همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو گفت: کارهای بسیار ارزشمندی در این دوره در حوزه‌ وزرات بهداشت انجام شد اما به خاطر بدعهدی عده‌ای که عضو مجموعه دولت بودند، تلاش‌های مجموعه سلامت کشور با سختی رو به رو شد، از این رو ما نیز الان مشکلاتی را تحمل می‌کنیم که به وجود آورندگان این مشکلات مدعی کمک بودند.

به گزارش ايسنا، دكتر رسول ديناروند در همایش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، معاونین غذا و دارو و مدیران قطب شمال غرب کشور افزود: تعرفه کمرگی روغن پالم در سال جاری برابر 40 درصد است؛ در حالی که این میزان در سال 92 برابر با 4 درصد بود.

وي افزود : کنترل واردات روغن پالم موفقیت بزرگی برای وزارت بهداشت است که حتی انعکاس بین‌المللی داشت؛ این کار را در سال 93 انجام داده و تاکنون نیز ادامه داده‌ایم.

وی با اشاره به تجربه‌ حضور خود در وزارت بهداشت، یادآور شد: با توجه به تجربه‌ای که بنده در چند دوره در وزرات بهداشت دارم، به خوبی برایم ملموس است که در دولت یازدهم، وزارت بهداشت و کل مجموعه سلامت کشور بسیار فعال بوده و عملکرد خوبی داشته است.

وی با اشاره به برنامه طرح تحول نظام سلامت نیز خاطرنشان کرد: علی‌رغم جوسازی‌های رسانه‌ای، طرح تحول سلامت یکی از نقاط قوت دولت است و این موضوع را مردم و مسئولان به خوبی احساس می‌کنند. نتایج طرح تحول نظام سلامت کاملا ملموس بوده و طبق نظرسنجی‌ها، مردم نیز از این طرح رضایت دارند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در کنار این احساس رضایت، احساس نگرانی نیز بوده و ما بارها ذکر کرده‌ایم که عدم تصویب اعتبار وزرات بهداشت، مشکل آفرین بوده و بدعهدی بیمه‌ها و روال سازمان برنامه و بودجه نیز شایسته نیست. در مقابل تمامی تلاش دست اندرکاران حوزه‌ سلامت، باید جبران هزینه هم انجام شود؛ چرا که رضایتمندی مردم به نفع نظام و دولت است، مردم نباید در این حوزه مشکل داشته باشند.

دیناروند بیان کرد: امید است که در بهمن ماه و همزمان با جشن انقلاب، اعتبارات مورد نظر حوزه سلامت تصویب شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تسریع در روند اتمام کارهای نیمه تمام، تاکید کرد: در حوزه غذا و دارو و همچنین تجهیزات پزشکی نیز در طول این دولت کارهای خوبی انجام شده که موارد اصلی آن در حوزه‌ سلامت غذایی، آشامیدنی و خوردنی است؛ مردم امروزه بر روی این موضوعات حساس هستند؛ چرا که در این حوزه هم سلامت مردم می‌تواند تامین شود و هم به مخاطره افتد، از این رو حوزه غذا و دارو اهمیت بسزایی دارد.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید توانمندی دانشگاه‌ها را ارتقا داده و به دنبال آن نیز مردم به ما اطمینان پیدا کرده و به این باور رسیده‌اند که دست اندرکاران حوزه‌ سلامت کشور دلسوز مردم هستند.

وی با اشاره به فراهم کردن اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات شناسایی، تاکید کرد: بخشی از این تجهیزات آمده و بخشی دیگر نیز در راه است که این تجهیزات قدرت نظارتی ما را افزایش می‌دهد.

دیناروند با تاکید بر اینکه توان ما در حوزه کنترل کالاهای سلامت محور تقلبی بیشتر شده است، گفت: اهتمام ما صرفاً رعایت حد مجاز نیست، بلکه به مردم کمک می‌کنیم تا در انتخاب غذای سالم اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به تخلف یک واحد تولیدی که بازار مصرف 40 درصد آب معدنی کشور را در دست داشت، افزود: این واحد به خاطر یک اشتباه در مقابل وزارت بهداشت ایستاد؛ اما ما وظایف خود را انجام داده و اعلام کردیم که متخلف هستید و درنتیجه تولید متوقف شد؛ اعلام همین متخلف بودن، بزرگترین جریمه برای یک واحد تولیدی است.

دیناروند تشریح کرد: در حوزه‌ دارو و تجهیزات پزشکی نیز مشکل دسترسی که به عنوان یک بحران مطرح بود، حل شد و به دنبال تکمیل دیگر برنامه‌ها هستیم.

وی با اشاره به وضعیت حوزه‌ دارو نیز تاکید کرد: وضعیت ما در این حوزه خوب است و تنها چهار قلم دارو داریم که مردم در دسترسی به این موارد به زحمت می‌افتند؛ همچنین در برنامه توسعه ششم اگر تصویب شود، تجویز داروهای خارج از لیست ممنوع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تأمین و دسترسی مردم به داروهای موجود در فهرست رسمی کشور مشکلی نداریم، بیان کرد: وزارت بهداشت در حمایت از بیماران نیز شرایط خوبی را داشته است؛ چرا که طبق آمار تا قبل از سال 92 فرانشیز خدمات بیماران سرطانی 30 درصد بود که از ابتدای شروع کار دولت این میزان به 10 درصد کاهش یافته است.

دیناروند در خصوص حمایت از بیماران سرطانی نیز یادآور شد: این بیماران نیازهای دارویی‌شان کم نبوده و هزینه‌ بالایی دارند که سالانه حدود 90 هزار نفر در این حوزه شناسایی شده و عمده این هزینه را بیمه و وزارت بهداشت متقبل می‌شود و همچنین در گذشته 10 درصد این بیماران در حوزه‌ تامین دارو به سختی می‌افتادند که این میزان اکنون به یک درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت داروهای وارداتی نیز متذکر شد: قیمت داروهای وارداتی نیز کاهش یافته که دستاورد بسیار خوبی بوده و همچنین طی این سال‌ها 450 میلیون دلار در حوزه‌ واردات دارویی کاهش داشته‌ایم.

وی در بحث ارتقای کیفیت خدمات نیز گفت: در حوزه‌ نیروی انسانی مشکل داریم، اما باید به سمت خرید خدمت حرکت کنیم و در این مسیر نیز به دنبال راهی هستیم که 50 درصد این نیروها را سریع‌تر تامین کنیم.

دیناروند گفت: چیزی که نیاز به تکمیل دارد، در حوزه‌ نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای است که اکنون به وضعیتی برابر با ۸۵ درصد رسیده‌ایم، کمپین رسانه نیز در این زمینه شروع به کار کرده و بحث شناسه‌گذاری و پیگیری نیز در حال آغاز است.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان غذا و دارو و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال غرب کشور امضا شد.

کد خبر 360079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha