همشهری‌آنلاین: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: ما متهم شده‌ایم که با استفاده از موضوع شهدای ارتش لبنان، لبنانی‌ها را تحریک کرده‌ایم اما واقعیت این است که هیچ‌گاه از موضوع‌های انسانی سوءاستفاده نکرده‌ایم.

 سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنان خود در تشریح آخرین وضعیت لبنان و منطقه تأکید کرد: در توافق الجرود ابتدا موضوع اسیران ارتش لبنان را پیگیری کردیم و موضوع دوم شهدا و اسیران حزب‌الله بود.

نصرالله افزود: موضوع سوم اسیران و پیکر شهدای سوریه،‌ عراق،‌ افغان و دیگر رزمندگان بود. آزادی دو اسقف و یک خبرنگار لبنانی هم بخشی از مذاکرات بود.

سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد: اعلام کردیم سه پیکر وجود دارد که باید تحویل داده‌شود؛ دو شهید لبنانی و یک شهید ایرانی که سر او را از تن جدا کردند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: واکنش‌های خشم آلود به سخنان اخیرم درباره نبرد با داعش را درک می‌کنم. ما از سال ۲۰۰۰ به این سخنان عادت کرده‌ایم. یک مساله روشن و واضحی وجود دارد که مربوط به اعتبار حزب‌الله می شود و ما نمی‌توانیم در خصوص آن کوتاه بیاییم.

به گزارش ایسنا،او افزود: برخی بیانیه‌ها با طرح این ادعا صادر شد که حزب الله در خصوص نظامیان ربوده شده از ارتش لبنان و دولت لبنان باج می‌گیرد. ظاهرا کسی که این‌گونه اظهارنظر کرده است، به جزئیات مساله نپرداخته و یا این سخن به صورت دقیقی منتقل نشده است. ما در خصوص داعش مذاکره کردیم و گزینه دیگری درخصوص مذاکره با داعش پیشنهاد دادیم و آن این بود که دولت لبنان مذاکره کند. سوریه نیز آمادگی خود را برای فراهم کردن زمینه مذاکرات اعلام کرد.

سيد حسن نصرالله خاطرنشان کرد : ما از زمان بهره بردیم و به نتیجه فعلی دست یافتیم. این حزب‌الله نیست که در یک مساله انسانی باج‌گیری مي‌کند. از این رو هرکسی که چنین سخنی بگوید خواه افراد بزرگسال یا خردسال، در واقع به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یا جاهلانی هستند که زبان عربی نمی‌دانند و یا این که افرادی بدجنس و بی‌اخلاقند.

دبیرکل حزب‌الله تاکید کرد از زمان آغاز جنگ، داعش خواهان آتش‌بس بود و جنگ در دو جبهه ادامه یافت و زمانی که داعش احساس کرد به لحظه‌هاي پایانی نزدیک می‌شود، از هم پاشید و تسلیم شد.

او افزود: لازم بود برای آن که به داعش اجازه خروج از منطقه داده شود، سرنوشت نظامیان لبنانی مشخص شود. همچنین شماری از شهدای حزب الله در قلمون به خاک سپرده شدند و ما اجساد آنها را می خواستیم. همچنین خواستار تحویل تمام اسرا و اجساد شهدا در نبرد البوکمال از تمام ملیت‌ها شدیم و چهارمین خواسته ما دو اسقف ربوده شده و نیز سمیر کساب، فعال رسانه‌ای بود.

دبیرکل حزب الله لبنان یادآور شد: ما توافقی کرده‌ایم و آن را نقض نخواهیم کرد و از پشت خنجر نمی‌زنیم و فریبکاری نمی‌کنیم و کسی را به بازی نمی گیریم.

او گفت: اگر راهکار نظامی را در پیش می‌گرفتیم و ادامه می‌دادیم، شاید کسی که از محل نظامیان مطلع بود، کشته می‌شد و شاید مردم عادی و کودکان نیز کشته می‌شدند و تعداد بیشتری از نیروهای ارتش لبنان و سوریه و مقاومت شهید می‌شدند.

نصرالله افزود: همگان در این مساله متفق‌القول هستند که آزادسازی خاک لبنان و سوریه بدون مشخص شدن سرنوشت نظامیان لبنانی به معنای پیروزی کامل نخواهد بود.

او گفت: یکی از علل کُندی عملیات ضد تروریستی در چند روز گذشته تلاش برای مشخص کردن سرنوشت نظامیان لبنانی بود. پیش از آغاز عملیات فجر الجرود برخی منابع خبری می گفتند که نظامیان لبنانی در فلان منطقه دفن شده‌اند و این منطقه که صدها متر از منطقه مورد نظر اصلی دور بود، بررسی شد و جست‌وجوی نظامیان با وجود استمرار عملیات ادامه پیدا کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: پس از این که معلوم شد نظامیان لبنانی شهید شده‌اند، برخی خواستار محاکمه و کشتن نیروهای داعش شدند. من احساسات برخی از مردم را درک می‌کنم ولی بی‌شک افرادی هستند که می‌خواهند پیروزی مقاومت را تخریب کنند و همان‌گونه که عملیات جرود عرسال را تخریب می کردند، امروز می‌خواهند عملیات فجر الجرود را تخریب کنند.

او گفت: نزدیک به ۶۷۰ نفر از منطقه خارج شده‌اند که این افراد شامل ۳۳۱ شهروند، ۲۶ زخمی و ۳۰۸ فرد مسلح می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر این که داعش تسلیم شد و اگر تسلیم نمی شد، عملیات نظامی بزرگی برای سرکوبش آغاز می‌شد، افزود: داعش در قبال تحویل اسیر حزب‌الله و پیکرهای سه شهید خواستار خروج نیروهای زخمی خود و مردم عادی از منطقه شده بود ولی ما مخالفت کردیم زیرا مشخص شدن سرنوشت نظامیان لبنانی یک اصل مهم برای ما بود.

سید حسن نصرالله افزود: داعش اعلام کرد دو کشیش و سمیر کساب را به گروگان نگرفته است و چیزی درباره سرنوشت آنها نمی‌داند و به همین دلیل سرنوشت این سه نفر همچنان نامعلوم است. تنها کسی که در دست داعش اسیر است، یک لبنانی به نام احمد المنیر معتوق است و هیچ تبعه سوری یا ایرانی یا عراقی در دست این گروه اسیر نیست. ما با آزادی تعدادی از زندانیان زندان رومیه مخالفت کردیم.

سید حسن نصرالله گفت: ما طرفی هستیم که توافق‌نامه منعقد کردیم، طرف دیگر به شرایط خود وفا کرد و ما نیز باید به وعده های خود وفا کنیم. هیچ دلیلی ندارد که کسی از اهمیت این پیروزی بکاهد و کسی که چنین کاری می کند، به جای حمله به طرفی که به مکان نگهداری سربازان ربوده شده رسید و آنجا را آزاد کرد، باید در جست‌وجوی کسی باشد که اجازه داد سربازان لبنانی همچنان نزد ربایندگان باقی بمانند.

او افزود: چه کسی ارتش لبنان را از بازپس گرفتن سربازان ربوده شده در همان روز منع کرد؛ در حالی که ارتش از همان روز اول قادر به این کار بود؟ این درحالی است که ما به ارتش لبنان اعتماد داشتیم و شما از تریبون‌ها به آن ناسزا می گفتید و ارتش به سادگی می‌توانست این سربازان را آزاد کند و شمار زیادی از عناصر النصره و داعش را در عرسال بازداشت و برای آزادی سربازان خود گفت‌وگو کند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه خاطرنشان کرد تصمیم‌گیرندگان سیاسی ترسو و کسانی که النصره و داعش را دشمن به حساب نمی‌آوردند، باید حساب‌رسی شوند.

او با بیان این که نبرد علیه داعش همه اهداف خود را محقق کرد، گفت: شمار شهدای حزب‌الله در این نبرد به ۱۱ تن رسید؛ در حالی که شمار شهدای ارتش سوریه ۷ تن بود.

دبیرکل حزب الله گفت: ما در مقابل دومین پیروزی که همان آزادسازی همه اراضی لبنان و نیز آزادسازی اراضی سوریه که شرط قطعی و لازم برای تامین امنیت خاک لبنان است، قرار گرفته‌ایم.

او افزود: ارتش لبنان امروز می‌تواند در مرزها بدون تدابیر فوق‌العاده، ایست بازرسی ایجاد کند زیرا تهدیدهاي امنیتی از بین رفته است و ما این را پیروزی بزرگ می‌نامیم و حتی بهتر است که آن را پیروزی دوم بنامیم و این پیروزی بدون شک بخشی از پیروزی در منطقه است.

دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد که این پیروزی مسیر دیگر پیروزی‌ها را در حمص، قرتین و تدمر هموار کرد و نیز شکست‌های موصل، تلعفر، شرق حلب، شرق حماه و شرق رقه تاثیر قابل توجهی روی داعش به جا گذاشتند.

سیدحسن نصرالله گفت: ما ۲۵ ماه مه(4 خرداد) ۲۰۰۰ اشغالگران صهیونیست را از اراضی خود بیرون راندیم و امروز همه ما تروریست‌ها را که تهدیدی جدی برای سراسر بقاع و نه فقط روستاهای مرزی ایجاد کرده بودند، از مرزها بیرون رانده‌ایم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: تمام گروه‌های تروریستی از جمله داعش و همه گروه‌های تکفیری را آمریکا ایجاد کرد و به خاطر طرح اسرائیلی به جنگ فرستاد و آنچه گروه‌های تروریستی به اسرائیلی‌ها دادند، اين رژیم در طول دهه‌های گذشته به آن دست نیافته بود.

او با اشاره به نهفته بودن ساختار و سیاست اشغالگری در رژیم اسرائیل و سلطه‌گری در آمریکا و اجرای طرح های تخریب و کشتار توسط داعش به نفع آمریکا و اسرائیل گفت: امروز کسی که برای داعش در سوریه و جرود و عراق گریه می‌کند نتانیاهو و رژیم اسرائیل و آمریکاست.

نصرالله تاکید کرد: به همین دلیل جنگ ضدداعش، جنگ با اسرائیل را تکمیل می‌کند و ما در برابر دومین عملیات آزادسازی قرار گرفتیم که در تاریخ ۲۸ اوت سال ۲۰۱۷ (ششم شهریورماه) محقق شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که روز ۲۸ اوت سال ۲۰۱۷ روز آزادسازی دوم لبنان است و این که دولت لبنان این موضوع را به رسمیت بشناسد یا خیر به خودش مربوط است.

او گفت: امروز هیچ عنصر تروریستی اعم از داعش و جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی در اراضی لبنان وجود ندارد. آنچه امروز رخ داده است، شبیه معجزه است و ما از پیروزی به پیروزی دیگر در عراق و لبنان و سوریه دست می‎یابیم.

کد خبر 380584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha