دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

مسعود عادلی: جهان دانش، شگفت انگیز است، پر از تازگی و نادانسته‌ها. پر از اتفاق‌های تازه‌ای که هر کدام تأثیر فراوانی بر آینده‌ی ما انسان‌ها خواهد گذاشت.

دوچرخه شماره ۸۷۳

تعدادی از این اتفاق‌هاي شگفت‌انگیز را پیدا کرده‌ایم تا ببینیم که در حدود یک‌ماه گذشته چه اتفاق‌هاي تازه‌ای افتاده است؟!

 

  • سياره‌هايي با احتمال حيات

برای نخستین‌بار، ستاره‌شناسان و پژوهشگران با استفاده از تلسکوپ فضایی «اسپیتزر اسپیس» موفق به كشف يك منظومه‌‌ي ستاره‌اي با هفت سیاره شدند. اين منظومه 40 سال نوري با زمين فاصله دارد و برخي سیار‌هاي آن مشابه زمین هستند.

سازمان ناسا اعلام کرده که با توجه به وضعيت اتمسفری مناسب، احتمال دارد این سیاره‌ها در سطح خود آب مایع داشته باشند. البته احتمال وجود این حالت، در سه سیاره‌ی 4 و 5 و 6 كه در ناحیه‌ي مدار حيات قرار دارند بيش‌تر است.

مدار حيات به ناحیه‌ای گفته مي‌شود که در آن با توجه به فاصله‌ي سیاره با ستاره، دما به اندازه‌ای است که آب بتواند در حالت مایع باشد.

 

  • توليد هيدروژن ارزان در خانه

هیدروژن از منابع پاک و پایدار انرژی محسوب می‌شود، امکان شارژ سریع‌تری نسبت به باتری‌های الکتریکی دارد، آلایندگی‌های بسیار ناچیزی تولید می‌کند و مقرون به صرفه‌ترین سوخت برای خودروهای پیل سوختی به شما می‌آید.

اما متأسفانه تابه‌حال امکان تولید انبوه این گاز به سادگی فراهم نبود. به‌تازگی محققان مؤسسه‌ي فناوری جورجیا موفق به ساخت موتور چهارزمانه‌ای شده‌اند که قابلیت تبدیل گاز طبیعی (متان) به هیدروژن‌ را با هزینه بسیار کم‌تری فراهم می‌کند.

این دستگاه حتی می‌تواند در مقیاس خانگی تولید شده و امکان تبدیل گاز طبیعی به هیدروژن را در خانه‌ها فراهم آورد.

 

دوچرخه شماره ۸۷۳

  • كشف قاره‌اي كهن

چند تن از پژوهشگران، پس از چند سال تحقیق درجزیره‌ي موریس واقع در شرق ماداگاسکار، موفق به کشف قاره‌ای گمشده به نام موریشا (Mauritia) شده‌اند.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ ميلادي بود که گروهی از دانشمندان در حوالی جزیره‌ي موریس،گونه‌اي كريستال با قدمت بیش‌تر از دو میلیارد سال یافتند. آن‌ها بعد از تحقيق و بررسي متوجه شدند  که این کریستال‌ها، متعلق به قاره ای کهن است که میلیون‌ها سال قبل در اعماق اقیانوس مدفون شده است.

 

دوچرخه شماره ۸۷۳

  • تبديل آب شور به آشاميدني

حدود ۷۲‌درصد سطح کره‌ي زمین با آب پوشیده شده است، اما تنها سه‌درصد این آب‌ها شیرین هستند.  كم‌بودن آب شيرين دانشمندان را دست به‌كار كرده  تا دست به آزمایش‌های متفاوتی بزنند و راهکاری بیابند.

خبر خوب اين‌که به‌تازگی تیمی از محققان دانشگاه منچستر موفق به ساخت فیلتر نازکی از جنس گرافین شدند که آب شور دریا را به آب شیرین و آشامیدنی تبدیل می‌کند.

در سال ۲۰۰۴ میلادی بود که برای اولین‌بار گرافین کشف شد. گرافین نخستین ماده‌ي دوبعدی شناخته‌شده در دنیاست که خواص شگفت‌انگیزش مثل رسانایی الکتریکی و قابلیت کشسانی با مقاومت بالا، آن را ماده‌ای نویدبخش برای تحولات بسیاری در حوزه‌های گسترده‌ای از هوا و فضا تا ساخت دستگاه‌های نانو کرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۷۳

  • خون مصنوعي، ارزان‌تر از قبل

به‌تازگی تیمی از دانشمندان دانشگاه بریستول و مرکز خون و پیوند ان‌اچ‌اس راهی برای تولید نامحدود گلبول‌های قرمز قابل اهدا یافتند. البته تولید خون مصنوعی در گذشته نیز با راهکارهای بسیار پیچیده و گران‌قیمت در مقیاس‌های بسیار محدود امکان‌پذیر بود، اما این کشف جدید تولید انبوه‌تر را ممکن می‌سازد.

البته شايان يادآوري است همین شیوه‌ي جدید نیز هزینه‌ي زیادی دارد و احتمالاً فقط برای افراد متعلق به گروه‌های خونی نادر قابل استفاده خواهد بود.

 

دوچرخه شماره ۸۷۳

  • مبارزه با سرطان به كمك سلول‌هاي مصنوعي

محققان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCLA)، موفق به کشف روشی برای تولید مصنوعی سلول‌های تی یا سلول‌های سفید خون شده‌اند که توانایی مقابله و از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند.

بد نیست بدانید تیموس یکی از اندام‌های بدن است که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند. تیموس با استفاده از سلول‌های بنیادی خون به تولید سلول‌های تی می‌پردازد اما متأسفانه به علت افزایش سن یا بیماری‌های مختلف، توانایی خود را از دست می‌دهد.

این نسخه‌ي مصنوعی از سلول‌های تی، شکل‌های متفاوتی از سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

کد خبر 367772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha