مینا شهنی: در نمایشگاه و جشنواره مطبوعات امسال جایی برای توقف نیست. از وقتی وارد می‌شوی باید تا توان داری راه بروی و تا هر جا که پایت توان دارد مطبوعات را ببینی.


صندلی یا نیمکت برای استراحتی حتی کوتاه در محوطه 7 هزار و 600 متر مربعی نمایشگاه مطبوعات وجود ندارد.
خیلی که اهل استراحت باشی و نخواهی پاهایت را از دست بدهی می‌توانی روی پله‌ها بنشینی شاید خستگی‌ات در رود.

به گفته علیرضا ملکیان، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد،412 نشریه در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت کرده‌اند که با یک حساب سرانگشتی حتی اگر در بازدید از هر غرفه یک دقیقه و تنها یک دقیقه وقت صرف کنید ناچارید نزدیک به 7 ساعت زمان صرف کنید تا بازدید سطحی‌ نمایشگاه مطبوعات به پایان برسد.

ساعت راه رفتن بدون توقف، جایی برای استراحت نیست.در نمایشگاه امسال 13 خبرگزاری و 5 موسسه مطبوعاتی شرکت کرده‌اند.نشریات کشاورزی با 19 عضو، نشریات اقتصادی با 58 غرفه و ورزشی‌ها با 16 عضو حضور دارند.

در سالن استان‌ها 28 استان شرکت‌کرده‌اند و نشریات ادبی با 12 عضو در سالن استان‌‌ها
گرد هم آمده‌اند.سالن 2 نمایشگاه، 14 نشریه در حوزه معارف اسلامی دارد  و 23 غرفه دیگر  با عنوان کلی «موسسات و سایر غرفه‌‌ها» را نیز در کنار 37 روزنامه در خود جای داده که به نظر می‌رسد شلوغ‌ترین سالن نمایشگاه است.

سالن 3 اما 45 نشریه با گرایش هنری 9 مجله سیاسی، 5 مجله با موضوع زنان، 19 نشریه با محور خانواده، 17 نشریه با موضوع رایانه، 17 نشریه فرهنگی، 14 نشریه پزشکی و سلامت یک نشریه اقلیت دینی، 6 عنوان برای کودکان و نوجوانان، 10 نشریه با موضوع محیط زیست را کنار هم نشانده‌است.

گره کور کار خبرنگاران

هوشنگ عباس‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، معتقد است که مدیران روابط عمومی در ادارات، وزارتخانه‌ها و مراکز اداری حاضر نیستند اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار دهند.

او با شرکت در کارگاه آموزشی با موضوع روابط عمومی و تبلیغات که دیروز در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد گفت: مدیران روابط عمومی‌ها از ارائه اطلاعات به مطبوعات طفره می‌روند.

به گفته عباس‌زاده، روابط عمومی‌ها و مطبوعات  2 همسایه دیوار به دیوارند که به هم نیازمندند.

روابط عمومی مهندسی انسانی است؛یعنی روابط عمومی‌ها باید مخاطبان عام را هم که در تامین امنیت و ارائه خدمات به مردم هدف همه دولت‌ها هستند، راضی کنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که روابط عمومی‌ها باید پل ارتباطی بی طرف میان سازمان و مخاطبان باشند و نمی‌توانند با اجرای نقش « بله قربان‌گو» برای روسای شان ارتباط بی‌طرف را مختل کنند.

عباس‌زاده با اشاره به این‌که عمر روابط‌عمومی‌ها در جهان نزدیک به 100 سال است در حالی‌که در ایران روابط عمومی‌ها نهایتا عمری معادل 50 سال دارند گفت: تعریف قدیمی روابط عمومی،‌ عرضه مسائل و قضایای سازمان به مردم است، اما در تعاریف جدید، روابط عمومی‌ها باید آنچه را در بیرون از سازمان می‌گذرد برای درون سازمان تفسیر کنند؛ یعنی باید داستان جامعه و افکار عمومی را به سازمان عرضه کنند، نه اینکه بدون توجه به افکار عمومی داستان سازمانشان را نزد مردم توجیه کنند.

عباس زاده در بخش دیگری از سخنانش به تعریف یونسکو درباره تیراژهای مطبوعات اشاره کرد و افزود: به گفته یونسکو برای هر 10 میلیون نفر، یک میلیون تیراژ مطبوعاتی در کشور لازم است ولی ما با حدود 60 روزنامه کمتر از 2 میلیون تیراژ داریم و این به دلیل رشد نکردن فرهنگ روزنامه خوانی در میان مردم است.

به گفته این مدرس دانشگاه: با توجه به افزایش سواد، تکنولوژی و شهرنشینی در کشور امروزه مردم دیگر ساده اندیش نیستند و روزنامه نگاران و فعالان روابط عمومی‌ها باید در رشته‌های خود تحصیلات آکادمیک داشته باشند تا بتوانند نیازهای مخاطبان را تامین کنند.

برنامه‌های روز یکشنبه 20 آبان همشهری در نمایشگاه مطبوعات

صبح:
حضور دبیر گروه حوادث‌ حامد فرحبخش به همراه شاهین (دیپلماتیک) امین و حاجی پروانه (جوان) مهاجری (ماه) صدیقی (آنلاین) حبیبی (پیامک) تهرانی (باشگاه خوانندگان)‌ترین (دوچرخه) شاهی مقدم (محله) امین (خانواده) صفری (باشگاه خبرنگاران)

بعد از ظهر:
دبیر گروه ادب و هنر علی عمادی به همراه کاظمی (استانی) کمالی (خردنامه) کدخدازاده ( آن‌لاین) شعمدانی حق (بین‌الملل) یاری (پیامک).

ضمناً همه روزه همکارانی از اشتراک، تحقیقات ومطالعات و پیام همشهری در محل غرفه همشهری حضور دارند.

کد خبر 36248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز