همشهری آنلاین: رییس سازمان سنجش آموزش از اعمال 20 درصد معدل کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد سال 78 خبر داد.

دکتر پورعباس دوشنبه 28 آبان در نشست فوق العاده روسای دانشگاه‌های سراسر کشور با ارایه گزارشی از فعالیت های سازمان سنجش و آزمون سراسری گفت: آزمون سراسری سال گذشته سیاست بومی گزینی را در پیش گرفت.

به گزارش ایسنا رییس سازمان سنجش با ارائه گزارشی از نحوه گزینش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد اظهار کرد: سال گذشته طرح «آ.ت.ت» حذف و به جای آن 20 درصد معدل در پذیرش دانشجو در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه امسال 27 هزار نفر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم گفت: میزان درصد قبولی‌ها به ترتیب در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی بیشتر بود.

وی افزود: تاثیر 15 درصدی معدل برای دیپلمه‌های سال 85 نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته در آزمون سراسری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به الکترونیکی کردن ثبت‌نام، انتخاب رشته و اعلام نتایج آزمون ها، گفت: از مهمترین اهداف این اقدام بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین، ارائه سریع و دقیق اطلاعات به داوطلبان، کاهش هزینه‌های زمان و مسافرت درون و برون شهری داوطلبان و همچنین گسترش فرهنگ استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و اینترنتی است، در این راستا سال گذشته به حدود 7 میلیون نفر سرویس اینترنتی ارائه شد.

به گفته دکتر پورعباس، کارنامه داوطلبان آزمون سراسری همزمان با اعلام نتایج روی سایت قرار گرفت و همچنین برای انتخاب رشته حدود 15 روز زمان در نظر گرفته شد، در حالی که در گذشته این زمان حدود 3 یا 4 روز بود.

وی در خصوص دلایل تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد از اسفند به بهمن، به متقارن شدن زمان برگزاری آزمون با انتخابات اشاره کرد و در عین حال افزود: با بحث‌های مفصلی که با دانشگاه‌ها انجام گرفت، موافقت شد که آزمون بین دو ترم برگزار شود و در این راستا دانشگاه‌ها تقویم آموزشی‌شان تا پنجم بهمن ماه بسته می‌شود.

وی همچنین گفت: منشاء اعتراضات در خصوص تغییر زمان آزمون کلاس های کنکور هستند، البته برخی مسئولین دانشگاه‌ها نیز نسبت به تلاقی امتحان کارشناسی ارشد با امتحانات پایان ترم انتقاد داشتند که در این راستا از مسئولان خواسته می‌شود که تقویم آموزشی خود را در اسرع وقت به سازمان سنجش ارائه دهند تا در صورت لزوم هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.

 رییس سازمان سنجش در بخش دیگری از سنخنانش با اشاره به نمره عملکرد وزارت علوم و جایگاه آن در بین وزارتخانه‌های کشور، اظهار کرد: در سال 83 رتبه وزارت علوم 46 از 49 بود و در سال 84 از سوی وزیر علوم گزارشی ارائه شد که در این میان در این سال در رتبه بندی قرار نگرفتیم و در سال 85 در حوزه‌های ستادی و دانشگاهی فعالیت‌هایی انجام گرفت که گزارش آن در دست رییس جمهور است.

وی افزود: در سال گذشته از مجموع 1000 امتیاز، وزارت علوم توانست 845 امتیاز در زمینه تجهیزات رفاهی، بودجه، فناوری دانش آموختگان و ... کسب کند.

کد خبر 36969

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز