نیلوفر نیک‌بنیاد: احتمالاً اسم «گودرز» به گوشتان خورده. پهلوان معروف شاهنامه که در جنگ‌های بسیاری حضور داشت و به روایتی ۷۸ تن از پهلوانان بعدی شاهنامه از نسل او بودند.

دوچرخه شماره ۸۸۱

 

اين گفت‌وگو به گودرز مربوط است؛ البته نه همان گودرز معروف، گودرزي كه زاده‌ي ذهن نويسنده است و با كتاب‌هاي «مجيد شفيعي» به دنياي ما راه پيدا كرده.

شفيعي به‌تازگي سه جلد رمان «پهلوان گودرز و ديو فراموشي»، «پهلوان گودرز و قالي پرنده» و «پهلوان گودرز و كابوس مرگبار» را روانه‌ي بازار كتاب كرده است.

به‌خاطر همين سراغش مي‌رويم تا اطلاعات بيش‌تري درباره‌ي گودرز از او بگيريم.

 

  • آقاي شفيعي، اين مجموعه چه‌جور داستان‌هايي را در بر مي‌گيرد؟ چون هم يك شخصيت اسطوره‌اي، محور اصلي كار شماست و هم قصه‌هاي شناخته‌شده‌ي او را روايت نمي‌كنيد.

اين مجموعه درواقع اعمال انديشه‌هاي اساطيري است. آميزه‌اي از تمام ميراث اساطيري و فرهنگي ما در اين مجموعه است؛ چرا كه من فكر مي‌كنم آشنايي با اين ميراث براي بچه‌ها واقعاً ضروري است.

 

  •  گودرز شما با گودرز شاهنامه چه تفاوتي دارد؟

اين گودرز در فكر من شكل گرفته است. مثلاً در جلد اول اين مجموعه، «پهلوان گودرز و ديو فراموشي»، گودرز بعد از مرگ رستم ظهور پيدا مي‌كند. او نقص‌ها و كمبودهايي دارد اما كم‌كم در طول قصه كامل مي‌شود.

او از راه مبارزه و به‌كمك تجربه و پخته‌شدن، به كسي تبديل مي‌شود كه هم خودش را نجات مي‌دهد و هم‌ ديگراني را كه دچار فراموشي شده‌اند و هويت و كاركردهايشان را از ياد برده‌اند. درواقع اين جلد از داستان به مبارزه‌ي بين ياد و فراموشي اختصاص دارد.

 

  •  در دو جلد ديگر چه‌طور؟ در آن‌ها گودرز با چه چيزي يا با چه كسي بايد مبارزه كند؟

جلد دوم، «پهلوان گودرز و قالي پرنده»، مبارزه‌ي بين رؤيا و كابوس است. در ذهن گودرز، رؤيا دختركي زيباست، همان‌طور كه در واقعيت هم رؤيا نسبت به كابوس بسيار زيباتر است.

در جلد سوم يا همان «پهلوان گودرز و كابوس مرگبار» گودرز با خودش مبارزه مي‌كند. در واقع، در اين داستان قهرمان و ضدقهرمان يكي شده‌اند. گودرز در ابتدا به شكل هيولايي وحشتناك است و سعي مي‌كند تا پايان داستان با زخم‌ها، كاستي‌ها و عيب‌هاي خودش مبارزه كند.

 

  • ظاهر كتاب‌ها كمي با رمان‌هاي رايج نوجوان متفاوت است. چرا؟

تصويرگري كتاب‌هايم را «عطيه ضيغمي»، «مهشيد راقمي» و «امير علايي» انجام داده‌اند و هنر آن‌ها كار را بسيار زيباتر كرده است. قطع كتاب‌ها هم رقعي است و همين باعث مي‌شود تصاوير بيش‌تر به چشم بيايند و كتاب را متفاوت‌تر كنند.

 

  •  پيش‌تر گفتيد كه بچه‌ها بايد با ميراث فرهنگي آشنا شوند. اين آشنايي چه‌طور ميسر مي‌شود؟

به‌تازگي مجموعه‌ي «خواهران گريم» نوشته‌ي «مايكل باكلي» را از نشر «سايه‌گستر» خواندم. فكر مي‌كنم خواندن ‌چنين آثاري، هم مي‌تواند نوجوانان را با افسانه‌ها آشنا كند و هم باعث بالا رفتن اعتماد به‌نفسشان بشود.

 

  •  در حال حاضر مشغول نوشتن چه اثري هستيد؟

مشغول نوشتن مجموعه‌اي 12جلدي براي كودكان هستم كه هشت جلد آن را تمام كرده‌ام. در اين كتاب‌ها قصه‌هاي كوتاهي (قصه‌هاي شب) در ژانرهاي گوناگوني وجود دارد؛ از قصه‌هاي پريان گرفته تا قصه‌هاي ترسناك و داستان‌هاي طنز. اين مجموعه به نوعي بازآفريني داستان‌هاي فولكلور (عاميانه) با نگاهي جديد است.

 

  •  «كتاب» براي شما چه معنايي دارد؟

در طول زندگي، علاقه‌مندي‌ام به چيزهاي مختلف تغيير كرده است اما شيفتگي‌ام را نسبت به كتاب از دست نداده‌ام. وقتي كتابي را باز مي‌كنم، انگار وارد يك باغ مي‌شوم. بوي كتاب كه به من مي‌خورد، وقتي آن را ورق مي‌زنم يا يك پاراگرافش را مي‌خوانم، واقعاً شگفت‌زده مي‌شوم. به‌قول يكي از نويسندگان معروف «من باغ خودم را در كتاب‌ها مي‌بينم و لذت دنيايم در مارپيچ كتاب‌هاست».

 

دوچرخه شماره ۸۸۱

 

مجموعه‌ي پهلوان گودرز را نشر منادي تربيت (88931852) با قيمت‌هاي 10هزار، 11هزار و 15‌هزار تومان براي جلدهاي اول تا سوم منتشر كرده است.

کد خبر 373784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha