همشهری آنلاین: رونمایی از سند جدید سیاست‌های کلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از سوی خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش در رسانه‌های عربی حسب قرار گرفتن در اردگاه‌های سازش یا مقاومت بازتاب های ضد ونقیضی داشت.

 بازتاب انتشار سند جدید سیاست های کلی جنبش حماس در رسانه های عربی

به گزارش ایرنا، سند "اصول و سیاست های کلی" حماس شامل 42 بند در 12 فصل است که در این سند جدید جنبش حماس، به تعریف خود از آرمان و رویکردهایش برای پروژه آزاد سازی فلسطین و نظام سیاسی می پردازد و این سند متضمن اصول اساسی فلسطین، وحدت ملت، سرزمین وقضیه فلسطین وتعریف نظام سیاسی آن است.

خبرگزاری 'رویترز' به نقل از منابع عربی در دوحه قطر مدعی شد که، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تلاش برای حفظ روابط خوب با مصر، در بیانیه ای از عدم حمایت از جمعیت اخوان المسلمین خبرداد. فعالیت اخوان المسلمین در مصر ممنوع است.

براساس گزارش رویترز، همچنین در سند سیاسی جدید حماس ، درخواست صریح برای نابودی 'رژیم صهیونیستی ' حذف و این گروه حمایت خود را از تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای1967 اعلام کرده است.

شبکه الجزیره قطر در خصوص سند حماس نوشت: سند 'اصول و سیاست های کلی 'جنبش تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل به پایتختی شهر قدس در مرزهای چهارم ژوئن 1967همراه با بازگشت آوارگان وپناهندگان به منازل خود را یک چهارچوب توافقی ملی مشترک می داند؛ وتاکید دارد که هرگز ذره ای ازخاک فلسطین را تحت هیچ شرایط ، فشار وحتی تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی کنار نخواهد گذاشت.

الجزیره افزود : این سند، شهر قدس را پایتخت فلسطین ومسجد مبارک الاقصی را حق ثابت ومسلم ملت فلسطین و امت سلامی وعربی می داند وعقیده دارد که تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس اعم از یهودی سازی، شهرک سازی و تلاش برای تحریف حقایق و از بین بردن آثار و نشانه های آن باطل و بیهوده است.

شبکه سعودی 'العربیه' با بیان اینکه حماس درسند سیاسی جدید خود ازاخوان المسلمین تبری جسته و با تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای 1967 موافقت کرده است، افزود: به عقیده ناظران حماس در این سند شیوه خود را تغییر داده وتلاش دارد تا به باشگاه پذیرفته شدگان در سیاست منطقه ای بپیوندد؛ بویژه که این سند شامل مواضع جدیدی است که مهمترین آنها موافقت با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 و دوری جستن از اخوان المسلمین است.

روزنامه سعودی 'الحیات' نیز نوشت: حماس پس از گذشت 30 سال از تاسیس خود و11 سال پس از رسیدن به قدرت در نوار غزه، سند سیاسی جدیدی را منتشر کرد که در آن برای اولین بار با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 موافقت و'اسرائیل' را نه بطور رسمی بلکه به طور ضمنی به رسمیت شناخته است.

الحیات مدعی شد که اولین روزنامه ای است که پیش از انتشار این سند فاش کرده بود حماس در حال تدوین سند سیاسی جدید خود است.

به ادعای این روزنامه سعودی، حماس تلاش دارد از طریق این سند - که واقع گرایی سیاسی این جنبش را نشان می دهد- به مشروعیت عربی وجهانی دست یابد وبه باشگاه احزاب بزرگ وتاثیرگذار قدم گذارد؛ اما ناظران بر این باورند که حماس بدون به رسمیت شناختن صریح 'اسرائیل' وتوافق های صورت گرفته با آن ومحکوم کردن خشونت قادر نخواهد بود به شکل مطلوبی کسب مشروعیت کند.

الحیات به نقل از احمد المجدلانی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین افزود: حماس برای به رسمیت شناخته شدن از سوی غرب وکشورهای منطقه اقدام به انتشار این سند کرده است؛ این جنبش تلاش می کند تا خود را با تغییرات بین المللی ومنطقه ای وفق دهد، اما برخی نکات این سند مبهم وچند پهلوست .

مجدلانی در عین حال تاکید کرد که سند سیاسی حماس به طور کلی به برنامه سازمان آزادیبخش فلسطین در خصوص تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 وبکارگیری شیوه های مختلف برای مقاومت در برابر اشغالگر نزدیک شده است.

پایگاه مصری 'صدی البلد' هم نوشت : 'اسامة القواسمی' سخنگوی رسمی جنبش فتح بر لزوم عذرخواهی حماس از فتح تاکید کرد، زیرا به گفته وی سند جدید منتشره از سوی حماس با موضع سازمان آزادیبخش در سال 1988 مطابقت دارد.

القواسمی ادعا کرد: حماس باید پس از 30 سال خیانتکار خواندن وتکفیر کردن سازمان آزادیبخش فلسطین که موجب اختلافات شدید در صفوف فلسطینیان وتخریب وجهه ملت فلسطین ومقاومت آنها شد، از ما عذرخواهی کند.

به ادعای روزنامه بحرینی ' الوسط ': جنبش مقاومت اسلامی حماس با انتشار این سند که در آن جدایی خود را از اخوان المسلمین اعلام کرد وبخش درخواست صریح برای نابودی 'اسرائیل' را حذف کرد، قصد دارد به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نزدیک شود.

الوسط افزود: این اقدام با هدف بهبود روابط حماس با کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) ، مصر و کشورهای غربی صورت می گیرد که بسیاری از آنها حماس را سازمان تروریستی تلقی می کنند.

پایگاه مصری 'لوما نیوز' ادعا کرد: سند جدید حماس با هدف نزدیک شدن به دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا واز سوی قطر وترکیه -در شرایطی که رابطه دوحه وآنکارا با واشنگتن به سردی گراییده - تهیه شده است.

این پایگاه به نقل از کارشناسان امور فلسطین مدعی شد که این سند در نتیجه بحث وتبادل نظرهایی در خارج از فلسطین تهیه شده ودیدگاه های مردم در داخل فلسطین در خصوص حماس را نشان نمی دهد.

بر اساس این ادعا، حماس این سند را به درخواست قطر وترکیه در مقابل حفظ امتیازهای خود در این دو کشور بخصوص قطر تدوین کرده است که هم اکنون مقر این جنبش است.

لوما نیوز مدعی شد که این سند با استقبال سرد وخشم رهبران مقاومت در داخل فلسطین وبخصوص گردان های الاقصی شاخه نظامی حماس از جمله محمود الزهار ویحیی السنوار مواجه خواهد شد.

به ادعای لوما نیوز، قطر که در انقلاب های بهار عربی تلاش کرد با استفاده از برگه اخوان المسلمین خود را به عنوان یک بازیگر فعال منطقه ای جا بزند، اکنون می خواهد حماس را به عنوان جایگزین جنبش فتح ومحمود عباس رئیس حکومت خودگردان معرفی کند تا راه برای دادن امتیازهای بیشتر با هدف راضی کردن 'اسرائیل' وآمریکا -چند روز پیش از سفر رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن- هموار گردد.

کد خبر 368746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha