میناشهنی: وزیر رفاه و تأمین اجتماعی معتقد است سهم گروه‌های آسیب‌پذیر از مطبوعات کشور ناچیز است.

عبدالرضا مصری با حضور در نمایشگاه مطبوعات گفت: با نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌ها و مجله‌های منتشر شده در می‌یابیم که تیترهای درشت روزنامه‌ها  بیشتر به بررسی مباحث سیاسی می‌پردازند این در حالی‌است که بحث‌های سیاسی و اقتصادی کلان برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه جذابیتی ندارد.

هر چند وزیر رفاه تأکید کرد: دانش‌آموزان و دانشجویانی که عضوی از گروه آسیب‌پذیر جامعه‌اند در مدارس و دانشگاه‌های‌شان می‌توانند به روزنامه و مجله دسترسی داشته‌باشند، اما  او معتقد است اخبار منتشر شده از رادیو و تلویزیون که معمولا هم در دسترشان هست برای این گروه کفایت می‌کند.

مصری به این سؤال که آیا وزارت رفاه در سبدهای تغذیه‌ای که برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه در نظر گرفته‌است جایی برای مطبوعات دارد پاسخ منفی داد و امکان این کار را در آینده نیز کاملا منتفی اعلام کرد.

تکنولوژی، مهم‌ترین عامل

استفاده از تکنولوژی برتر مهم‌ترین عامل ماندگاری رسانه‌هاست. آلپر عثمان گنچ یکی از مدیران خبرگزاری اخلاص ترکیه با ذکر این نکته خاطرنشان کرد: سرعت پیشرفت‌ تکنولوژی سبب شده‌است تا یکی از مهم‌ترین ارکان در ماندگاری رسانه‌ها برخورداری از تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد.

او با شرکت در یک کنفرانس جنبی نمایشگاه مطبوعات گفت: توسعه تکنولوژی در علوم ارتباطات سهولت و سرعت را در دسترسی به اخبار به همراه آورده‌است به همین دلیل رسانه‌ها ناچارند تا روز به روز با شتاب تکنولوژی پیش روند.

گنچ معتقد است توسعه تکنولوژی در علوم ارتباطات سرعتی را به همراه آورده که شاید حرکت هم‌زمان با این سرعت کمی سخت به‌نظر برسد و حتی گیج‌کننده باشد.

او با اشاره به این‌که امروزه تعریف سنتی خبرنگار تغییر کرده‌است افزود: شکل کلاسیکی که از خبرنگار در ذهن مردم شکل گرفته متحول شده، در واقع مردم با دستیابی به تکنولوژی توانسته‌اند در برخی موارد نقش یک خبرنگار را در انتقال اخبار ایفا کنند، در این شرایط شما نمی‌‌توانید به شکل سنتی در اعزام خبرنگار به محل حادثه و ارسال خبر به رسانه و مخاطب از الگوی سنتی بهره ببرید.

گنچ افزود: از این پس دیگر محدودیت فاکتور زمان و مکان مخاطب را محدود نخواهد کرد چرا که شما به‌عنوان مخاطب در هر کجای دنیا که باشید می‌‌توانید بدون محدودیت در جریان اخبار قرار بگیرید.همین نکته سبب ایجاد تغییر در عادت‌های مردم شده‌است، مخاطبان امروزی اخبار می‌توانند زندگی‌شان را بر اساس اخبار خاصی که مورد نظرشان   است تنظیم کنند.

به اعتقاد گنچ جمع‌شدن بخش‌های گوناگون رسانه‌ها در یک ساختمان سبب شده‌است تا تکنولوژی برتر به راحتی در اختیار خبرنگاران گذاشته شود و آنان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکنه به دریافت و ارسال خبر بپردازند.

او با اشاره به این‌که خبرگزاری خصوصی اخلاص با 12 سال سابقه کار دارای 80 شعبه در کشور ترکیه و 40 مرکز در سراسر دنیاست که  به 3زبان انگلیسی، ترکی و عربی به انتشار اخبار می‌پردازد.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین رقیبانش در میان کشورهای همسایه کدام خبرگزاری‌ها می‌تواند باشد  به صراحت گفت که در میان همسایگان رقیبی برای خود نمی‌بینیم اما در میان تمامی خبرگزاری‌های دنیا مهم‌ترین رقبای‌مان AP و FP هستند .

گنچ در ارزیابی چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات با تشکر از وزارت ارشاد برای دعوت از خبرگزاری اخلاص گفت: به هر حال چون نخستین بار بوده که به صورت بین‌المللی برگزار شده مشکلاتی دارد که امیدواریم در سال‌های بعد این مشکلات برطرف شود.

نشریات نه دیدنی هستند، نه خواندنی

محمود مختاریان، مدرس روزنامه‌نگاری، گفت: امروزه مطبوعات جذابیت چندانی برای مخاطب ندارند.او معتقد است که روزنامه‌ها و مجله‌های منتشر شده برای مخاطب نه خواندنی‌اند و نه دیدنی.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در کارگاهی که با عنوان چاپ و صفحه‌آرایی در مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد گفت: گرافیست در مطبوعات بازوی اجرایی سردبیر است، این در حالی است که 99 در صد از گرافیست‌‌های ما درک درستی از خبر ندارند.

مختاریان با ارائه نمونه‌هایی از صفحه‌آرایی‌های انجام شده در کارگاه افزود: صفحه اول نشریه باید مثل سیلی مخاطب را تکان دهد و مهم‌ترین نقش را در ذهن مخاطب بر جای بگذارد، اما هرگز شاهد چنین رخدادی نیستیم.

کد خبر 36336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز