گروه اجتماعی: چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات ‌چهارشنبه 16 آبان در محل کانون پرورش فکری درخیابان حجاب آغاز به کار می‌کند و تا سه‌شنبه 22 آبان به کار خود ادامه می‌دهد.

معاون‌ مطبوعاتی وزارت  ارشاد در جمع خبرنگاران افزود: حدود 412 نشریه برای داشتن غرفه در نمایشگاه ثبت‌نام کردند و تعدادی نیز در روزهای پایانی مراجعه کردند که متأسفانه با توجه به شکل‌گیری غرفه‌ها امکان اینکه برای آن‌ها جایابی‌ کنیم وجود نداشت.

مصطفی ملکیان ادامه داد: نمایشگاه از نظر تعداد نشریات مشابه سال گذشته است اما فضای بیش‌تری را داریم.

سال گذشته 5 هزار و 800 متر مربع فضای کلی داشتیم اما امسال 7 هزار و 600 متر مربع فضای کلی داریم.

وی تصریح کرد: ‌امسال برای نخستین بار تعدادی از کشورهای خارجی میهمان ما هستند که از 24 کشور دعوت کرده‌ایم و 15 کشور دعوت ما را پذیرفتند. تعدادی از کشورها به ایران آمده‌اند و تعدادی نیز در حال آمدن هستند.

ملکیان اضافه کرد: امسال برای نخستین بار نمایشگاه مطبوعات به صورت مستقل برپا می‌شود که امیدواریم از نظر غرفه‌ها و ارتباط با مخاطبان جایگاه واقعی خودش را به‌عنوان نمایشگاه مستقل تثبیت کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل مخاطبان واقعی ما مشخص نبودند اما امسال این محک را داریم که تعداد واقعی بازدیدکنندگان ما چقدر است و این موضوع برای مطبوعات ارزیابی خوبی خواهد بود تا ببینند چقدر مراجعه‌کننده دارند.

علاوه بر این ما می‌خواهیم به مطبوعات هویت مستقل‌ بدهیم و نباید آن را در کنار کتاب ببینیم و در سال‌های آینده با پیشنهادی که از سوی امور مطبوعاتی شده از نقطه نظرات همکارانمان استفاده خواهیم کرد و بنای ما بر این است که دبیرخانه جشنواره مطبوعات را به صورت دائمی داشته باشیم تا در طول سال ارزیابی از فعالیت‌های نشریات داشته باشند.‌

ملکیان خاطر‌نشان کرد: سال گذشته 4 هزار اثر به جشنواره ارسال شده بود که 2 هزار و 800 اثر به داوری کمیته‌های میانی راه پیدا کرد.

امسال نیز 5 هزار اثر به جشنواره رسیده ‌که 4 هزار و 400 اثر به کمیته‌های میانی راه پیدا کرده است. 600 اثر نیز از نظر زمانی تطبیق نداشته‌اند که باز مانده‌اند بنابراین امسال افزایش تعداد آثار را نیز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: داوران نهایی جشنواره امسال فرقانی، فضائلی، سلیمی نمین، رضائیان، معلی و شفیعی‌سروستانی هستند، پرفسور مولانا نیز در انتخاب اولیه بود و در جلسات اولیه نیز شرکت کرد منتهی چون کارش سنگین بود و اشتغال‌های فراوانی داشتند عذرخواهی کرد.

ملکیان اضافه کرد: داوران نهایی قطعاً در پایان بیانیه‌ای را صادر می‌کنند و شاخص‌هایی که هدفشان بوده را اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه استقبال برای شرکت در جشنواره بیش‌تر از کدام کشورها بوده است، گفت: بیش‌ترین استقبال را از کشورهای گرجستان و تاجیکستان داشته‌ایم.

همچنین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در این نشست مطبوعاتی گفت: نشریاتی که در طول برگزاری جشنواره اخبار جشنواره را به نحو مناسب پوشش دهند به نحو مقتضی مورد حمایت قرار می‌گیرند و معیار ما برای این موضوع میزان صفحات و ویژه‌نامه‌هاست و مطالب منتشر شده در اداره کل مطبوعات رصد می‌شود و حمایت لازم از این نشریات به عمل خواهد آمد.

پرویزی گفت: امسال نشریات با زمینه‌ دین و فلسفه بیش‌ترین استقبال را داشته‌اند. 18 نشریه و 2 پژوهشکده که هر کدام 20 عنوان است، 12 خبرگزاری‌، 30 استان‌، 24 عنوان نشریات مهندسی و صنعتی‌، 16 عنوان نشریات صنعتی و دامپروری‌، 14 عنوان نشریات رایانه‌، 14 عنوان نشریات اقتصاد و بازرگانی، ‌14 عنوان نشریات اطلاع‌رسانی و 10 نشریه ادبی‌، 19 نشریه فرهنگی ـ آموزشی، 14 نشریه خانوادگی و مؤسسات که 13 مؤسسه مطبوعاتی ثبت‌نام کرده‌اند.

کد خبر 35795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز