مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک مدت‌هاست مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفته است.

شهر انرژی خورشیدی

باد، خورشيد و پسماند منابع اصلي تأمين انرژي در تهران آينده است. قرار است طي 30‌ماه آينده بيش از 120مگاوات ساعت برق در تهران از محل منابع زيست توده و خورشيد و باد ‌توليد و وارد شبكه سراسري شود.اين رقم اگرچه در مقايسه با مصرف برق تهراني‌ها كه به بيش از 4200مگاوات ساعت مي‌رسد چندان زياد نيست، اما كافي است بدانيم كشور آلمان كه
هم اكنون پيشرو توليد برق از منابع زيست توده و تجديدپذير است، تنها 30درصد از برق مصرفي كشور را با تكيه بر صنعت بيوگاز و استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير توليد مي‌كند.

براساس ترازنامه انرژي كشور سهم انرژي‌هاي نو در توليد برق كشور در پايان سال93 تقريبا 0.8درصد بوده است. با رشد توليد انرژي از منابع تجديدپذير در شهرهاي بزرگ به‌ويژه در تهران به‌نظر مي‌رسد كه به‌تدريج اين رقم رشد كرده و بتوان سهمي مناسب در انرژي توليد شده كشور داشته باشد.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به توليد انرژي از پسماند گفت: ‌ هم اكنون 2كارخانه هاضم و زباله‌سوز از پسماند انرژي برق توليد مي‌كنند كه كارخانه هاضم در آبعلي 2مگاوات ساعت و نيروگاه زباله‌سوز واقع در كهريزك 3مگاوات ساعت برق توليد و وارد شبكه مي‌كند.

حسين جعفري با اشاره به چشم‌انداز توليد انرژي از پسماند در پايتخت گفت: 2 كارخانه زباله‌سوز كه چندي پيش كلنگ احداث آن به زمين زده شد با ظرفيت 1600تني طي 24‌ماه آينده آماده بهره‌برداري خواهد شد. اين دو كارخانه مي‌توانند زباله‌هاي شهر تهران را كه پردازش و آماده سوزاندن مي‌شوند به انرژي تبديل كنند.

به گفته وي با احداث اين دو كارخانه دفن زباله‌هاي تهران به صفر مي‌رسد و انتظار بر اين است كه به ازاي هر كارخانه 50مگاوات ساعت انرژي برق توليد شود كه در مجموع با احتساب 5مگاوات برق توليدي فعلي 105مگاوات ساعت برق طي 30‌ماه آينده در شهر تهران توليد شود. در واقع بعد از احداث اين دو كارخانه زماني 6ماهه براي بهره‌برداري آزمايشي از اين دو كارخانه درنظر گرفته شده است.

  • استحصال 15مگاوات برق از بيوگاز

تلاش براي توليد انرژي در تهران تنها با استفاده از روش زباله‌سوز نيست بلكه مديريت شهري به‌منظور استفاده بهينه از منابع زيست توده، در تلاش است تا روش‌هاي مختلف توليد انرژي را با تكيه بر دانش روز گسترش دهد.جعفري با اشاره به فعاليت كارشناساني از كشور كره به‌منظور استحصال بيوگاز از محل دفن زباله‌هاي شهر تهران گفت: طي دهه‌هاي گذشته زباله‌هاي شهر تهران در كهريزك دفن شده است. كار مطالعاتي با حضور يك شركت كره‌اي آغاز كرده‌ايم تا بتوانيم از محل دفن زباله‌هاي شهر تهران بيوگاز استحصال و آن‌را به انرژي تبديل كنيم.

به گفته وي، استحصال بيوگاز از محل دفن زباله در همه شهرهاي ايران قابل اجراست به‌ويژه شهرهاي بزرگ كشور كه سال‌ها زباله‌هايشان را دفن كرده‌اند.مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران در ادامه گفت كه نتايج تحقيقات اوليه نشان داده‌ كه در مدت 10‌ماه آينده استحصال بيوگاز و توليد 5مگاوات ساعت برق ممكن است.

وي در ادامه افزود: با اقدامات تكميلي گروه كارشناسان كره‌اي اميدواريم تا 15مگاوات توليد برق از محل دفن زباله‌ هم ممكن شود. هم‌اكنون هم 30حلقه چاه در محل دفن زباله‌ها احداث كرده‌ايم و متان توليدي را نيز مورد آزمايش قرار داده‌ايم كه خوشبختانه نتايج كار بسيار خوب و مورد انتظار بود. براساس مطالعات صورت گرفته به‌صورت قطعي توليد 5مگاوات ساعت برق امكان پذير است.

اما براي افزايش ظرفيت مطالعات تكميلي در جريان است تا به اين هدف نيز برسيم. مديرعامل سازمان پسماند و بازيافت مواد شهرداري تهران‌ گفت: اميدواريم با برنامه‌ريزي انجام شده ظرف مدت 30‌ماه آينده بتوانيم ظرفيت توليد انرژي از منابع زيست توده، انرژي خورشيدي و باد را افزايش داده و به رقم 120مگاوات ساعت برسانيم.

  • انرژي خورشيدي و باد

استحصال برق از انرژي خورشيدي در بسياري از مناطق كشور در حال توسعه است. چندي پيش نيز نخستين مركز توليد برق از منابع خورشيدي در آرادكوه به بهره‌برداري رسيد؛ اقدامي كه جعفري از آن به‌عنوان يك كار آزمايشي ياد مي‌كند و از پايان آن سخن مي‌گويد و توسعه توليد انرژي از خورشيد را نيز از برنامه مديريت شهري مي‌داند. وي گفت كه براي توليد برق از انرژي خورشيد با شركت‌هاي مختلفي از كره و چين و 2 كشور اروپايي رايزني كرديم.

طبيعي است كه با توجه به بضاعتي كه براي زمان روشنايي و نور در منطقه آرادكوه داريم مي‌توانيم از ظرفيت انرژي خورشيدي حداكثر استفاده را ببريم چرا كه طرح آزمايشي ما نتيجه داده است و هم اكنون در حال توليد برق از انرژي خورشيدي هستيم. ‌وي در بخش ديگري از سخنانش ظرفيت توليد انرژي از باد را يادآور شد و گفت: با توجه به اينكه ‌ بسياري از كشورهاي جهان به سمت توليد انرژي پاك رفته‌اند، حتي طرح توليد انرژي از باد نيز درنظر است تا بتوانيم شيوه‌هاي توليد انرژي در شهر تهران را متنوع كنيم‌.

  • تلاش براي سهم بيشتر توليد انرژي پاك

جهان در سال 2012 چيزي در حدود 18.911.793 گيگاوات ساعت برق مصرف كرده است. 30كشور ثروتمند جهان (OECD) 9.290.702 گيگاوات ساعت از آن را مصرف كرده‌اند. كشورهايي شامل فرانسه، ايتاليا، انگليس، ايالات متحده، ژاپن و كره و... در واقع سهم 30كشور ثروتمند جهان مصرف بيش از 50درصد انرژي توليده شده بوده‌است. جالب است بدانيم كه كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه (OECD) بيش از 30درصد از منابع انرژي‌شان از محل منابع تجديدپذير بوده است. در واقع 2.390.349 گيگاوات ساعت برق از محل انرژي‌هاي نو و پاك توليد و مصرف كرده‌اند.

کد خبر 341607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha