مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: اردیبهشت‌ماه سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن مدیریت شهری ملزم به توسعه انرژی‌های نو تجدیدپذیر شده است.

براساس اين مصوبه، شهرداري تهران ملزم است تا انواع انرژي‌هاي نو و تجديدپذير شامل انرژي‌هاي خورشيدي، آبي، بادي، زمين‌گرمايي، زيست توده و پيل سوختي در شهر تهران و در حوزه‌هاي فضاي عمومي، تاسيسات و تجهيزات شهري، حوزه ابنيه و ساختمان و حوزه حمل‌ونقل عمومي را توسعه دهد. رئيس ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران با اعلام اين خبر به همشهري گفت: پس از احداث بوستان‌هاي انرژي و همچنين نصب سلول‌هاي خورشيدي در بوستان‌ها، سالانه 5درصد انرژي مصرفي بوستان‌هاي شهر تهران از اين راه توليد شده و قرار است تا پايان برنامه (1397) دست‌كم 20درصد از انرژي مصرفي بوستان‌ها نيز با استفاده از انرژي‌هاي نو به دست‌ آيد. محمدمهدي گلمكاني با اشاره به اينكه در راستاي اجراي اين مصوبه مديريت شهري تهران اقدامات گسترده‌اي انجام داده‌، افزود: اكنون 20درصد انرژي روشنايي مورد نياز تابلوهاي تبليغاتي، ايستگاه‌ها و پايانه‌هاي اتوبوس و تاكسي، چراغ‌هاو علائم راهنمايي، ميادين ميوه و تره‌بار، سرويس‌هاي ‌بهداشتي عمومي، غرفه‌هاي بازيافت و آرمستان‌ها توسط انرژي‌هاي نو تأمين مي‌شود و قرار است تا پايان برنامه دوم توسعه شهرداري به 80درصد تأمين انرژي برسد. به گفته گلمكاني قرار است سالانه 4درصد از انرژي ساختمان‌هاي شهرداري تهران از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير و در پايان برنامه 16درصد از كل انرژي مصرفي ساختمان‌هاي شهرداري تهران توسط انرژي‌هاي نو تأمين شود كه در تلاش براي دست يافتن به اين هدف هستيم.

  • استفاده از انرژي‌هاي نو در تهران

شهر تهران در كمتر از 2سال آينده به بيش از 20مگاوات انرژي از منابع زيست توده (پسماند) شهري دست پيدا مي‌كند. اتفاقي كه هم‌اكنون در بسياري از شهرهاي بزرگ جهان در دست توسعه است. اما توسعه انرژي‌هاي نو در شهر تهران و استفاده از انرژي‌هاي نو با توجه به مصوبه شوراي شهر، گامي مهم است كه ستاد محيط‌زيست شهرداري براي دست يافتن به آن اقدامات گسترده‌اي انجام داده است.

رئيس اداره مديريت انرژي ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران با اشاره به طرح‌هاي توليد انرژي از منابع زيست توده (پسماند) گفت: طرح‌هايي مانند نيروگاه هاضم در آبعلي با ظرفيت توليد برق 2مگاوات ساعت و نيروگاه ريجكت سوز با ظرفيت 3مگاوات ساعت در حال حاضر در دست بهره‌برداري است. زهره حسامي با اشاره به اينكه طرح‌هاي مختلفي پيش روي مديريت شهري براي استفاده از انرژي‌هاي نو وجود دارد گفت: علاوه بر مطالعات گسترده به‌منظور سرمايه‌گذاري و جلب مشاركت در پروژه‌هاي پسماند شهري با اولويت توليد انرژي از پسماند، سلول‌هاي خورشيدي روي غرف بازيافت نصب شده است. همچنين طرح‌هايي براي نصب و بهره‌برداري از سلول‌هاي خورشيدي در مجتمع آرادكوه در دست مطالعه و امكان‌سنجي است.

حسامي در ادامه افزود: تاكنون بالغ بر 764چشمه سرويس بهداشتي كه از طريق سيستم‌هاي آبگرمكن خورشيدي انرژي مورد نياز خود را تأمين مي‌كنند در پايتخت راه‌اندازي شده‌ است. همچنين بيش از 5هزار و 200پايه چراغ با استفاده از روشنايي سولار در بوستان‌هاي شهر تهران راه‌اندازي شده است.

رئيس اداره مديريت انرژي ستاد محيط‌زيست شهرداري تهران همچنين به انجام مطالعات كامل به‌منظور استفاده از انرژي نو و تجديدپذير در فضاهاي زيرسطحي تهران اشاره كرد و گفت: تا پايان سال95 مطالعات تكميلي به‌منظور راه‌اندازي سامانه‌هاي انرژي‌هاي نو در ايستگاه‌هاي متروي شهر تهران و در سامانه‌هاي روشنايي، گرمايش، سرمايش و تهويه صورت مي‌گيرد و نتيجه آن در قالب لايحه به شوراي شهر تهران ارائه خواهد شد. وي يكي از دغدغه‌هاي اصلي شهر تهران را محدوديت منابع آب دانست و گفت: به‌منظور استفاده بهينه از آب و همچنين بازچرخاني آب در شهر تهران، مطالعات گسترده‌اي به‌منظور مصرف بهينه آب و بازيافت فاضلاب و پسماندهاي آبي و توليد انرژي پاك از آن در دست اجراست كه اميدواريم تا پايان سال به نتايج علمي و اجرايي برسيم.

  • پتانسيل‌ ايران در زمينه انرژي‌هاي تجديد پذير

در ايران 300روز آفتابي در بيش از دوسوم كشور وجود دارد كه متوسط تابش خورشيد بر هر مترمربع به ازاي 5/4تا 5/5كيلووات بر ساعت است. در واقع زمينه بهره‌مندي از انرژي خورشيدي در كشور بسيار بالاست و سودآوري اقتصادي آن باعث شده است تا سامانه‌هاي سلول‌ خورشيدي را بتوان در آن فعال كرد. همچنين انرژي بادي در كشور به‌گونه‌اي است كه براساس مطالعات صورت‌گرفته ارزش اقتصادي انرژي بادي در كشور بالغ بر 18هزار مگاوات ساعت برق است. اين در حالي است كه ايران قابليت بالايي در انرژي زمين گرمايي در بيش از 10منطقه را داراست كه هنوز به‌صورت كامل به بهره‌برداري نرسيده است. پتانسيل استفاده كشور از انرژي زيست‌توده (پسماند) در شهرهاي بالاي 250هزار نفر كه 30شهر كشور را شامل مي‌شود، بالغ بر 800مگاوات ساعت است. استفاده از همه اين انرژي‌ها مي‌تواند گام بزرگي در جهت كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و همچنين تلاش براي بهره‌برداري از انرژي‌هاي نو محسوب شود.

کد خبر 342361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha