چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته در حالی برای نخستین بار در کاخ‌سفید به دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رفت که فلسطینی‌ها این بار برای بازگشت به مذاکرات صلح شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ را مطرح کرده‌اند.

محمود عباس

دونالد ترامپ از حدود ۱۰۰ روز پيش كه وارد كاخ سفيد شد اعلام كرده كه قصد دارد مناقشه فلسطين را با يك توافق صلح خاتمه دهد و مسئله‌اي وجود ندارد كه بخواهد مانع اين ماجرا شود.رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين روز گذشته در واشنگتن اما يك خط قرمز براي برآورده شدن خواسته ترامپ مشخص و اعلام كرد كه فلسطيني‌ها هيچ راهكاري را بدون تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ و شناخته شدن قدس شرقي به‌عنوان پايتخت اين كشور براي صلح نمي‌پذيرند.

به‌نظر مي‌رسد اكنون تشكيل كشور مستقل فلسطين تبديل به هدف مشترك فلسطيني‌ها شده است كه هماهنگي خارجي هم در رابطه با آن وجود دارد. حدود 3هفته قبل روسيه به‌صورت غيرمنتظره اعلام كرد كه بيت‌المقدس شرقي را به‌عنوان پايتخت فلسطين مي‌شناسد. جنبش حماس هم دوشنبه شب از منشور سياسي جديد خود رونمايي كرده كه در آن‌ تشكيل كشور فلسطين در چارچوب مرزهاي ۱۹۶۷ از سوي اين جنبش پذيرفته شده است.

اين تغيير در اساسنامه حماس نوعي قرار همراستايي با فتح و تشكيلات خودگردان فلسطين و همچنين هماهنگي با مسكو را در اين رابطه نشان مي‌دهد. خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس هم روز گذشته در مصاحبه با سي‌ان‌ان از ترامپ خواست كه از فرصت ارائه شده از سوي حماس استفاده كند. او با دعوت از جامعه جهاني براي استفاده از فرصتي كه با تغيير در منشور سياسي حماس ايجاد شده است، گفت:‌ دولت دونالد ترامپ، مي‌تواند تغييري در شكل رابطه دوطرف فلسطيني و اسرائيلي ايجاد كند.

  • دست‌كم گرفتن مسئله

چندين رئيس‌جمهور آمريكا تاكنون كارشان را با شعار توافق صلح شروع كرده‌اند اما بدون نتيجه مشخصي اين روند به پايان رسيده است. ترامپ كه همه او را به جا‌ه‌طلبي و خوي معامله‌گري مي‌شناسند بارها اعلام كرده كه دوست دارد رئيس‌جمهوري باشد كه مذاكرات صلح در دوران او به نتيجه رسيده است. هفته گذشته او در مصاحبه با رويترز گفت: من مي‌خواهم اين توافق صلح را ببينم. دليلي وجود ندارد كه صلح ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها صورت نگيرد.

او براي اين منظور اما جرد كوشنر، داماد خود را كه هيچ سابقه سياسي ندارد درنظر گرفته است. كوشنر ۳۶ ساله 7‌سال پيش با ايوانكا، دختر ترامپ ازدواج كرد. در كارنامه او پيش از كارزار انتخاباتي ترامپ هيچ تجربه سياسي‌اي ديده نمي‌شود اما او حالا فرد اول آمريكا براي مذاكرات صلح خاورميانه شده است. ترامپ حتي در اين رابطه دامادش را ستايش كرده و گفته است: اگر تو نتواني براي صلح در خاورميانه تلاش كني، يعني هيچ‌كس نمي‌تواند. فلسطيني‌ها عقيده دارند كه ترامپ مسئله فلسطين و مناقشه با اسرائيل را با اين انتصاب دست‌كم گرفته و تصور مي‌كند مي‌تواند خيلي سريع توافق را جوش دهد.

  • آن سوي ميز مذاكره

فلسطيني‌ها با يك شرط مشخص در حال مذاكره با ترامپ هستند اما مقام‌هاي رژيم صهيونيستي نشان داده‌اند كه هيچ وقت حتي حاضر به پذيرفتن خواسته‌هاي حداقلي فلسطيني‌ها هم نيستند. آخرين دوره مذاكرات مستقيم صلح ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي با پافشاري اين رژيم بر ادامه شهرك‌سازي‌ها با شكست مواجه شد.
ترامپ بارها حمايت كامل و بدون قيد و شرط خود را از اسرائيل نشان داده و برخلاف اوباما كاملا از سياست شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند.

داماد ترامپ كه نماينده او براي اين مسئله است خود يك يهودي ارتدوكس است كه رابطه نزديكي با اسرائيل دارد. ديويد فريدمن سفير دولت ترامپ در سرزمين‌هاي اشغالي هم به‌صورت صريح از شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند. پدر او خاخام يكي از كنيسه‌هاي يهوديان ارتدوكس بوده و سال‌هاست كه به جمع‌آوري كمك مالي در حمايت از جنبش شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي ادامه مي‌دهد. فريدمن تشكيل كشور مستقل فلسطين را تراژدي خوانده است.

کد خبر 368914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha