گروه سیاسی: پس از مذاکرات طولانی و فشرده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2، محمد البرادعی مدیرکل شورای حکام آژانس سه شنبه 22 آبان، گزارش خود را در مورد نتیجه این گفت‌وگوها به اعضای شورای حکام ارائه می‌کند.

پیش از این ایرنا به نقل از دیپلمات‌های حاضر در  وین گزارش داده بود ،با توجه به اینکه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اول آذرماه آغاز می‌شود، انتشار این گزارش، بر اساس عرف معمول، 10 روز پیش از نشست فصلی شورا انجام خواهد شد.

روزنامه فرانسوی لوموند هم در مقاله‌ای که واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه العربیه از آن خبر داد، با اشاره به اینکه 2 روز بیشتر به انتشار این گزارش باقی نمانده است، خاطرنشان کرد که خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است در آینده نزدیک گزارشی را درباره موضع ایران در قبال پیشنهادهای کشورهای اروپایی به ایران به شرط توقف غنی‌سازی اورانیوم از جانب تهران ارائه دهد.

جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که ریاست هیأت مذاکره‌کننده ایران با مقامات آژانس را نیز بر عهده دارد، روز گذشته در نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری مهر گفت: اگر گزارش البرادعی بر خلاف آنچه که مدنظر ما و پرونده هسته‌ای ایران است، ارائه شود، باعث تخریب کل فضای موجود خواهد شد.

وی در عین حال، روند مذاکرات و همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم آژانس با گوش شنوا، سخنان ایران را بشنود و از فرصت موجود استفاده کند.

وی همچنین به فارس گفت: رفع ابهام در موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2، بخش عمده‌ای از ابهامات پرونده هسته‌ای ایران را برطرف خواهد کرد.

ادامه مذاکرات جلیلی- سولانا

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین به ایرنا گفت: سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل آذرماه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

وی افزود: سولانا به‌عنوان نماینده ۵+۱ در تماس تلفنی با جلیلی درباره دور بعدی مذاکرات با وی گفت‌وگو کرد.

وعیدی خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین توافق شد پیش از برگزاری دور آتی مذاکرات جلیلی- سولانا، معاونان دو طرف جلسه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

مخالفت تلویحی با همکاری‌ها

در چنین شرایطی، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار روز شنبه در تگزاس علاوه بر تأکید بر لزوم حل دیپلماتیک مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران، خاطرنشان کردند که اگر تلاش‌های آژانس و سولانا برای حل مشکل با شکست روبه‌رو شود، آنگاه باید برای افزایش تحریم‌های احتمالی اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، آنجلا مرکل ادعا کرد: درصورت بروز بن‌بست در مسیر همکاری‌های ایران و آژانس که ممکن است تا اوایل دسامبر (اواسط آذرماه) اعلام شود، آلمان در روابط تجاری موجود با ایران تجدیدنظر خواهد کرد.

وی افزود: خودداری ایران از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای، نگرانی‌های غرب در مورد اینکه تهران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است را افزایش داده است و در این صورت، روشن‌ترین پیامی که می‌توان به تهران داد، افزایش تحریم‌ها بر ضد آن است.

در همین حال، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز مدعی شد که تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت‌ داشته است.

اما این اظهارنظر از جانب گوردون براون در شرایطی ابراز می‌شود که به‌نوشته هفته‌نامه انگلیسی ساندی تلگراف بی‌میلی نخست‌وزیر‌ انگلیس در تبعیت از سیاست‌های آمریکا و فرانسه درباره ایران، صبر واشنگتن را لبریز کرده و کاخ‌سفید خواهان پیروی براون از سیاست‌های سارکوزی درباره برنامه هسته‌ای تهران است.

کد خبر 36364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز