چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه شهری: در حالی که معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هنگام نمونه‌برداری از لاشه یکی از دلفین‌ها در جمع خبرنگاران از صید و صیادی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مرگ و میر دلفین‌ها نام برد

و اعلام کرد آثار جراحت ناشی از چنگک صیادان روی لاشه 9 دلفین به خوبی نمایان است، سازمان شیلا ت در واکنش به خبری که در تاریخ 8/8/86 در همین صفحه به چاپ رسید، با ارسال نمابری، این ادعا را رد کرد.

در این نمابر که طی 8  بخش تنظیم شده، سازمان شیلات ادعا کرد:

1- بنابر نظر کارشناسان صید و صیادی، گرفتارشدن دلفین‌ها در تورهای پرساین (محاصره‌ای) تون ماهیان، با توجه به هوشمندی و سرعت بالای حرکت آنها بعید به نظر می‌رسد ضمن آنکه تور پرساین به صورت پیاله‌ای مدور با قطر حدود 550 متر است و زمان ریخته‌شدن در دریا تا زمان بالاکشیدن آن چند ساعت فاصله دارد و لذا فضا و زمان کافی برای تحرک و خروج دلفین از داخل تور فراهم خواهد شود.

2- ناخدا و کلیه خدمه کشتی‌های پرساینر، صید دلفین‌ها را نشانه بداقبالی می‌دانند و لذا نسبت به آزادسازی دلفین‌هایی که به طور اتفاقی در تور قرار گرفته باشند، کاملا توجیه هستند و در صورت مشاهده گله دلفین‌ها در کنار تون ماهیان از تورریزی خودداری می‌کنند و در صورت مشاهده تعداد محدودی دلفین در بین تون ماهیان، پس از تورریزی با استفاه از قایق‌های تندرو نسبت به رهاکردن آنها اقدام می‌کنند.

3- در مورد ادعای غیرمستند حضور کشتی‌های صید صنعتی در نزدیکی ساحل، به اطلاع می‌رساند با توجه به ابعاد تور پرساین که ارتفاعی بین 250 تا 230 متر دارد، امکان تورریزی در آب‌های کم‌عمق برای آن وجود ندارد و به‌طور معمول محدوده صیدگاه‌ها ده‌ها مایل از ساحل فاصله دارد و لذا مجوزهای صید برای کشتی‌های پرساینر در فاصله بالاتر از 24 مایل از ساحل صادر می‌شود ضمن آنکه یگان حفاظت از منابع آبزیان دائما به کنترل محدوده تردد و صید کلیه شناورهای صیادی از جمله کشتی‌های پرساینر در محدوده‌های مجاز آنها می‌پردازند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اقدامات لازم را به عمل می‌آورند. لذا رویت دلفین‌ها در ساحل نمی‌تواند ناشی از صید کشتی‌های پرساینر باشد.

4- با توجه به زنده‌بودن برخی از دلفین‌ها براساس گزارش تلویزیونی مورخ 4/8/86 می‌توان نتیجه گرفت عزیمت آنها به ساحل دال بر صید آنها توسط کشتی‌های صیادی نبوده است.

5- در ارتباط با رویت اخیر دلفین‌ها در سواحل کوه مبارک به اطلاع می‌رساند در این تاریخ به جز یک فروند از کشتی‌ها که در فاصله بیش از 100 مایل از ساحل قرار دارد، سایر کشتی‌های پرساینر تماما در لنگرگاه مستقر هستند.

6- با توجه به سابقه 16 سال فعالیت کشتی‌های پرساینر ایرانی در آب‌های دریای عمان و نبود سابقه این موضوع در سال‌های گذشته، قطعا علت وقوع این امر ناشی از فعالیت‌ کشتی‌های صید صنعتی نبوده است، ضمن آنکه میزان صید سال‌جاری پایین‌تر از حداقل صید سالهای گذشته بوده است.

7- در مورد ادعای حضور کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران به اطلاع می‌رساند این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و در سال 86 هیچ کشتی صیادی خارجی وارد آبهای ایران نشده و به صید نپرداخته است.

8- بدون شک وجود آلودگی‌های مختلف منشاء این مرگ و میرهاست زیرا این نوع مرگ و میرها در مورد سایر گونه‌ها مثل نهنگ‌ها، لاک‌پشت‌ها و حتی ماهیان اقتصادی بارها مشاهده شده است. بدون دریافت نتیجه آزمایش‌های مربوط به میزان باقیمانده آلاینده‌ها چگونه کارشناس یا استاد دانشگاهی ادعا می‌کند که به طور حتم موضوع مرتبط با مسائل صیادی است، در حالی که در منطقه صیدی وجود  ندارد.

کد خبر 36057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز