مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با سهمیه‌بندی بنزین تقاضا برای گاز سوزکردن خودروها افزایش یافته‌است.

اما به‌نظر می‌رسد این طرح با کندی پیش می‌رود. در مرحله نخست نیز قرار است که خودرو‌های عمومی گازسوز شوند.

در همین حال قرار است از ماه آینده سهمیه بنزین خودروهای دوگانه‌سوز کاهش یابد. با  غلامرضا فرزانه مدیر طرح گاز‌سوزکردن خودرو شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در حال حاضر چه تعداد خودرو گاز سوز شده اند؟

تا حال حاضر نزدیک به 667 هزار دستگاه خودرو در کشور دوگانه‌سوز شده‌اند که این تعداد برخی توسط تولیدکنندگان خودرو داخلی و برخی به‌صورت کارگاهی در کارگاه‌های شرکت بهینه‌سازی به‌طور رسمی به گازسوز تبدیل شده‌اند. البته از آمار اعلام شده هنوز تعداد 140 هزار خودرو مخزن ندارند.

  • براساس برنامه تا پایان سال چه تعداد خودرو قرار است گاز سوز شوند؟

بر اساس برنامه‌ای که برای ما مشخص شده، قرار است تا پایان سال 500 هزار دستگاه خودرو در کشور گاز سوز شوند و ما برخلاف برخی مشکلات همه تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت که این رقم محقق شود.

  • مشکل اصلی گازسوزکردن خودرو‌ها چیست؟

بر اساس برنامه به ما تکلیف شده که براساس اولویت ابتدا خودروهای عمومی و آژانس‌ها گازسوز شوند. این قید به‌دلیل تأخیری که در کار بررسی و شناسایی خودروها ایجاد می‌کند موجب تأخیر در کار شده‌است.

پیش‌بینی ما این است که اگر در واقع نوع خدمات خودرو در کار گازسوز کردن تأثیر نداشت، کار با سرعت بیشتری انجام می‌شد. مشکل بعدی مخزن است.

در واقع تعداد موجودی مخزن در داخل قابل قبول است ولی با توجه به نوع خودرو مشکل وجود دارد. یعنی برای برخی خودروها مخزن کم است ولی برای انواع دیگر  کافی است.

ایجاد جایگاه‌های گاز در چه مرحله‌ای است؟

تاکنون 302 جایگاه راه‌اندازی شده که از این تعداد 191 جایگاه‌تک منظوره خصوصی است. 16 جایگاه تک‌منظوره دولتی است و 95 جایگاه دو‌منظوره که هم بنزین عرضه می‌کنند و هم گاز و در میان آن‌ها هم خصوصی و هم دولتی وجود دارد.

تا پایان سال چه تعداد جایگاه ایجاد می‌شود؟

تا پایان سال باید یک هزار جایگاه ایجاد شود ولی با توجه به مشکلات تجهیزات جایگاه‌ها احتمال تحقق این رقم تا حدی مشکل است. یکی از مشکلات فقدان تجهیزات جایگاه است ولی با این وجود در حال حاضر 164 جایگاه در حال نصب و راه‌اندازی هستند.

امیدواریم که همه این جایگاه‌ها نیز به‌زودی راه‌اندازی شوند و تعداد جایگاه‌های عرضه گاز افزایش یابد.

برای رفع مشکل تجهیزات در تلاش هستیم که توسط پیمانکاران مشکل تأمین تجهیزات را حل کنیم و تعداد جایگاه‌های عرضه گاز تا پایان سال به تعداد قابل قبولی برسد.

کد خبر 37549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز