یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرایند رای‌گیری دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه برای تعیین ۵۷۷ نماینده مجلس ملی این کشور از ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز (یکشنبه) به وقت تهران (۸:۰۰ دقیقه به وقت پاریس) آغاز شد.

دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روند رای گیری تا ساعت 20 در کلانشهرها و ساعت 18 در دیگر مناطق ادامه می یابد و دور دوم این انتخابات 28 خردادماه جاری برگزار می شود.

در مجموع هفت هزار و 882 نامزد برای دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه معرفی شده اند که میانگین سنی آنها 48.5 سال است و افزون بر 42 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

زنان در مجلس کنونی فرانسه در مجموع 26.9 درصد جایگاه ها یعنی 155 کرسی از 577 کرسی مجلس ملی را در دست دارند که یک رکورد محسوب می شود.

مجلس ملی فرانسه دارای 577 کرسی است که یازده کرسی آن مربوط به نمایندگان فرانسوی های مقیم خارج از کشور است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که برای هر 120 هزار فرانسوی یک نماینده و یک حوزۀ انتخابیه وجود دارد.

انتخاب نمایندگان مجلس ملی فرانسه بصورت «تک نفره اکثریتی در دو مرحله» صورت می گیرد. یعنی در مرحله نخست کسب اکثریت مطلق و در مرحله دوم بدست آوردن اکثریت نسبی برای برگزیده شدن ضروری است.

در این شرایط، برای پیروزی در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه، باید حداقل 50 درصد آرا را بشرط آنکه حداقل به 25 درصد شمار واجدان رای دهی ثبت نام شده در همان حوزه برسد، کسب کرد؛ در غیر این صورت، کلیه نامزدهایی که رای آنان بیش از 12.5 درصد تعداد افراد واجد شرایط رای دهی در آن حوزه انتخابیه است به دور دوم راه می یابند. بهر حال دو نامزدی که بیشترین شمار آراء را بدست آورده اند، به مرحله دوم انتخابات راه می یابند.

در مرحله دوم، نامزدی که اکثریت نسبی را فارغ از میزان شرکت کنندگان در انتخابات و همچنین درصد آرا بدست آورد، به مجلس ملی راه می یابد. دور دوم رای گیری نیز در روز یکشنبه هجدهم ژوئن (28 خرداد)برگزار می شود.

یافته های نظرسنجی موسسه «ایپسوس سوپرا ایستریا» نشان می دهد که حزب «جمهوری در حرکت» در دور نخست انتخابات مجلس ملی پارلمان فرانسه، 29 ممیز 5 درصد آرا به دست می آورد. تحقق این امر یعنی حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری جدید فرانسه بزرگترین اکثریت پارلمانی را از زمان انتخابات ریاست جمهوری «شارل دوگل» در سال 1968 کسب می کند.

به حقیقت پیوستن نتایج نظرسنجی یاد شده، همچنین به منزله این است که دولت مکرون اختیار تام برای انجام اصلاحات متعدد از جمله اقتصادی را کسب خواهد کرد و توانایی اجرای برنامه ها و وعده های انتخاباتی مورد نظر خود را خواهد داشت.

بر اساس نتایج نظرسنجی یاد شده، این حزب در دور دوم انتخابات نیز از مجموع 577 کرسی مجلس ملی فرانسه، رقم بالایی را کسب می کند. در حقیقت کسب بیش از 29 درصد آرا در دور نخست انتخابات از سوی حزب مکرون به منزله تصاحب 23 درصدی آرا از سوی جمهوری خواهان محافظه کار و متحدانشان است.

البته باید یادآوری کرد که بر اساس نظرسنجی هایی که کمی پیشتر انجام شده بود، پیش بینی می شد که حزب مکرون 31 درصد آرا را در دور نخست انتخابات پارلمانی کسب کند.

تحلیل گران معتقدند که این ریزش (از 31 درصد به 29.5 درصد) به دلیل تحقیقات در مورد رئیس سابق کارزار انتخاباتی مکرون و وزیر کابینه وی به دلیل تعاملات مالی در گذشته، روی داده است.

اما این تحقیقات، بر میزان محبوبیت مکرون تاثیر ناچیزی داشته است و 60 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند از عملکرد مکرون تا به این زمان رضایت داشتند.

به موجب این نظرسنجی که از نمونه آماری دو هزار و 103 نفر طی روزهای 12 تا 14 خرداد (2 تا 4 ژوئن) انجام شد، 68 درصد از افراد شرکت کننده تصمیم نهایی خود برای انتخاب نامزد مورد نظرشان را گرفته اند. این رقم برای حمایت از حزب مکرون به 75 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 372858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha