علی اصغر محمدی: نمایشگاه و جشنواره مطبوعات، روز سه شنبه 22 آبان با معرفی برگزیدگان رشته‌های مختلف مطبوعات و خبرگزاری به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار همشهری در ششمین روز، نمایشگاه مطبوعات با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. همچنین گروهی از مسئولان و دولتمردان ضمن بازدید، ازمستقل برگزار شدن نمایشگاه استقبال کردند.[نمایشگاه مطبوعات در ایستگاه ششم]

 تخصصی کردن کار رسانه‌ای

شهردار تهران که یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات در غرفه همشهری بود، گفت: همشهری در این چند سال از نظر کمی عملکرد بسیار خوبی داشته است و از حدود یک سال گذشته درصدد توسعه کیفی است.

محمدباقر قالیباف افزود: رویکرد تخصصی همشهری رویکردی هماهنگ با ماموریت‌ها و رسالت‌ مدیریت شهری است و همشهری با نشریات اقماری خود در حال حرکت به این سمت است و امید می رود با شتاب بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.

وی اظهار داشت: گستره سراسری توزیع همشهری نیز گام مهمی بود که در این مدت برداشته شد.

حاضر نیستیم برای نمایشگاه مطبوعات هزینه کنیم

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری نیز در بازدید از نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه امسال هویتی مستقل به مطبوعات بخشید.علی‌اکبر اشعری افزود: یکی از این اهداف می‌تواند پرورش مخاطب حرفه ای و منتقد برای مطبوعات باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌‌ ملی ایران با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی فرهنگی اظهار داشت: متاسفانه حاضر نیستیم برای نمایشگاه مطبوعات هزینه کنیم در حالی که در کشورهای دیگر با صرف بودجه مناسب از لحاظ جاذبه‌های بصری در این گونه نمایشگاه‌ها مخاطب را جذب می‌کنند.

تکثر رسانه در کنار رشد کیفی

فریدون صدیقی، مدرس ارتباطات در چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به این که تعدد و تکثر رسانه در کنار رشد کیفی آن به نفع وضعیت موجود رسانه‌ای کشور است تصریح کرد: روزنامه‌ای با 4 هزار تیراژ هرچند منتشر می‌شود اما در حقیقت وجود ندارد، بنابراین از نظر سرانه‌ روزنامه‌خوانی کشور ما رتبه 140 یا 150 را در جهان کسب کرده است.

این روزنامه‌نگار به ایسنا گفت: مخاطب باید خود و نیازهایش را در روزنامه ببیند تا به طرف آن جذب شود وگرنه روزنامه نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. 

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن جدایی نمایشگاه مطبوعات از نمایشگاه کتاب یاد آور شد: به عقیده من تبلیغ مناسبی که هر سال برای نمایشگاه مطبوعات در حاشیه نمایشگاه کتاب صورت می‌گرفت امسال انجام نشده است ضمن این که فضای وسیع‌تری نیز باید به این نمایشگاه اختصاص پیدا کند.

روزنامه نگاران نابینا در ‌غرفه همشهری

در چهارمین روز نمایشگاه سراسری مطبوعات 2 تن از اعضای شورای سردبیری روزنامه ایران سپید، تنها روزنامه به خط بریل و ویژه نابینایان در خاورمیانه مهمان غرفه همشهری بودند.

عید فیضی از اعضای شورای سردبیری روزنامه ایران سپید پس از بازدید از غرفه روزنامه همشهری‌ گفت: روزنامه ایران سپید برای مخاطبین خود دارای اهمیت خاصی است و فرصتی است تا با نابینایان گفت‌وگو کنیم.

او یکی از عمده مشکلات ایران سپید را کم حجم بودن و گران بودن آن می‌داند و می‌گوید: این حجم کم برای پوشش دادن تمام اخبار و اطلاعات در جامعه‌ای بزرگ بسیار ناچیز است.

در حال حاضر قیمت تمام شده هر نسخه 12 صفحه‌ای از این روزنامه 1000تومان است که به این ترتیب روزنامه ایران سپید گرانترین روزنامه ایران نیز هست.

از سوی دیگر کیومرث صفدریان، از اعضای دیگر شورای سردبیری روزنامه ایران سپید که خود نیز مانند فیضی نابیناست، با اشاره به متفاوت بودن ایران سپید در سراسر جهان وبا تجربه نو در حوزه روزنامه نگاری، اظهار می‌کند: براساس آخرین تخمین، حدود500 هزار تن افراد دارای اختلالات بینایی در کشور زندگی می‌کنند که از این عده حدود ۱۵۰ هزار تن نابینای مطلق و بقیه کم بینا محسوب می‌شوند.

وی افزود: از وضعیت سواد و سطح تحصیلات این گروه به‌دلیل عدم سرشماری و آمارگیری، اطلاع دقیقی در دست نیست.

اما با احتساب فعالیت مراکز آموزش بریل تعداد نابینایان باسواد حداقل بیش از ۵۰ هزار نفر برآورد‌ می‌شود.

کد خبر 36431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز