مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود تکالیف تبصره 13 قانون بودجه برای دوگانه سوزکردن خودروها و الزام خودرو‌سازان به تولید خودروهای گاز‌سوز از مرداد ماه سال‌جاری، روند انجام این کار چندان مطلوب نبوده است.

با محسن حاتم معاون تولید وزارت صنایع و معادن پیرامون علل تحقق نیافتن اهداف گاز سوز کردن خودروها گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا اهداف پیش بینی شده برای تولید خودروهای گازسوز و دوگانه‌سوز در تبصره 13 قانون بودجه محقق نشده است؟

به دلیل فشار یکباره‌ای که در اواخر سال 84 و طی سال 85 به خودرو‌سازان برای تولید خودروهای گاز‌سوز وارد شد، حجم بالایی از تقاضای مخزن روانه بازارهای بین‌المللی گردید که این امر منجر به نوسان و افزایش قیمت‌ کاذب مخزن سی. ان. جی در این بازارها شد اما اکنون با گشایش اعتباراتی که صورت گرفته و خطوط تولیدی که در داخل کشور راه‌اندازی شده، مشکلات سال گذشته مرتفع شده و خودرو‌سازان قول داده‌اند که امسال برای اجرای تکالیف تبصره 13 قانون بودجه مشکلی نداشته باشند.

  • علت تاخیر در تحویل مخزن سوخت خودروهایی که پیش از این بدون مخزن به متقاضیان تحویل شده چیست؟

خودرو سازان متعهد شده‌اند نسبت به تامین مخازن گاز خودروهایی که قبلا با کیت گاز سوز به متقاضیان تحویل شده، به مرور زمان اقدام کنند. گرچه علاوه بر مشکلات موجود در زمینه تامین جایگاه سوخت سی‌.ان.جی محدودیت دیگر خودرو‌سازان در این زمینه،تامین مخزن سوخت است.

با توجه به این که به بهره‌برداری رسیدن سرمایه‌گذاری برای تولید مخزن سوخت نیازمند حداقل5/1 سال زمان بوده و تامین این حجم بالای مخزن از بازارهای جهانی نیز میسر نبود، این برنامه در سال گذشته محقق نشد اما در سال جاری مشکلی برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز و گازسوز وجود ندارد.

  • با این روند امکان تحقق اهداف قانون بودجه سال جاری برای تولید خودروهای گاز سوز تا چه حد است؟

تبصره 13 قانون بودجه سال جاری را وزارت صنایع وضع نکرده و این وزارتخانه مسئول تولید خودروی گاز‌سوز نیست.

اما در زمینه نظارت و پیگیری عمل به این تعهدات فشار زیادی به خودرو‌سازان وارد شده و امیدواریم در سال جاری به تعهدات خود عمل کنند.

با مقداری تاخیر که به علت گستردگی طرح، گاز سوز و دوگانه‌سوز کردن حجم زیاد خودروها و جایگزینی خودروهای فرسوده امری طبیعی است، موانع اصلی پشت سر گذاشته شده و با گذشت زمان روند بهتری را شاهد خواهیم بود.

  • آیا وزارت صنایع تکلیف یا زمانبندی برای تحویل مخزن سوخت خودروهایی که با سهمیه بندی بنزین دوگانه سوز محسوب شده اما فاقد مخزن سوخت هستند‌، دارد؟

باید این زمانبندی را از خودرو‌سازان پرسید چراکه آنها موظف هستند به تعهداتی که به مشتریان خود اعلام کرده‌اند پایبند باشند.

گرچه وزارت صنایع نیز در این زمینه نظارت و پیگیری داشته و خودرو سازان را ملزم به عمل به این تکالیف کرده است اما باید توجه کرد که مشکلات واحد‌های تولید به صرف الزام رفع نخواهد شد بلکه باید مشکلات ریشه‌یابی و حل گردد.

باید الزام متناسب با واقعیت‌ها باشد. مسلماً وزارت صنایع برای اجرای این مصوبه هیات وزیران خودرو‌سازان را ملزم کرده و خودروهایی که با کیت گاز سوز تحویل شده‌اند با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و حساسیت‌های مردم در اولین فرصت به مخزن، مجهز می‌شوند.

کد خبر 25740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز