سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

پس از فراز و نشیب فراوان و نهایی شدن مراحل امضای قرارداد ال90، پیش فروش خودرو تندر 90 در اسفند ماه سال گذشته آغاز شد

و با توجه به انتظارات مردم از این قرارداد برای عرضه‌ خودرویی ارزان قیمت و با کیفیت، در مدت یک هفته بیش از 75 هزار متقاضی برای خرید این خودرو ثبت نام کردند.

در قرارداد پیش فروش، زمان تحویل این خودرو خرداد ماه 86 عنوان و اعلام شده بود که 2 شرکت خودروسازی کشور بر اساس قرعه‌کشی نسبت به تحویل خودرو به متقاضیان اقدام می‌کنند. بر این اساس مقرر شد تا پایان سال، خودروهای ثبت نامی همه متقاضیان تحویل شود.

این در حالی است که با گذشت بیش از8 ماه از سال‌جاری و انجام 3 مرحله قرعه‌کشی، تنها اسامی حدود 10 هزار متقاضی برای قرارگرفتن در نوبت دریافت این خودرو در شرایطی اعلام شده که هنوز متقاضیانی که پیش از این اسامی آنها در مراحل اول و دوم اعلام شده بود، خودرو خود را دریافت نکرده‌اند.

با این روند، به‌نظر می‌رسد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تحت فشار ناشی از تأخیر در تحویل این خودرو اسامی برندگان مرحله سوم این قرعه کشی را اعلام کرده است.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که پیش از این تأخیر در تحویل این خودرو را ناشی از نوپایی این قرارداد دانسته و اعلام کرده بود با رفع مشکلات و افزایش تولید این خودرو، به تعهدات عمل خواهد شد، باز هم در اعلام نظری تازه عنوان کرده که تا پایان سال همه ثبت نام‌کنندگان، خودروهای ثبت نامی خود را تحویل می‌گیرند.

این در حالی است که پس از چندی خودرو‌سازان با اعلام ناتوانی در عمل به تعهدات خود ارائه خودرو جایگزین به متقاضیان را مد نظر قراردادند.

مهدی مفیدی در حالی این وعده چند باره را تکرار کرده که تا پایان سال تنها 4 ماه زمان باقی مانده و مشخص نیست خودرو‌سازان چگونه قادر خواهند بود در این مدت زمان حداقل بیش از 50 هزار خودرو تندر 90 تولید و به متقاضیان عرضه کنند.

سؤال اساسی آن است که چرا سازمان گسترش هیچ توضیحی در مورد تعداد دقیق خودروهای تحویل شده به برندگان مراحل اول و دوم قرعه‌کشی ارائه نمی‌کند؟

با این شرایط، معاون وزیر صنایع اخیرا خبر از آغاز صادرات این خودرو از ماه آینده داده و می‌گوید: صادرات خودروی تندر90 از ایران، ماه آینده آغاز می‌شود. صادرات این خودرو، همزمان با افزایش تولیدات داخلی آن انجام خواهد شد.

مهدی مفیدی در نشست با قطعه‌سازان خودرو چهار‌محال‌ ‌و بختیاری در سازمان صنایع این استان، می‌افزاید: بر اساس برنامه زمان بندی شده تا چند هفته دیگر نیز نخستین محموله قطعات خودرو تندر به کشور هند صادر خواهد شد و ایران در این زمینه به تمامی تعهدات صادراتی خودرو تندر عمل خواهد کرد.

وی می‌افزاید: در هفته گذشته میزان تولید خودرو تندر در ایران از مرز یک هزار و ۲۰۰دستگاه در هفته فراتر رفت و تا پایان سال‌جاری تولید این خودرو روزانه به  ۶۰۰دستگاه خواهد رسید.

از سوی دیگر وی با بیان این که شاخص قیمت دستمزد 7/5 برابر و شاخص قیمت مواد اولیه به‌طور متوسط  6/3 برابر رشد داشته اما قیمت خودرو تنها 4/1  برابر نسبت به گذشته افزایش داشته، به شکلی حمایت خود از افزایش قیمت خودرو را نیز عنوان کرده است.

اگر گفته‌های رئیس سازمان گسترش را در زمینه توانمندی قطعه سازان داخلی بپذیریم، باید پرسید چرا با وجود همه دقت‌نظرهای انجام شده در انتخاب قطعه سازان برای تولید داخل قطعات تندر 90، هنوز برخی قطعه‌سازان قادر به پشت‌سر گذاشتن استاندارد‌های رنو برای تولید قطعه نبوده واین موضوع عاملی در تأخیر تندر 90 به متقاضیان محسوب می‌شود.

همچنین اگر رقم تولید روزانه 600 دستگاه تندر 90 را قابل قبول بدانیم-با در نظر گرفتن تعطیلات- در 3 ماه آینده با تولید ماهانه 18 هزار خودرو تندر 90 حدود 54 هزار خودرو تولید خواهد شد.

درصورتی که حدود 10 هزار خودرو اعلام شده در 3 مرحله قرعه‌کشی نیز به متقاضیان تحویل شده باشد، باز هم حدود 60 هزار تندر 90 درصورت نبود مشکلات احتمالی تولید می‌شود که این رقم با تعهد خودرو‌سازان برای تحویل این خودرو تا پایان سال، کمبود حدود 15 هزار خودرو را نشان می‌دهد.

آیا این امر به معنی ناتوانی خودرو‌سازان در عمل به تعهدات خود برای تحویل تندر90 تا پایان سال و بر خلاف گفته‌های رئیس سازمان گسترش نخواهد بود؟

از سوی دیگر در شرایطی که خودرو‌سازان در عمل به تعهدات خود در تحویل این خودرو به مشتریان داخلی ناتوان هستند، اعلام صادرات این خودرو از ماه ‌آینده، تا چه حد توجیه‌پذیر است؟

کد خبر 36515

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز