عباس ثابتی راد: تهران باشتاب به سمت تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر در حرکت است.

مديريت شهري تهران با توجه به مصوبات شوراي شهر تهران و همچنين با تكيه بر مصوبات هيأت دولت، بر آن است تا بتواند به‌عنوان نخستين شهر كشور و حتي خاورميانه باشد كه خيلي زود توانسته بخش عمده‌اي از انرژي‌هاي مورد نياز خود را از محل منابع تجديدپذير به‌دست آورد.

شايد اين اندازه توجه پايتخت به انرژي‌هاي نو، اين پرسش اساسي را ايجاد كند كه چرا پايتخت كشور نفت‌خيزي مانند ايران، تا به اين اندازه براي استحصال انرژي از منابع تجديدپذير تلاش مي‌كند؟

تلاش براي استفاده از انرژي‌ها نو تنها به استفاده از پنل‌هاي خورشيدي نصب شده در پارك‌ها و آبگرمكن‌هاي خورشيدي و... محدود نمي‌شود. اين روزها سازمان مديريت پسماند شهر تهران در تلاش است تا پايان برنامه دوم شهرداري، بيش از سه‌برابر ظرفيت تعيين شده در مصوبه شوراي شهر تهران، به انرژي حاصل از بازيافت پسماند شهري دست يابد.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: برابر برنامه 5ساله شوراي اسلامي شهر تهران بايد در پايان برنامه 5ساله به استحصال 20مگاوات برق از محل زيست توده‌ها برسيم. حسين جعفري با اشاره به آغاز فرايند عقد قرارداد براي احداث 2كارخانه زباله‌سوز هزار و600تني در تهران افزود: اميدواريم با انعقاد قرارداد 2كارخانه زباله‌سوز بيش از 50مگاوات ساعت برق از محل پسماند شهر تهران به‌دست آوريم و اين به جز استحصال گاز متان و تبديل آن به انرژي است كه براساس پيش‌بيني ما حداقل 5مگاوات برق از محل دفن زباله‌ها، استحصال گاز متان نيز به‌دست خواهيم آورد.

وي به امضاي تفاهمنامه‌اي ميان سازمان پسماند شهر تهران با يك شركت كره‌اي براي انجام پژوهش و تحقيق در 2دوره سه ماهه اشاره كرد و افزود:‌ پس از انجام 2دوره تحقيق، ما به بررسي روش‌هاي موجود در دنيا پيرامون شيوه استحصال متان خواهيم پرداخت تا ظرفيت استحصال گاز متان و توليد انرژي از آن را تا 12مگاوات ساعت افزايش دهيم. حسين جعفري در ادامه گفت: با اين اتفاقات، اميدواريم تا سال 97كه پايان برنامه دوم مديريت شهري تهران است، ما بيش از سه‌برابر پيش‌بيني شوراي شهر تهران در زمينه استحصال انرژي از منابع زيست توده دست يابيم.

  • استفاده از حداكثر ظرفيت

هفته گذشته مناقصه براي ساخت 2كارخانه هزار و 600تني زباله سوز در تهران برگزار شد. براساس سخنان مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران، تاكنون 11شركت متقاضي همكاري براي احداث كارخانه زباله‌سوز شده‌اند. در كنار هر كدام از شركت‌هاي ايراني كه در مناقصه موجود شركت‌كرده‌اند، يك شركت خارجي نيز حضور داشته تا بتواند به لحاظ فني و اجرايي ياريگر شركت‌هاي داخلي باشد.

همچنين اقدامات گسترده‌اي براي استحصال گاز متان از محل دفن زباله‌هاي قديمي شهر تهران در دست اجراست كه يك شركت كره‌اي هم‌اكنون اقدامات پژوهشي و تحقيقي خود را آغاز كرده‌است.

تنها هدف سازمان پسماند شهر تهران توليد انرژي از پسماند شهر تهران نيست. شايد يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي اين سازمان، آنگونه كه جعفري مي‌گويد، حذف دفن غيرمستقيم پسماند شهر تهران است. به گفته او هم‌اكنون در حدود 3هزار و 400تن زباله به‌صورت غيرمستقيم دفن مي‌شود. در واقع آنچه وي از آن به‌عنوان دفن غيرمستقيم زباله نام مي‌برد، ذخيره‌سازي‌ زباله‌ها و استفاده مجدد آن در توليد كود كمپوست يا فرايندهاي ديگر بازيافتي است.

  • خودكفايي تا سال 98

هيأت دولت در مصوبه قانون مديريت پسماند به استقلال مالي سازمان‌ها و نهادهاي پسماند در كلانشهرها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر تأكيد كرده‌است. جعفري در اين‌باره معتقد است كه يكي از وظايف سازمان‌هاي پسماند در كلانشهرها، حركت به سمت خودكفايي مالي است. به گفته وي، اداره مديريت پسماند تا سال‌98‌بايد به‌صورت خودكفا صورت گيرد. از اين‌رو اخذ خدمات پسماند با قيمت تمام‌شده و كاهش هزينه‌ها، 2اولويت اصلي مديريت پسماند در كلانشهرها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر است.

جعفري در اين‌باره گفت: هم‌اكنون با كاهش هزينه‌ها و حركت به سمت منابع درآمدي پايدار در تلاش هستيم تا در سال 98به‌خودكفايي برسيم. اين خواست اصلي شوراي اسلامي شهر تهران و هيأت دولت است. نكته مهم در اين مورد، اتفاقي است كه هيأت دولت بايد انجام دهد و آن هم اصلاح قيمت خريد تضميني برق است كه با اين اتفاق به‌نظر مي‌رسد ما به اهدافمان دست پيدا كنيم.

  • برق تهران در شبكه برق

تلاش براي تأمين برق هم‌اكنون در شهرداري تهران به نتيجه رسيده‌است. توليد برق در مجموعه هاضم، سامانه كارخانه زباله سوز و حتي مزرعه برق خورشيدي با بازدهي بالاي 92درصد صورت مي‌گيرد.مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به اينكه تأييديه‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي مجموعه زباله‌سوزي كه در حال حاضر فعال است نيز گرفته شده، گفت: براساس اين تأييديه‌ها استاندارد موجود در سامانه زباله‌سوز، بالاتر از استانداردهاي پيش‌بيني شده كشور است و حتي متناسب با استانداردهاي زيست‌محيطي اروپا طراحي شده‌است. اين نكته بيانگر آن است كه ما به ثبات قابل توجهي در توليد انرژي از محل زيست توده‌ رسيده‌ايم و هم مي‌توانيم برق را با راندمان بالاي 90درصد توليد كنيم و هم كنترل آلاينده‌ها را انجام داده‌ايم.

کد خبر 346301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha