درحالی‌که ۵ روز تا ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید باقی مانده نزدیکی ویژه او به رژیم صهیونیستی باعث شده تا مقام‌های فلسطینی از مسکو در مقابل سیاستمداران جدید واشنگتن درخواست کمک کنند.

صائب عریقات،  دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین در سفر به مسکو نامه محمود عباس را به مقام‌های روسیه رسان

به تازگي هيأتي از مقام‌هاي فلسطيني به رياست صائب عريقات، دبيركل سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) در مسكو به ديدار سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه رفته‌اند تا ضمن مذاكره در اين رابطه نامه محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را به دولت روسيه برسانند. عريقات اعلام كرده كه فلسطيني‌ها در اين نامه از ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه خواسته‌اند تا مانع از انتقال سفارت آمريكا از تل‌آويو به بيت‌المقدس شود.

دونالد ترامپ پيش از اين اعلام كرده بود با شروع دوران رياست‌جمهوري خود سفارت آمريكا در سرزمين‌هاي اشغالي را به بيت‌المقدس منتقل مي‌كند. ترامپ با اين اقدام خطرناك در واقع قصد دارد كه بيت‌المقدس را به‌عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي قلمداد كرده و به اين وسيله اشغالگري اين رژيم در اين شهر كامل شود. برخي منابع گزارش داده‌اند كه ترامپ در مراسم تحليف خود در 20ژانويه قصد دارد به‌صورت رسمي اين مسئله را اعلام كند. فلسطيني‌ها هشدار داده‌اند كه با اين اقدام دورنماي صلح با رژيم صهيونيستي به‌صورت كامل نابود خواهد شد.

مقام‌هاي تشكيلات خودگردان با مواضع دونالد ترامپ و انتصاب‌هاي او به اين نتيجه رسيده‌اند كه در مقابل اسرائيل تنها مانده‌اند و اكنون به‌دنبال حمايت روسيه هستند. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور منتخب آمريكا، ديويد فريدمن را به‌عنوان سفير اين كشور در سرزمين‌هاي اشغالي انتخاب كرده است.

فريدمن يكي از طرفداران سرسخت شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي است و با وجود انتقادهاي جهاني به صراحت حمايت خود را از اين اقدام غيرقانوني اعلام كرده است. ترامپ چندي پيش هم درباره قطعنامه اخير شوراي امنيت كه در آن شهرك‌سازي‌هاي اسرائيل در سرزمين‌هاي اشغالي محكوم شده بود در توييتر خود خطاب به اسرائيل نوشت كه «قوي» باشد تا دوره او آغاز شود.
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه هيأتي از حماس به سرپرستي موسي ابومرزوق عضو دفتر سياسي اين جنبش روز گذشته به مسكو رفته‌اند تا در نشست آشتي ملي در اين شهر شركت كرده و با وزير امور خارجه روسيه هم ديدار و گفت‌وگو داشته باشند.

  • بازي با آتش

عريقات اعلام كرده كه انتقال سفارت آمريكا به قدس خط قرمز فلسطينيان است.تعيين وضعيت بيت‌المقدس يكي از موانع اصلي در روند صلح خاورميانه است و اين شهر هميشه شاهد درگيري ميان فلسطيني‌ها و نظاميان رژيم صهيونيستي بوده است. بخش شرقي بيت‌المقدس از سال ۱۹۶۷ به اشغال رژيم صهيونيستي درآمده است. در راه‌حل دو دولت، فلسطيني‌ها خواهان تشكيل كشور مستقل فلسطين با پايتختي بيت‌المقدس شرقي هستند اما رژيم صهيونيستي با همه اشغالگري خود مي‌گويد بيت‌المقدس پايتخت «يكپارچه و ابدي» آنهاست.

روز جمعه، مفتي بيت‌المقدس در خطبه‌هاي نمازجمعه خود گفت انتقال سفارت آمريكا به بيت‌المقدس، حمله به مسلمانان سراسر جهان خواهد بود. به‌نظر مي‌رسد روسيه هم علاقه‌مند است كه براي حل و فصل مسئله فلسطين ايفاي نقش جدي داشته باشد. سرگئي لاوروف در واكنش به درخواست فلسطيني‌ها گفت:

روسيه مطمئن است زمان ورود به مذاكرات مستقيم ميان اسرائيل و فلسطين فرا رسيده است. به گفته لاوروف كنفرانس صلح پاريس كه امروز برگزار مي‌شود، بار ديگر بر اسناد تصويب شده سازمان ملل براي حل نزاع فلسطين و رژيم صهيونيستي تأكيد مي‌كند.

وزير امور خارجه روسيه همچنين اعلام كرده كه اين كشور آماده ميزباني مذاكرات ميان رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين است. قرار است امروز در نشست صلح خاورميانه در پاريس هم سفير روسيه شركت كند. سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه هم اعلام كرده كه سرگئي لاوروف روز دوشنبه با نمايندگان گروه‌هاي فلسطيني براي مذاكرات آشتي ملي ازجمله فتح و حماس گفت‌وگو مي‌كند. به‌نظر مي‌رسد كه روسيه قصد دارد ابتدا آشتي گروه‌هاي فلسطيني ازجمله فتح و حماس را رقم زده و سپس به‌دنبال مذاكره مستقيم با رژيم صهيونيستي باشد.

کد خبر 358717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha