مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: هنـــــــگامی که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، طرح «الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر» در شورای شهر تهران به تصویب رسید، بسیاری این اقدام را افتخاری بزرگ برای مدیریت شهری تهران دانستند.

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي‌شهر ضرورت طرح اين لايحه را در تهران به اين دليل دانست كه 20درصد انرژي كشور در تهران مصرف مي‌شود و پايتخت نياز به بازنگري جدي در توليد و مصرف انرژي دارد. رحمت‌الله حافظي نيز با اعلام اينكه اين لايحه افتخاري بزرگ براي شوراي چهارم است، گفت از همكارانم در شوراهاي اسلامي ساير شهرها به‌خصوص كلانشهرها درخواست مي‌كنم لايحه مذكور را اقتباس كرده و با رعايت مسائل منطقه‌اي در اين موضوع گام بردارند.

براساس اين لايحه، شهرداري تهران ملزم شد برنامه‌هاي جديدي براي جايگزيني انرژي‌هاي نو به جاي انرژي‌هاي سنتي داشته باشد. اين لايحه با تأكيد بر ايجاد زيرساخت‌هاي توليد و استفاده از تجهيزات انرژي‌هاي پاك اصرار دارد تا پايان برنامه پنج ساله دوم حداقل ميزان مصرف انرژي در كل پارك‌ها و بوستان‌هاي عمومي شهر 5درصد كاهش يابد و حداقل 20درصد از انرژي مصرفي از طريق انرژي‌هاي نو باشد. همچنين صدور مجوز ساخت و پايان‌كار براي تمامي ابنيه و ساختمان‌هاي دولتي و شهرداري منوط به تأمين حداقل 10درصد انرژي موردنياز از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير باشد.

  • سال اول برنامه

با گذشت بيش از يك سال از تصويب اين لايحه، اقدامات شهرداري تهران براي جايگزيني انرژي‌هاي نو بيشتر شده است. در يك سال گذشته مركز زباله‌سوز شهر تهران راه‌اندازي شده كه قابليت توليد برق 3مگاوات ساعت را داراست. همچنين شهرداري تهران توانست علاوه بر تجهيز بسياري از فضاهاي عمومي شهر تهران به پنل‌هاي خورشيدي، سياست‌هاي گسترده‌اي را به‌منظور تأمين 20درصدي برق اماكن عمومي شهري از انرژي‌هاي نو به‌كار ببندد.

نصب و بهره‌برداري بيش از 500دستگاه آبگرمكن خورشيدي در شهر، نصب بيش از 5هزار و 500پايه چراغ‌هاي خورشيدي در بوستان‌هاي شهر تهران، مطالعه به‌منظور تجهيز تمامي بازارهاي ميادين ميوه و تره‌بار به سيستم‌هاي خورشيدي، بررسي به‌منظور تأمين 80درصد روشنايي بوستان نهج‌البلاغه با استفاده از نور خورشيد و تأمين برق بيش از 80درصد ايستگاه‌هاي اتوبوس شهري با استفاده از انرژي خورشيدي تنها بخشي از اقدامات صورت گرفته شهرداري تهران براي استفاده از انرژي‌هاي نو است.

بلندپروازي‌هاي شهر تهران براي دستيابي به انرژي‌هاي نو، چندان عجيب نيست. ديگر پايتخت‌هاي كشورهاي آسيايي نيز هر كدام طرح‌هاي بلند‌پروازانه گسترده‌اي را در دستور كار دارند. در اين ميان اگر تهران تا پايان سال1397 بتواند بيش از 20درصد مصرف انرژي‌اش را از محل انرژي‌هاي نو به‌دست آورد، درواقع گام بزرگي برداشته است. البته اين 20درصد مصرف انرژي شامل مصارف انرژي در فضاهاي عمومي و شهري است.

  • برنامه‌هاي اجراشده

ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران نيز براي تحقق اهداف گسترده اين لايحه برنامه‌اي مشخص را در پيش گرفته است؛ از بررسي براي استفاده از انرژي‌ زمين گرمايي در سطح مناطق 22گانه گرفته تا تدوين دستورالعمل نظارت فني بر اجرا و نگهداري توربين‌هاي نگهداري مقياس كوچك. رئيس اداره مديريت انرژي ستاد محيط‌زيست شهر تهران با اشاره به فعاليت شهرداري در اين‌باره گفت: شهرداري تهران با توجه به‌وجود ساختمان‌هاي فراواني كه مصرف انرژي بسيار بالايي دارند با اجراي طرح‌هاي جامع در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي، تدوين دستورالعمل اجرايي و اجراي راهكارهاي مؤثر اجرايي، آموزشي، پژوهشي و مديريتي، سعي در كاهش هزينه‌هاي اقتصادي و ارتقاي كيفيت محيط‌زيست شهري داشته است.

  • زمين‌گرمايي در 300ساختمان تهران

از آغاز پروژه زمين‌گرمايي تاكنون حدود 300ساختمان در مناطق 22گانه تحت‌پوشش اين پروژه قرار گرفته است. رئيس اداره مديريت انرژي ستاد محيط زيست شهر تهران در اين باره گفت: با توجه به تدوين برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تهران مقرر شده هر ساله حدود 8.2درصد به ساختمان‌هاي تحت پوشش اين پروژه اضافه شود؛ به‌نحوي كه تا پايان سال برنامه‌ (1397) تعداد ساختمان‌هاي تحت‌پوشش به 600ساختمان افزايش يابد و به‌طور كلي 60درصد از ساختمان‌هاي شهرداري مناطق 22گانه تحت پوشش پروژه اصلاح الگوي مصرف قرار گيرد. وي افزود: به‌طور كلي مي‌توان به تدوين اهداف سالانه و ايجاد برنامه مدوني براي كاهش ميزان مصارف و افزايش بهره‌وري، كنترل كردن ميزان مصارف در بسياري از ساختمان‌ها و ارائه برنامه‌هاي اجرايي با توجه به وضعيت موجود و شرايط هر منطقه، توسعه استفاده از تجهيزات كم‌مصرف و هوشمند در مجموعه شهرداري، اطلاع‌رساني و آموزش‌هاي گسترده كاركنان در ارتباط با بهينه‌سازي مصرف انرژي، كاهش ميزان مصارف انرژي در برخي از ساختمان‌هاي مناطق 22‌گانه شهرداري تهران، كاهش هزينه‌ها‌ي مصرف منابع و كاهش توليد آلاينده‌هاي‌ محيط‌زيستي اشاره كرد.

کد خبر 345914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha