مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص پوست افزایش سن، استفاده از عضلات هنگام صحبت کردن و کم‌شدن بافت زیر پوست را از جمله مهمترین پدیده‌هایی دانست که موجب چروک می‌شود، گفت: از عوامل مؤثر بر چین و چروک پوست می‌توان به سیگار ، عادات نامناسب تغذیه‌ای، خواب ناکافی و استرس اشاره کرد.

 "سیگار" چروک‌تان می‌کند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، امیر هوشنگ احسانی با بیان اینکه ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد چین و چروک پوست مؤثر هستند، اظهار داشت: از عوامل محیطی مؤثر بر چین و چروک پوست می‌توان به مواردی مانند سیگار کشیدن، عادات نامناسب تغذیه‌ای، خواب ناکافی و استرس زیاد اشاره کرد، البته اثر ژنتیک قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان از عوامل محیطی پیشگیری یا حداقل شدّت و حدّت آن را کم کرد، البته افزایش سن هم غیر قابل اجتناب است.

این متخصص پوست در ادامه به اشکال اصلی ایجاد چین و چروک پوست اشاره و اضافه کرد: پوست از سه لایه اپیدرم (لایه بیرونی)، درم (زیر پوست) و هیپودرم یا چربی پوست تشکیل شده است. اشکال اصلی، مربوط به قسمت دوم است. بافت درم از پروتئین‌هایی که مهم‌ترین آن کلاژن و بعد پروتئین الاستین است، تشکیل شده؛ افزایش سن، ژنتیک و عوامل محیطی بر این لایه اثر می‌گذارد.

وی با ابراز اینکه بافت کلاژن به استحکام پوست کمک می‌کند، تأکید کرد: بافت الاستین خاصیت انعطاف پذیری پوست را ایجاد می‌کند. با افزایش سن، سلول‌هایی که سازنده کلاژن و استین هستند، فعالیت‌شان کاهش می‌یابد و در نتیجه بافت کلاژن و الاستین هم کم می‌شود.

احسانی در پاسخ به این پرسش که آیا تبلیغاتی که در مورد کلاژن سازی صورت می‌پذیرد واقعی است، گفت: به‌اندازه‌ای که تبلیغ صورت می‌پذیرد، درست نیست؛ البته درصدی از آن درست است.

وی افزایش سن، استفاده از عضلات هنگام صحبت کردن و البته کم شدن بافت زیر پوست را از جمله مهم‌ترین پدیده‌هایی دانست که موجب ایجاد چروک می‌شود و اظهار کرد: همه ما چربی زیر پوست را داریم و این چربی، حالت صورت را ایجاد می‌کند. تغییر در این بافت با افزایش سن، به‌خاطر نیروی جاذبه زمین و عوامل محیطی اتفاق می‌افتد.

این متخصص پوست در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از "اکسید دو زنگ" برای رفع چروک استفاده کرد، خاطرنشان کرد: حدود 40 تا 50 سال پیش استفاده از آن مرسوم بود، ولی چون بسیار چرب و سفید کننده است، خیلی افراد به‌ویژه افرادی که پوست چرب دارند و همچنین آقایان آن را نمی‌پسندند. البته برای کسانی که پوستشان جوش نمی‌زند و برای افرادی که پوست خشک دارند، می‌تواند مؤثر باشد.

کد خبر 362198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha