مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

فرونشست زمین به‌دلیل شکستگی لوله آب این بار در تقاطع خیابان‌های مولوی و مصطفی خمینی بار دیگر اهمیت نوسازی شبکه فرسوده آبرسانی پایتخت را به رخ کشید.

لوله‌های فرسوده آب،‌ تهران را می‌بلعد

روز گذشته شكستگي لوله اصلي آب در محدوده پرترافيك و تجاري جنوب شرق بازار تهران موجب شد تا مسيرهاي دسترسي به اين محدوده مسدود شده و محدوديت‌هاي ترافيكي در منطقه اعمال شود. اين در حالي است كه در ماه‌هاي اخير و به‌خصوص نيمه دوم شهريورماه شهروندان تهراني بارها شاهد فرونشست زمين در گوشه و كنار شهر بوده‌اند. نشست‌هايي كه بسياري از مخالفان مديريت شهري تهران علاقه دارند آن‌را به ساخت شبكه مترو در پايتخت نسبت دهند اما هميشه ثابت شده است كه شكستگي لوله‌هاي آب به‌دليل فرسودگي عامل شسته شدن خاك آبرفتي زير لوله‌ها و در نتيجه نشست زمين بوده است.

نيمه شهريورماه بود كه شكسته شدن شير فلكه اصلي آب (فلنج‌آب) در خيابان پيامبر واقع در شمال غرب تهران موجب فرونشستي بزرگ و سقوط يك خودرو در گودال به‌وجود آمده شد. اگرچه در آن حادثه نيز مسئولان سازمان آب و فاضلاب تلاش مي‌كردند وجود اين فلكه را رد كرده و علت فرونشست را به عمليات عمراني مترو در خط6 نسبت دهند. پس از اين حادثه نشست زمين در يكي از كوچه‌هاي منطقه‌15 تهران هم موجب ايجاد حفره‌اي به عمق 3متر و تجمع آب در سطح زيرين اين معبر شد. اين فرونشست كه در كوچه ذاكري خيابان شهيد رجب‌نيا روي داد، توسط مردم به سازمان آتش‌نشاني اعلام شد. اين اتفاق نيز در حالي روي‌داد كه هيچ‌گونه عمليات عمراني بابت ساخت ايستگاه مترو يا فعاليتي از طريق شهرداري در نزديكي اين محل انجام نمي‌شود.

  • نشست خاكي در پايتخت

گفته مي‌شود كه فرسودگي شبكه تاسيسات شهري به‌خصوص لوله‌هاي اصلي آب در شهر موجب هدررفت آب، حتي تا دوبرابر ظرفيت سد لتيان در تهران مي‌شود. با توجه به اين امر است كه لزوم ايجاد كانال تاسيسات شهري بيشتر از گذشته احساس مي‌شود. در تكميل اين مشكل بايد گفت كه طبق آمار منتشر شده 24درصد آب شرب توزيعي در تهران آب بدون درآمد شناخته مي‌شود كه 14درصد هدررفت واقعي و به‌عبارتي همان نشتي آب در شبكه توزيع است. رئيس كميته عمران شوراي شهر نيز در يكي از جلسات علني شهريور‌ماه اين نهاد به اين مسئله پرداخته بود. اقبال شاكري با اشاره به اينكه تهران روزانه شاهد نشست يك ميلي‌متري است، از دست‌اندركاران شركت‌ها و نهادهاي خدماتي مانند آب، برق، گاز، مخابرات، فاضلاب و مترو خواسته بود نسبت به حوادث اخير در تهران توجه داشته باشند. وي حتي از مسئولان سازمان آب خواست با حضور در صحن علني شورا، نمايندگان مردم تهران را نسبت به تدابيري كه در سر دارند، آگاه سازند.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم در آن جلسه خواستار آن شد تا براي جلوگيري از ادامه فرونشست‌ها درتهران ضريب امنيت خيابان‌ها افزايش يابد. مهدي چمران حتي به وضعيت وخيم در محدوده نشست ديروز خيابان مولوي هم اشاره كرده و گفته بود: جنس آبرفتي خاك‌ تهران و آب‌انبارهايي كه در زير شهر وجود دارد همانند آب‌انبار چهارراه سيروس دليل فرونشست‌هاي تهران است كه اگر ايمن‌سازي‌ نشود، ريزش خواهد كرد.

مازيار حسيني، معاون سابق فني و عمراني و معاون فعلي حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران درباره نشست‌هاي رخ‌داده در پايتخت گفته است: بارها و بارها تأكيد كرده‌ايم سيستم فرسوده تاسيسات شهري بايد به‌عنوان يك پروژه ملي مورد بازنگري قرار گيرد. به گفته وي راه‌حل اين مشكل اين است كه شبكه آب تهران با اولويت به‌عنوان يك طرح ملي نوسازي شود؛ چراكه خاك تهران از نوع سنگي نيست و داراي ريزدانه است كه اگر آب وجود داشته باشد، مي‌تواند ريزدانه‌ها را بشويد و زير آسفالت حفره ايجاد كند؛ بنابراين هر لحظه و هرجا ممكن است اتفاقي رخ دهد.

  • خارجي‌ها جلوي هدر رفت آب را مي‌گيرند

فرسودگي شبكه آبرساني پايتخت نياز به نوسازي و مرمت جدي دارد. مدير دفتر مديريت مصرف شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور درباره اين مسئله ديروز خبر داد كه فرانسه و كره‌جنوبي براي كمك به جلوگيري از هدررفت آب اعلام آمادگي كرده‌اند. علي سيدزاده در اين‌باره به ايلنا گفته است: ما براي كاهش هدررفت آب به تكنولوژي‌هايي مثل سيستم‌هاي پيشرفته نشت‌يابي، دستگاه‌هاي پيشرفته لوله‌ياب و تجهيزات كنترل و مديريت فشار در شبكه توزيع نياز داريم. به‌گفته وي 2پروژه پايلوت در بوشهر و تهران (هر پروژه به ارزش 90ميليون يورو) تعريف شده‌اند تا بتوان با استفاده از سرمايه‌هاي كشورهاي خارجي يادشده به اهداف مورد نظر رسيد. وي همچنين تأكيد كرده است كه شبكه‌هاي توزيع آب در 100شهر كشور دچار فرسودگي شده و نياز به تعويض و تعمير دارند، ضمن اينكه هم‌اكنون در حدود 30درصد طول شبكه‌هاي توزيع آب در كل كشور فرسوده است كه همين رقم در مورد تهران هم صدق مي‌كند.

کد خبر 349457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha