همشهری آنلاین: مدیرکل امور بین‌الملل و رییس کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران میزبان همایش جهانی ریزگردها در نیمه اول سال ۹۶ خواهد بود که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته علاوه بر سازمان‌های بین‌المللی حدود ۵۰ کشور نیز در آن حضور خواهند داشت.

ایران میزبان همایش جهانی ریزگردها در سال ۹۶

به گزارش ایرنا، مجید شفیع‌پور روز شنبه در حاشیه مراسم امضای سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران بین دولت ایران و دبیرخانه کنوانسیون بازل، استکهلم و روتردام در جمع خبرنگاران افزود: در این همایش چگونگی مقابله با پدیده ریزگردها یا گرد و غبار، کاهش اثرات آن و کاهش کانون‌های انتشار مورد بررسی قرار خواهد گرفت و کشورهایی که به نوعی در انتشار گازهای گلخانه‌ای و متاثر شدن از گرمایش زمین نقش‌آفرین هستند، حضور خواهند داشت.

وی اظهار کرد: پدیده نوظهور زیست محیطی با عنوان ریزگردها حدود 8 سالی است که کشور را تحت تاثیر قرار داده است، البته فقط مختص ایران و منطقه نیست بلکه موضوعی جهانی است.

وی افزود: ناسا کانون‌های گرد و غبار در دنیا را شناسایی کرده است که با توجه به گرمایش جهانی وسعت این کانون‌ها رو به افزایش است.

شفیع‌پور ادامه داد: بر این اساس کانون‌هایی در استراليا، مغولستان، چین، کره، ژاپن، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ایران، تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز عمان، عربستان، عراق، جنوب ترکیه، سوریه، شمال و مرکز آفریقا، بخش‌هایی از اسپانیا و ایتالیا، بخش زیادی از خاک آمریکای شمالی و مرکزی شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: معضل ریزگردها فقط مختص یک کشور یا یک منطقه نیست بلکه معضلی جهانی است از این رو نیازمند تدابیر جهانی نیز است.

شفیع‌پور گفت: با پیگیری ایران نخستین قطعنامه در خصوص مقابله با گرد و غبار در دسامبر سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و بر اساس آن مقرر شد دبیر کل سازمان ملل گزارش ارزیابی از وضعیت توفان‌های گرد و غبار را در جهان تهیه و ارائه دهد.

وی افزود: دومین تلاش ایران که در اواخر ماه مه 2016 در بانکوک صورت گرفت، ابعاد اقتصادی و اجتماعی را هم بر این معضل استوار کرد، تلاشی بود که به پیشنهاد ایران و حمایت پاکستان اغاز شد و بعد یک قطعنامه بین‌المللی را شامل شد که شاه کلید آن ضرورت شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌ای است.

شفیع‌پور ادامه داد: یک هفته بعد از آن، در دومین مجمع عمومی محیط زیست سازمان ملل متحد در نایروبی سومین قطعنامه سازمان ملل شکل گرفت که آن هم به پیشنهاد ایران بود و بر اساس آن ضرورت مداخله و مشارکت نهادهای مالی منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بانک جهانی یا آسیایی برای اجرای پروژه‌های آن است.

وی گفت: همچنین قبل از آغاز هفتاد و یکمین نشست سازمان ملل متحد باز هم ایران تلاش دیگری را آغاز کرد که آن تفهیم این که گرد و غبار یک موضوع جهانی است بنابر این نیازمند یک حرکت جمعی است که نیاز است برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند بیابان‌زایی در آن ورود کنند که هفته گذشته شاهد مصوب شدن دومین قطعنامه مجمع عمومی در کمیته دوم سازمان ملل متحد بودیم که برای نهایی شدن در مدت دو هفته آینده دوباره به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و مسیر تصویب را می‌گذراند.

  • تصویب چهار قطعنامه به پیشنهاد ایران در سازمان ملل در مدت یک سال

رییس کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 2015 تا 2016 چهار قطعنامه در مورد گرد و غبار به پیشنهاد ایران در سازمان ملل متحد تصویب شد.

وی گفت: همایش جهانی ریزگردها با همکاری ایران، برنامه عمران سازمان ملل متحد، برنامه محیط زیست و برنامه اقتصادی اجتماعی و توسعه‌ای ملل متحد برگزار می‌شود و پیش‌بینی شده سازمان جهانی بهداشت نیز به آن بپیوندد.

شفیع پور افزود: قرار شد در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دبیر کل سازمان نتایج این همایش را به تصویب اعضا برساند تا به یک حرکت جمعی برای تعدیل اثرات و کاهش وسعت کانون‌های انتشار ریزگرد و گازهای گلخانه‌ای دست یابیم.

سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه‌ای بازل در تهران بین دولت ایران و دبیرخانه کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام امروز شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست میان سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و رولف پایت دبیر اجرایی کنوانسیون‌های بازل، استکهلم و روتردام به امضا رسید. 

کد خبر 354358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha