آیدا ابوترابی: بدون معطلی و حرف اضافه برویم ببینیم در ماهی که گذشت در دنیای علم و فناوری چه خبرهای جالبی بوده است؟

دوچرخه شماره ۸۵۸

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • باركد ضدفراموشي

بارکدی را روی ناخنت می‌چسبانی و دیگر گم نمی‌شوی. این فناوری در ژاپن به رایگان در اختیار خانواده‌هایی قرار گرفته که یکی از افراد خانواده‌شان دچار آلزایمر است.

به این ترتیب که پلیس می‌تواند بارکد روی ناخن فردی را که مسیر بازگشت، خانه‌اش را فراموش کرده اسکن کند و به سرعت محل زندگی و دیگر اطلاعات شخصی‌اش را به او یادآوری نمايد.

بدنیست بدانید که ژاپن افراد سالخوده‌ی زیادی دارد که جمعیت آن‌ها در سال‌های آینده افزایش هم پیدا خواهد کرد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • چشم من باش

به‌تازگی نرم‌افزاری به‌نام  «چشم من باش» (Be My Eye)، ساخته‌شده که این امکان را به افراد نابینا می‌دهد تا با دوربین و پخش همزمان، کارهایی را انجام دهند که برایشان به راحتی ممکن نیست.

مثلاً زمانی که یک فرد نابینا می‌خواهد تاریخ انقضای یک شیر را بداند با استفاده از این اپلیکیشن به داوطلبانی که قرار است چشمان افراد نابینا شوند وصل می‌شود و به کمک دوربین پاکت شیر را نشان می‌دهد.

یا وقتی یک فرد نابینا می‌خواهد بداند کیکی که پخته رویش کاملاً طلایی شده یا نه از این اپ استفاده می کند. جالب است بدانید که تاکنون داوطلبان زیادی برای یاری به نابینایان، عضو این برنامه شده‌اند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • بليت بخريد، به ماه برويد!

شرکتی به نام «مون اکسپرس» اعلام کرده که همه‌ی تلاشش را خواهد کرد تا 10 سال دیگر سفر به ماه را با 10هزار دلار امکان‌پذیر کند. پیش از این شرکت «ویرجین گالکتیک» هزینه‌ی تخمینی هرصندلی سفر به ماه را 250‌هزار دلار اعلام کرده بود.

باید منتظر ماند و دید آیا واقعاً با چیزی کم‌تر از 40 میلیون تومان تا 10 سال دیگر می‌توان برای گردش و تفریح به ماه رفت یا نه!

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • دم دايناسور در كهربا

یک زمین‌شناس از بازاری در میانمار سنگ کهربایی می‌خرد که بعدها متوجه می‌شود داخل آن دُم دایناسور قرار دارد. این دایناسور پرَدار به اندازه‌ی گنجشک بوده که احتمالاً در صمغ درخت گیر کرده است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • جمع‌آوري زباله‌هاي فضايي

ژاپن از پرتاب سفینه‌ای خبر داد که قرار است زباله‌های فضایی را جمع‌آوری کند. این دستگاه با مشارکت یک تولیدکننده‌ی تور ماهیگیری ساخته شده و یک رشته‌ی بلند از جنس آلومینیوم دارد.

در حال حاضر گفته می‌شود بیش از 100 میلیون زباله‌ی فضایی در مدار زمين وجود دارد که با سرعت زیادی در حال حرکتند و برخورد آن‌هابا تجهیزات ماهواره‌ای می‌تواند خطرساز باشد. این زباله‌ها تکه‌های ماهواره‌ها و موشک‌های کهنه هستند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۸

  • روز طولاني مي‌شود!

دانشمندان متوجه شدند که با توجه به کاهش تدریجی سرعت چرخش زمین، هر 100 سال یک‌بار، 1/8میلی‌ثانیه به طول روز اضافه می‌شود. برای درک بهتر این موضوع باید دقت کنیم برای این‌که طول روز یک ساعت افزایش پیدا کند، لازم است دو میلیون قرن سپری شود!

کد خبر 355865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha