سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه گفت در نخستین ملاقات چهره به چهره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با او گفت‌وگویی صریح داشته‌است.

 امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی مشترکی که در کاخ ورسای در نزدیکی پاریس برگزار شد، اعلام کرد که دو طرف درباره موارد عدم توافق خود مذاکره کرده‌اند.

مکرون مشخصا گفت که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه خط قرمز فرانسه است و واکنش فوری این کشور را به دنبال خواهد داشت.

رئیس‌جمهور فرانسه در عین حال تاکید کرد مایل به همکاری با روسیه برای مقابله با تروریسم در سوریه است.

ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسيه هم بر اهمیت اتحاد علیه تروریسم در سوریه تاکید کرد و هشدار داد که مقابله با تروریست‌ها از طریق نابود کردن یک حکومت ممکن نخواهد بود.

پوتين افزود که روسیه مایل به گسترش روابط اقتصادی با فرانسه، پس از محدودیت‌های ایجاد شده در این روابط دوجانبه در سال‌های اخیر است.

در بخشی دیگر از نشست مطبوعاتی برگزار شده بعد از دیدار امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین، مکرون رسانه‌های دولتی روسیه را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه متهم کرد.

به گزارش ایسنا،او در همین ارتباط، به طور مشخص دو رسانه روسی راشا تودی و اسپوتنیک را به پخش اخبار دروغ در جریان انتخابات فرانسه متهم کرد.

با وجود انتقاد مکرون از رسانه‌های روسی در مصاحبه مطبوعاتی، ولادیمیر پوتین گفت در جریان مذاکرات دوشنبه هشتم خرداد صحبتی در این مورد با همتای فرانسوی خود نداشته است.

پوتين همچنین اتهام دخالت در انتخابات کشورهای دیگر را مردود دانست.

در طول انتخابات به نظر می‌رسید که پوتین از مارین لوپن، رقیب ملی گرای مکرون حمایت می‌کند. او یک ماه پیش از انتخابات، در کرملین میزبان لوپن بود.

پوتین در این کنفرانس خبری گفت: معنی این دیدار این نیست که ما به نوعی سعی در نفوذ در انتخابات داشتیم. این کار غیرممکن هم بود.

او همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگاران که در مورد ادعاهای تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سایر کشورها سوال می‌کردند، گفت در این مورد چیزی برای گفتن ندارد.

مکرون پیش از انتخابات روسیه را به دنبال کردن یک استراتژی دوگانه مرکب از ارعاب نظامی و جنگ اطلاعاتی متهم کرده بود.

رئیس‌جمهور فرانسه قویا از منع فعالیت این دو رسانه روسی برای پوشش دادن انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور دفاع و آنها را "ابزارهای پروپاگاندا" توصیف کرد.

بر اساس گزارش دویچه وله، نخستین دیدار امانوئل مکرون‌ با همتای روسی‌‌اش در کاخ ورسای انجام شد و برنامه این دو، شامل گفت‌وگو در باره مبارزه با تروریسم و همچنین تلاش برای حل بحران اوکراین و بررسی جنگ داخلی در سوریه بود.

رئیس‌جمهور جدید فرانسه قبل از این دیدار گفت، او خواستار گفت‌وگویی عمیق و بدون پیش‌داوری با رئیس‌جمهور روسیه است تا بتوان از این راه به راه‌حلی برای بحران سوریه دست یافت.

او گفت، همبستگی در مبارزه با جریان تروریستی داعش می‌تواند به تقویت روابط میان دو کشور منجر شود.

کد خبر 371819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha