سید‌محمد فخار: افزایش آلاینده‌های جوی در آسمان تهران روند خطرناکی به‌خود گرفته و آسمان آبی را به سرعت از جلوی چشم شهروندان دور کرده است.

آلودگ هوا

خودروها عامل اصلي اين وضع هستند و هنوز هيچ سازوكار مناسبي براي متوقف كردن آنها وجود ندارد. طي يك‌ماه اخير حدود هزار خودروي دودزا توسط پليس متوقف شده است اما اگر قرار به برخورد باشد بايد با 1.3ميليون وسيله نقليه آلاينده برخورد شود. 420هزار خودروي سواري كاربراتوري، 100هزار كاميون ديزلي و 780هزار موتورسيكلت كاربراتوري هر روز باعث توليد حدود 2هزار تن آلودگي مي‌شوند‌.

  • طرح اندازه‌گيري توزيع ذرات معلق

افزايش ذرات معلق طي سال‌هاي اخير، عامل اصلي آلودگي هواي تهران بوده است. سرچشمه‌ ذرات آلاينده در فضاي شهر تهران عمدتا ناشي از احتراق در موتور خودروها، سايش لنت ترمز و صفحه كلاچ و لاستيك و عملكرد واحدهاي صنعتي است.
طرح اندازه‌گيري توزيع ذرات آلاينده شهر تهران به تازگي در اين زمينه توسط شركت كنترل كيفيت هواي تهران به اجرا درآمده است. نتايج اين طرح نشان داد ايستگاه‌هاي واقع در مناطق 3، 9و 18بيشترين ميزان غلظت ذرات معلق كمتر از 10ميكرون و ذرات با قطر بين 3.5تا 5.5ميكرون را به‌خود اختصاص دادند.

اين ذرات به‌دليل اندازه كم خود به سختي مي‌توانند به عمق ريه نفوذ كنند اما به محض رسيدن به آن ناحيه با راندمان بسيار بالايي نشت يافته و به راحتي از ديواره غشاي ريه عبور خواهند كرد. به همين دليل وجود مقادير زيادي از غبار در اين محدوده در هواي شهر تهران، هشداري بر افزايش بيماري‌هاي قلبي و تنفسي در تهران خواهد بود. در اين طرح 15ايستگاه شركت كنترل كيفيت هوا با پراكندگي و كاربري مختلف در شهر درنظر گرفته شد.

طول پروژه 6ماه بوده و در هرنقطه 24ساعت نمونه‌برداري انجام شد. ‌با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از نتايج اين پروژه تغييرات توزيع ذرات در طول يك‌سال، ميزان نفوذ ذرات به‌داخل ريه، تعيين نقاط داراي ريسك بالاي آلودگي و نقش نقاط پرتردد ترافيكي در مقدار آلايندگي و توزيع ذرات معلق مورد بررسي قرارگرفت.

  • توقيف هزار خودروي دودزا

در پي تشديد آلودگي هوا در هفته‌هاي اخير، پليس راهور تهران از توقيف هزار دستگاه خودروي دودزا خبر داد. به گفته سردار محمدرضا مهماندار، رئيس پليس راهور تهران بزرگ، طرح تشديد با خودروهاي داراي نقص‌فني و فاقد معاينه‌فني از 17آبان سال‌جاري اجرايي شد و در اين مدت به بيش از هزار دستگاه خودروي دودزا و داراي نقص‌فني، پلاك اعزام به تعميرگاه داده شد.

وي با اشاره به برخورد قاطع پليس با متخلفان درخصوص دستكاري و مخدوش كردن پلاك خودرو نيز گفت: از 17آبان تاكنون بيش از 200درصد توقيف در زمينه اين تخلف نسبت به‌مدت مشابه سال قبل داشتيم. وي خاطرنشان كرد: خيابان‌هاي پايتخت ديگر پاسخگوي اين تعداد خودرو نيست‌.

  • هواي تهران در دو هفته ابتدايي آذر چگونه بود

بررسي وضعيت آلودگي هوا در 14روز نخست آذرماه سال‌جاري نشان مي‌دهد غلظت روزانه آلاينده ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون در برخي از ايستگاه‌ها به‌ويژه ايستگاه ترافيكي شهرداري منطقه 4، تربيت مدرس و شهرداري منطقه 21فراتر از ساير ايستگاه‌ها بوده و تا حدود 3برابر حد مجاز نيز رسيده است. موقعيت مكاني اين ايستگاه‌ها، نزديكي آن­ها به منابع توليد آلودگي و انباشت آلاينده‌ها به‌دليل پايداري جوي، عمده‌­ترين علت افزايش غلظت بوده است.

نوسانات غلظت، طي روزهاي طي شده از آذر‌ماه بسيار بالا بوده و متأثر از تغييرات جوي و پارامترهاي هواشناسي است به‌گونه‌­اي كه در برخي روزها، غلظت اين آلاينده بسيار مطلوب و در برخي روزها تا چندين برابر حد مجاز معادل 35ميكروگرم بر مترمكعب قرار داشته است. برقراري شرايط جوي ناپايدار، وزش باد مناسب و بارش باران در روزهاي ابتدايي ماه، عامل كيفيت هواي مطلوب شد به‌طوري‌كه 2روز پاك در اين دوره (اول و چهارم ماه) رخ داده است. با وجود اين پس از 5روز به‌دليل وقوع شرايط پايدار جوي و سكون نسبي جو كيفيت هوا در دو روز پياپي در شرايط ناسالم (دهم و يازدهم) قرار داشته است.

نمودار

کد خبر 354444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار