شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: انتخابات داخلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" برای انتخاب کادر رهبری و هیئت‌های اداری بخش‌های مختلف این جنبش از روز جمعه ۱۵ بهمن آغاز شده است.

انتخابات داخلی حماس در چندین مرحله برگزار می‌شود و در نهایت رئیس دفتر سیاسی جدید این جنبش، اعضای دفتر سیاسی و شورای عالی مشورتی آن انتخاب خواهند شد.

انتخاباتی که روز جمعه پانزدهم بهمن انجام شد، نخستین مرحله برای انتخاب هیئت‌های اداری و کادر رهبری حماس بود، به گونه‌ای که اعضای حماس در مناطق مختلف و نیروهای تشکیلاتی این جنبش برای انتخاب کادر رهبری و مسئولین جدید مناطق (کرانه باختری، نوار غزه، خارج از فلسطین و زندان‌های رژیم صهیونیستی) رای خواهند داد.

انتخابات داخلی حماس چندین مرحله را پشت سر خواهد گذاشت که با انتخاب اعضای هیئت‌های اداری مناطق مختلف آغاز شده و پس از آن اعضای شورای مشورتی مناطق مختلف که به نوبه خود اعضای هیئت‌های اداری شهرهای مختلف را برمی‌گزینند، انتخاب خواهند شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، پس از آن نیز اعضای شورای مشورتی و در نهایت رئیس و اعضای دفتر سیاسی حماس و رئیس شورای مشورتی این جنبش انتخاب خواهند شد.

برخی منابع تصریح کردند که دو سمت در جنبش حماس برای اولین بار در تاریخ این جنبش نهایی شده‌اند که یکی ریاست دفتر سیاسی این جنبش است که اسماعیل هنیه برای این سمت تعیین و دیگری ریاست شورای مشورتی حماس است که دکتر احمد بحر از رهبران این جنبش و نائب رئیس شورای قانون‌گذاری فلسطین برای این سمت برگزیده شده است.

انتخابات داخلی حماس که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود، این بار با دفعه‌هاي گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، به گونه‌ای که رهبری دفتر سیاسی حماس به طور تقریبا قطعی به نوار غزه بازخواهد گشت، زیرا خالد مشعل، رئیس کنونی دفتر سیاسی حماس قصد ترک سمت خود پس از پایان انتخابات داخلی این جنبش را دارد.

خالد مشعل، رئیس کنونی دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در این دوره نمی‌تواند در این سمت انتخاب شو.، بر اساس آیین‌نامه داخلی رئیس دفتر سیاسی جنبش فقط سه دوره متوالی می‌تواند انتخاب شود.

در انتخابات داخلی حماس کسی خود را نامزد نمی‌کنند، بلکه اعضا و نیروهای جنبش خود با رای دادن به هر کس صلاح بدانند، رهبران این جنبش در مناطق مختلف و در سطوح بالا را انتخاب می‌کنند.

کد خبر 360898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha