مصطفی‌شوقی: سکوت، همیشه باعث کنترل حاشیه‌ها نمی‌شود؛ شاید هم مهر تأییدی باشد بر شایعات و توهمات و گمانه‌زنی‌ها و رد یا تأیید مساله‌ای.

 اینکه پس از تجدید انتخابات فدراسیون فوتبال که برای کنار رفتن نامزدهای مستقل، هیچ تفاهمی در کمیته انتقالی به روی مسائل مختلف از جمله سرمربی تیم‌ملی صورت نگرفته، نشان از چالشی درونی است که اعضای کمیته انتقالی خیلی علاقه‌مند به صحبت در مورد آن نیستند.

سکوت می‌کنند تا شاید حاشیه‌های این تفاهم دست نیافته آنها را تحت فشار نگذارد. استراتژی سکوت اما همیشه مانع آن نمی‌شود که در قامت یک منبع آگاه، اخبار را در اختیار برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های خاص گذاشت. اینجاست که نزاعی در پس آرامشی ظاهری در جریان است. سازمان ورزش و 3گانه فیفا در چند جلسه اخیر سخنانی تند را میان یکدیگر ردوبدل کرده‌اند اما وقتی از اتاق بیرون می‌آیند، همه چیز خوب است.

 اما چه چیز، کمیته انتقالی را به چالش کشانده است که طی یک ماه اخیر و پس از تجدید انتخابات و حضور علی‌آبادی، هیچ‌گاه پرچم‌های سفید به نشانه تفاهم بالا نرفته است؟

محمد علی‌آبادی می‌دانست که فیفا مخالف حضور رئیس سازمان ورزش ایران در انتخابات است؛ پس راه مستقیم را در پیش گرفت و مانند مرحله نخست همه را تا دقیقه 90 معطل نکرد. ثبت‌نام او در روز نخست یک پیام آشکار بود به هشدار مخفی فیفا.

فیفا اما در مقابل کار انجام شده قرار نگرفت. بلاتر در گفت‌وگویی مطبوعاتی به برخی از کشورها از جمله ایران گفت که هرچه زودتر به شرایط عادی بازگردند تا شرایط عادی از نظر یک عضو کمیته انتقالی با عنوان منع حضور نهاد بالاتر فوتبال در انتخابات تفسیر شود.

هشدار، جدی تلقی شد و کمیته انتقالی در واکنشی اعلام کرد تا پایان سال به خواست فیفا در مورد برگزاری انتخابات پاسخ خواهد گفت. اما آیا صرفاً برگزاری انتخابات فدراسیون، خواست فیفا بود.3گانه فیفا در کمیته انتقالی در جلسات یکشنبه و چهارشنبه، حساسیت‌های فیفا را به اطلاع سازمان ورزش می‌رساند و سازمان نیز در پاسخ به آن معتقد بود منعی در اساس‌نامه برای ورود علی‌آبادی نیست.

صفایی‌فراهانی اما توضیح می‌داد دستورالعمل فیفا برای برگزاری انتخابات کشورهایی که با مشکل دخالت نهاد بالاتر فدراسیون فوتبال مواجه هستند، مشخص است.خبیری که به عنوان ناظر فیفا به چندین کشور، برای حسن انجام انتخابات فدراسیون فوتبال‌شان سفر کرده است نیز بر کوتاه نیامدن فیفا در مورد دخالت یا حضور عضوی از بدنه دولت با حداکثر توان سخن می‌گفت.

 علی رغبتی و کیومرث هاشمی نیز گرچه موارد مورد نظر 3 عضو دیگر را قبول می‌کردند اما حضور علی‌آبادی را منطبق بر اساس‌نامه جدید می‌دانستند. ترجیع‌بندی که گرچه درست به نظر می‌رسد اما تمام آن چیزی نیست که فیفا در دستورالعمل خود به کشورها برای برگزاری انتخابات ریاست فوتبال ابلاغ کرده است.

 در این میان گفت‌وگوی کیومرث هاشمی با خبرنگاران پس از اتمام آخرین جلسه کمیته انتقالی، برای اولین بار فضای تکذیب هشدار فیفا به سازمان ورزش را به طور رسمی از بین می‌برد. معاون علی‌آبادی در حالی مشکلات به وجود آمده را تلویحاً تأیید می‌کند که اساس‌نامه جدید را همچنان به عنوان مدعای قانونی بودن حضور رئیس سازمان می‌داند.

در این میان اما کیومرث هاشمی مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی را نیز برخلاف اظهار نظر قبلی خود تأیید و به دنبال آن گمانه آگاهی سازمان از منع قانونی ورود علی‌آبادی به انتخابات فوتبال را تقویت می‌کند. شاید به همین دلیل بود که علی‌آبادی خیلی زود ثبت‌نام می‌کند تا حداقل پیش‌ از اعلام رسمی فیفا، چانه‌زنی‌ها مشکل را برطرف کند.

 کیومرث هاشمی با اشاره به این مسئله در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر می‌گوید: «در زمان تدوین اساس‌نامه، کمیته انتقالی با نظر فیفا می‌خواست مبحثی را اضافه کند که هیچ‌یک از افراد سازمان تربیت‌بدنی حق شرکت در انتخابات را نداشته باشند که ما آن زمان، دلایل قانع‌کننده‌ای آوردیم و الان بدون هیچ دغدغه‌ای امیدواریم انتخابات در زمان مقرر برگزار شود.»

این برای اولین بار است که یک مقام رسمی از چالش فیفا با حضور رئیس سازمان ورزش سخن می‌گوید. در این میان اظهارات کیومرث هاشمی در امیدواری به برگزاری انتخابات در 15 آذر، پیامی را مخابره می‌کند که حاکی از پابرجا بودن مشکل برگزاری انتخابات است. در بطن اظهار امیدواری معاون علی‌آبادی، جمله‌ای شرطی دیده می‌شود که اخبار ناخوشایندی را به دنبال دارد.در کنار گفت‌وگوی عجیب کیومرث هاشمی اما برخی منابع از وجود یک مسئله که باعث شده فیفا در رابطه با انتخابات فوتبال ایران محتاط باشد، خبر می‌دهند.

شنیده می‌شود یکی از دلایلی که فیفا اساس‌نامه ایران را با تأخیر تصویب کرده بود همین مسئله منع ورود افرادی از سازمان ورزش در انتخابات و تصمیم‌گیری‌های فوتبال ایران بود اما بالاخره با رایزنی‌های فراوان که منتهی به تفاهم شفاهی در خصوص حضور نیافتن افرادی از سازمان در انتخابات شد، فیفا اسا‌س‌نامه جدید را تصویب کرد اما حضور رئیس‌سازمان، همه معادلات را بر هم زد تا فیفا دوباره به مواضع قبلی خود بازگردد و مسئولان ایرانی هم بر بدون مشکل بودن حضور علی‌آبادی در انتخابات بنابر اساس‌نامه‌ای که فیفا آن را تصویب کرده است، تأکید کنند تا بحران فوتبال ایران با اصرار فیفا و هشدار آن وارد مرحله‌ای خطرناک شود.

نقل قول محسن صفایی‌فراهانی به یک خبرنگار بیانگر واقعیاتی است که در سایه‌روشن انتخابات فوتبال ایران در حال وقوع است: «مشکل پابرجاست... مگر اینکه چاره‌ای اندیشیده شود.»

کد خبر 37602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز