مصطفی شوقی: نامه‌ای نیامد؛ این همان گمانه‌ای بود که عضو پرنفوذ کمیته انتقالی آن را بدترین گزینه پیش‌روی فوتبال ایران، در بحران انتخابات عنوان کرده بود.

 سکوت فیفا امکان هرگونه ریسک را از کمیته انتقالی گرفته بود؛ اینکه فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، با حضور علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال مخالف است، به تنهایی نمی‌توانست میزان برخورد فیفا را مشخص کند: آیا فوتبال ایران تعلیق می‌شد؟ آیا انتخابات باطل می‌شد؟ و... چندین گزینه دیگر که روی میز کارشناسان حقوقی فیفا برای بررسی قرار داشت.

شاید به همین دلیل بود که کیومرث هاشمی روز گذشته خبرتعویق انتخابات تا زمانی نامشخص را به خبرگزاری ایسنا داد تا حداقل ضدتاکتیک کمیته انتقالی در مقابل تاکتیک فیفا در حالت حداقلی خود؛ حضور محمد علی‌آبادی در انتخابات را موکول کند به جلسه‌ای که قرار است سه‌شنبه هفته جاری در کوالالامپور میان اعضای کمیته انتقالی با بن‌همام برگزار شود.

 پس از اینکه روز گذشته یکی از اعضای کمیته انتقالی در گفت‌وگو با همشهری روش فیفا در ارتباط با انتخابات فوتبال کشورهایی نظیر ایران را فاش کرد، حداقلی‌ترین حالت از نظر این عضو کمیته انتقالی رخ داد: هیچ ناظری برای نظارت بر انتخابات فدراسیون فوتبال معرفی نشد.

 این به معنی باقی ماندن مشکل ایران در فیفاست. فیفا پس از اینکه ابهاماتش برطرف شد، ناظرانی را برای نظارت بر انتخابات می‌فرستد، اما وقتی می‌خواهد بگوید انتخاباتی با مشکل مواجه است، با نفرستادن ناظر، برگزاری انتخابات را مغایر معیارهای فیفا عنوان می‌کند.

به همین دلیل است که کمیته انتقالی برای اینکه برگزاری انتخابات با چالش مواجه نشود، انتخابات را به تعویق می‌اندازد تا قدرت چانه‌زنی به میانه کارزار فدراسیون فوتبال با فیفا بیاید. مگر آنکه به مانند پاییز سال گذشته این بار مذاکرات ایران با فیفا نیز به نتیجه برسد.

 تعویق انتخابات اما نتیجه رایزنی‌های فشرده‌ای بود میان اعضای کمیته انتقالی با سازمان ورزش، سازمان ورزش با فیفا، صفایی‌فراهانی با محمد علی‌آبادی و ... تنها گزینه زمانی مطرح شد که کیومرث هاشمی از سفر کوالالامپور بازگشت: مذاکرات معاون علی‌آبادی با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا بدون نتیجه بود، گرچه او در گفت‌وگو با یک روزنامه ورزشی سخن از حل شدن مشکلی که فاش نشده بود، گفت.

 اما چرا به یک‌باره کیومرث هاشمی در میانه سفر به ماکائو در کوالالامپور فرود آمد؟ پیامد سفر محسن صفایی‌فراهانی به فیفا هشدار طعنه‌آمیز بلاتر به فدراسیون فوتبال ایران بود که خواستار بازگشت به حالت عادی شده بود.

 از نظر سازمان ورزش حالت عادی، همان برگزاری انتخابات قبل از 10 دی‌ماه (اول ژانویه) بود، اما در چمدان محسن صفایی‌فراهانی پیامی دیگر بود که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نسبت به حضور رئیس سازمان ورزش در انتخابات فوتبال ایران ابراز نگرانی کرده بود. پیام بدون واسطه توسط محسن صفایی‌فراهانی در جلسه‌ای به محمد علی‌آبادی رسانده شد. پاسخ رئیس ورزش همان چیزی بود که وی بارها در رسانه‌ها در مواجهه با پرسش مخالفت فیفا با حضورش در انتخابات گفته بود: فیفا هیچ مشکلی با حضور من در انتخابات ندارد. اصرار رئیس سازمان تربیت‌بدنی حتی تا روز جمعه، یک روز قبل از اعلام تعویق انتخابات هم ادامه داشت.

 محمد علی‌آبادی که به کرمان سفر کرده بود به خبرنگار سایت خبری برنا در مواجهه با سئوال تکراری مخالفت فیفا با حضورش در انتخابات با تأکید گفته بود: من با مطالعه آمده‌ام و ممنوعیتی هم برای حضور در انتخابات ندارم.

 اما به فاصله 24 ساعت اعلام شد، انتخابات به تعویق افتاده است و بعد گفته شد همه اعضای کمیته انتقالی به مالزی سفر می‌کنند تا با بن‌همام که مسئول حل مشکل انتخابات فوتبال ایران است، دیدار کنند.

 مذاکرات کمیته انتقالی با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا حول دو محور پیش‌بینی می‌شود. اول اینکه بن‌همام منع حضور علی‌آبادی در انتخابات را توضیح می‌دهد و دوم مذاکره برای حل این موضوع در دستور کار قرار می‌گیرد.

 در مورد اول پس از اینکه صفایی‌فراهانی نتوانست سازمان را قانع کند که فیفا و AFC با ورود علی‌آبادی به انتخابات مخالف‌اند، برای اقناع سازمان این بار بن‌همام دلایل و قوانین مربوط به این موضوع را به نمایندگان سازمان ورزش در کمیته انتقالی بازگو خواهد کرد. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در دستور نخست مذاکرات همه‌جانبه کمیته انتقالی و بن‌همام قرار دارد.

در کنار تحولات اخیر محسن صفایی‌فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا با تأیید تعویق انتخابات می‌گوید: فیفا بارها اعلام کرده‌بود که براساس اساس‌نامه‌ای که کمیته انتقالی آن را تهیه‌کرده، امکان حضور رئیس سازمان تربیت‌بدنی در انتخابات فوتبال منتفی است ولی مسئولان سازمان برداشت متفاوتی نسبت به آن داشتند.

 صفایی‌فراهانی اما دلیل جلسه روز سه‌شنبه که با حضور نمایندگان فیفا و AFC و اعضای کمیته‌انتقالی برگزار می‌شود را بررسی و موضوع حضور علی‌آبادی در انتخابات و منع ورود او را عنوان می‌کند: من به عنوان رئیس کمیته انتقالی، هاشمی و رغبتی به عنوان نمایندگان سازمان در این نشست حضور خواهیم داشت.

برای سازمان ورزش جلسه با بن‌همام می‌تواند روزنه امیدی باشد به بازگشت علی‌آبادی به انتخابات. در این میان یک عضو کمیته انتقالی نظر جالبی دارد. او که یکی از اضلاع 3 گانه فیفاست، می‌گوید: شخصاً نظر من این است که انتخابات برگزار شود؛ حتی چه ایرادی دارد علی‌آبادی رئیس باشد، اما AFC و فیفا فوتبال ایران را زیر نظر بگیرند. آن وقت اگر تخلفی صورت گرفت، فوتبال ایران را مجازات کنند.

 این تنها می‌تواند یک ایده باشد؛ گمانه‌ای که با چانه‌زنی، قدرت تبدیل شدن به واقعیت را دارد. مگر اینکه در پس ماجرای سفر اعضای کمیته انتقالی به کوالالامپور چیز دیگری باشد؛ تأکید بر منع حضور علی‌آبادی در انتخابات. آن وقت است که روزنه امید بسته می‌شود، در مذاکرات کسی برنده است که پیشنهاد اول را روی میز بگذارد و چانه‌زنی قهار باشد.

کد خبر 38101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز