عباس ثابتی راد : یکی از راه‌های راه نجات تهران، استفاده از انرژی‌های نو و سوخت‌های تجدیدپذیر است.

اين توصيه بسياري از كارشناسان حوزه محيط‌زيست است كه در تلاش هستند تا روزهاي خاكستري پايتخت را - مثل همين روزها- كمتر كنند و به آسمان آبي شهر بيفزايند.

درست در اين روزهايي كه شهر چهره خاكستري به‌خود گرفته و از آسمان آبي‌اش خبري نيست، رئيس ستاد محيط‌زيست شهر تهران خبر از احداث 2بوستان انرژي ديگر در پايتخت داده است. با فعاليت 7بوستان انرژي طي 3سال گذشته در پايتخت سالانه از انتشار بيش از 108تن گاز گلخانه‌اي در پايتخت جلوگيري مي‌شود و تقريبا 200مگاوات برق سالانه از منبع انرژي خورشيدي توليد مي‌شود؛ بوستان‌هاي انرژي كه به تعبير محمدمهدي گلمكاني نيروگاه‌هاي كوچك‌مقياس خورشيدي هستند و ظرفيت 10كيلوواتي براي توليد برق دارند.

براساس مطالعات صورت‌گرفته در ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران هر نيروگاه خورشيدي متصل به شبكه با ظرفيت اسمي 10كيلووات سالانه حدود 18مگاوات ساعت برق توليد مي‌كند و اين مقدار توليد منجر به كاهش انتشار بيش از 10تن دي‌اكسيدكربن در سال مي‌شود.

هم‌اكنون تهران 7بوستان انرژي در گوشه و كنار خود دارد و هركدام از اين بوستان‌ها ظرفيت‌هاي مختلفي براي توليد انرژي از خورشيد را در خود جاي داده‌اند؛ ماجرايي كه از سال 92 و با احداث بوستان انرژي در منطقه17 شروع شد.

2سال بعد هم شوراي شهر تهران در مصوبه‌اي مديريت شهري را به توسعه بوستان‌هاي انرژي مكلف كرد؛ بوستان‌هايي كه بتوانند 20درصد از انرژي مصرفي كل بوستان‌هاي پايتخت را تأمين كنند و با استفاده از منابع تجديدپذير راه نفس بيشتري براي شهر تهران و شهروندانش باز كنند و البته اين تازه ابتداي يك اتفاق بزرگ است.

  • 2بوستان تازه در پايتخت

تاكنون 7بوستان انرژي در مناطق مختلف شهر تهران احداث شده است كه با احداث 2بوستان انرژي ديگر تا پايان سال‌جاري، روند توليد انرژي در بوستان‌ها افزايش مي‌يابد.

محمدمهدي گلمكاني با بيان اينكه امروزه با توجه به محدوديت منابع سوخت فسيلي و زيانبار بودن استفاده از آن براي سلامت محيط‌زيست، بررسي و استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير به‌عنوان انرژي جايگزين از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است، گفت: در اين ميان انرژي خورشيدي با توجه به اينكه انرژي كاملا پاك و عاري از آلودگي است، اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. وي با بيان اينكه از آنجا كه كشور ايران داراي شدت تابش بالاتري از ميانگين شدت تابش جهاني است، ادامه داد: براساس آمار ده‌ساله كه از طريق سازمان فضايي ناسا منتشر شده است، متوسط سالانه شدت تابش انرژي خورشيدي در شهر تهران 4.58 كيلووات ساعت بر مترمربع در روز برآورد شده است.

رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اينكه استفاده از انرژي خورشيدي به‌عنوان انرژي جايگزين موجب كاهش مصرف منابع فسيلي مي‌شود، تصريح كرد: اين موضوع به گسترش فرهنگ استفاده از انرژي‌هاي پاك و بدون مخاطرات و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي در ميان شهروندان نيز كمك شاياني مي‌كند.

گلمكاني با اشاره به اينكه پارك‌هاي انرژي، پارك‌هايي موضوعي هستند كه با ارائه ايده‌هاي كاربردي و ابزارهاي گوناگون، اقشار مختلف مردم را با انواع كاربردهاي ‌انرژي نو (به‌ويژه انرژي خورشيدي) آشنا مي‌كند، تصريح كرد: اين بوستان‌ها سعي در‌ فرهنگسازي‌ درخصوص استفاده از انرژي پاك و جايگزيني آن با انرژي‌هاي فسيلي دارند. رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران درباره برخي از اقدامات انجام شده در بوستان‌هاي انرژي گفت: تجهيز سرويس‌هاي بهداشتي و ساختمان‌هاي موجود در بوستان‌ها به آبگرمكن خورشيدي، تأمين بخشي از روشنايي بوستان با استفاده از سيستم فتوولتائيك منفصل از شبكه، تجهيز ساختمان‌هاي موجود در بوستان‌ها به نيروگاه كوچك‌مقياس خورشيدي متصل به شبكه و همچنين نصب پانل خورشيدي بر آلاچيق‌هاي موجود و... از مزاياي بوستان‌هاي انرژي است.

اين درحالي است كه امكان‌سنجي، طراحي و اجراي 2بوستان انرژي ديگر در سال 95 در دستوركار قرار دارد. گلمكاني با بيان اينكه در اكثر بوستان‌ها حداقل يك نيروگاه كوچك‌مقياس خورشيدي 10كيلوواتي نصب شده است، خاطر نشان كرد: توليد انرژي سالانه در اين بوستان‌ها حدود 18هزار كيلووات ساعت است. اين ميزان توليد برق در بوستان‌هاي هفت‌گانه انرژي تهران علاوه بر كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي مي‌تواند به درآمد مديريت شهري بيفزايد و موجب افزايش درآمدهاي پايدار مديريت شهري شود. براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي به‌ازاي هر وات ساعت برق توليدي كه به شبكه برق متصل مي‌شود، دولت موظف است به‌صورت تضميني برق توليدي را خريده و وارد شبكه كند. برآورد مي‌شود كه سالانه رقمي معادل 177ميليون ريال به ازاي هر بوستان انرژي درآمد براي شهرداري تهران ايجاد شود.

  • سنجش عملكرد همچنان ادامه دارد

هم‌اكنون 7بوستان انرژي در تهران به بهره‌برداري رسيده است. ظرفيت اسمي در تمامي بوستان‌ها توليد 10كيلووات برق است اما با نصب دستگاه‌هاي سنجش انرژي، راندمان بهتري در برخي بوستان‌ها ثبت شده است. به‌طور كلي در بوستان‌هايي كه دستگاه سنجش انرژي نصب شده، عملكرد مطالعاتي آن درنظر گرفته شده است. اما برخي بوستان‌ها كه مجهز به دستگاه سنجش انرژي بودند، كارايي دقيق‌تري از آن ثبت شده است. هم‌اكنون تهران داراي 7بوستان انرژي است كه به گفته رئيس ستاد محيط‌زيست شهر تهران اين بوستان‌ها تا پايان سال‌جاري به 9بوستان افزايش خواهند يافت.

جدول تولید برق و کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای بوستان‌های انرژی تهران

کد خبر 352716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha