سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اسماعیل هنیه، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که این جنبش رایزنی‌هایی با جامعه جهانی و کشورهای عربی برای شرح سند جدیدی که ارائه و در آن موافقت خود با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ را اعلام کرد،‌ خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، حماس ۳۰ سال بعد از تاسیس و ۱۱ سال در قدرت بودن حالا سندی جدید منتشر کرده که برای اولین بار دربرگیرنده موافقتش با تشکیل کشور فلسطین براساس مرزهای چهارم ژنو ۱۹۶۷ است که گویی تبدیل به واقعیتی سیاسی شده است هر چند که در این سند جدید، اسرائیل را به رسمیت نشناخته اما موجودیت آن را به طور ضمنی در واقع به رسمیت شناخته است.

اسماعیل هنیه،‌ نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره رایزنی‌ها با مصر، کشورهای عربی و غربی براي شرح سند حماس گفت‌: قطعا حماس رایزنی‌ها و دیدارهایی با این کشورها خواهد داشت و در راستای حمایت از سیاست و استراتژی عدم تعصب و پذیرش آرای دیگران، از هرگونه یادداشت و توضیح و یا سوال و بحث درباره این سند استقبال می‌کند.

هنیه اظهار داشت:‌ این سند نشان‌دهنده تحول بزرگ در حماس و پایبندی این جنبش به استراتژی‌ها و اصول است نه بنا بر درخواست هیچ طرفی.

یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه نیز در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره شرایط پس از ارائه این سند، بدون ارائه توضیحات بیشتر فقط تاکید کرد که شرایط پس از این عالی خواهد بود.

حماس برای اولین بار دست به تغییر و اصلاح سند سیاسی خود زده و موافقت خود را با تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی اعلام و بر بعد سیاسی و نه مذهبی درگیری و اختلاف با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران در کنفرانسی مطبوعاتی در دوحه که به صورت زنده در غزه پخش می‌شد،‌ گفت:‌ این سند مرجع ما در عملکرد سیاسی روزانه است.

مشعل افزود: منشور قبلی جنبش که نابودی اسرائیل را خواستار شده بود در سال ۱۹۸۸ میلادی منتشر شد و ما در سال ۲۰۱۷ این سند را منتشر می‌کنیم و هر کدام از این دو، مرحله‌ای را انعکاس می‌دهد و ما قصد نداریم بگوییم که این يكي، دیگری را از اعتبار ساقط می‌کند.

او تاکید کرد: حماس هرگز جایگزینی برای جنبش فتح و یا هیچ کسی نخواهد بود و ما برای مشارکت همه فلسطینی‌ها مبارزه خواهیم کرد.

حماس سند خود را به دو زبان عربی و انگلیسی ارائه کرد.

کد خبر 368730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha