لیتر در ماه خبرداد.

به گزارش خبرنگار همشهری، غلامحسین نوذری- وزیر نفت- در حاشیه همایش نفت و گاز مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در تهران با اعلام این مطلب افزایش سهمیه را حاصل نشست‌های بررسی عملکرد سهمیه‌ها در دوره نخست در ستاد تبصره 13دانست و گفت: در چند جلسه بررسی به این نتیجه رسیدیم که باید سهمیه بنزین خودروهای شخصی افزایش یابد.

وی تأکید کرد: با افزایش سهمیه خودروهای شخصی تلاش می‌شود مصرف خودروهای عمومی به گاز طبیعی هدایت شود و متناسب با افزایش سهم خودرو‌‌های شخصی برای حذف بنزین آزادی که در جامعه عرضه می‌شود و به چارچوب طرح سهمیه‌بندی آسیب زده‌است، سهمیه تخصیصی به خودروهای دوگانه سوز کاهش یابد.

نوذری افزود: هنوز تجدیدنظر در سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز نهایی نشده ولی تلاش می‌شود خودروهای دولتی و عمومی همه دوگانه سوز شوند.

وی با اشاره به آمارهای به دست آمده افزود: دوسوم بنزین سهمیه وسایل نقلیه عمومی مانند وانت‌ها و تاکسی‌ها و همچنین آژانس‌ها مصرف می‌شود و یک سوم آن را خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

وزیرنفت در مورد دلایل ادامه مذاکرات میان ایران وپاکستان در مورد قرارداد خط لوله صادرات گاز گفت: قرارداد خط لوله صلح و مذاکرات با پاکستان برای بحث‌های فنی ادامه دارد و در حال انجام است و‌زمان امضای این قرارداد توسط سران 2کشور تعیین می‌شود.

نوذری با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهیم  هند نیز به این قرارداد بپیوندد، افزود: شواهدی از تمایل این کشور برای پیوستن به‌این قرارداد دیده می‌شود.

امضای قرارداد توسعه میدان یادآوران با چین

نوذری پس از سخنرانی در همایش یادشده عازم مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران با شرکت سینوپک چین شد.

مذاکره با شرکت چینی سینوپک برای حضور در توسعه میدان نفتی یادآوران، پس از نهایی شدن یادداشت تفاهم ایران و چین برای توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی در آبان ماه 83، آغاز شد. این قرارداد به صورت بیع متقابل به امضا رسیده است.

میدان نفتی یادآوران، که در شمال میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان قرار دارد، 3/18 میلیارد بشکه نفت درجا دارد که از این میزان 2/3 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است. این میدان 5/12 تریلیون متر مکعب گاز همراه نفت نیز دارد که 7/2 تریلیون آن قابل برداشت است.

همچنین وجود میعانات و مایعات گازی در میدان نفتی یادآوران یکی دیگر از ویژگی‌های این میدان است و در عین حال این میدان 9/1 میلیون بشکه مایعات گازی دارد که از این میزان 397 میلیون بشکه آن قابل برداشت است.

با اجرای این طرح قرار است روزانه 300 هزار بشکه نفت خام در 2 مرحله از این میدان تولید شود.

بر اساس تفاهم نامه امضا شده در سال 83، ایران با واگذاری طرح توسعه یادآوران به چینی‌ها، امکان صادرات سالانه 10 میلیون تن ال.‌ان‌.جی به بازار چین در یک مقطع زمانی 25 ساله را به‌دست می‌آورد. هنوز قرارداد صادرات ال.‌ان‌.جی به چین به امضا نرسیده است.

نیاز به ۴۷۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

وزیر نفت کشورمان نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز را ۴۷۰میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بخشی از این سرمایه‌گذاری از منابع داخلی تأمین خواهد شد. 

نوذری منابع دیگر تأمین‌کننده سرمایه‌گذاری مورد نیاز صنعت نفت را صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی  دانست و افزود: فروش سهام طرح‌های پارس‌جنوبی فکر جدیدی است و همچنین استفاده ‌از منابع خارجی، تأمین مالی(فاینانس) و بیع متقابل نیز در برنامه وجود دارد.

کد خبر 38712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز