عملیات آزادسازی موصل که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، آنطور که نخست‌وزیر عراق و وزارت دفاع آمریکا می‌گویند، به خوبی و جلوتر از برنامه‌ای که پیش‌بینی شده بود، پیش می‌رود.

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند داعش حدود ۵۵۰غیرنظامی از ساکنان روستاهای اطراف موصل را گروگان گرفته است

فرماندهان و منابع عراقي خبر دادند كه روستاهايي در 10كيلومتري موصل آزاد شده‌ است و تا 2روز ديگر نيروهاي عراقي مي‌توانند وارد شهر شوند. اين در حالي است كه داعش از ابزارهايي چون گروگانگيري غيرنظاميان و استفاده از آنها به‌عنوان سپر دفاعي و همچنين بمب‌هاي كنارجاده‌اي، حملات انتحاري و خودروهاي بمبگذاري شده براي مقاومت در برابر پيشروي نيروهاي عراقي استفاده مي‌كند.
منابع سازمان ملل گفته‌اند كه داعش در تازه‌ترين اقدام خود حدود 550غيرنظامي از ساكنان روستاهاي اطراف موصل را گروگان گرفته و از آنها به‌عنوان سپر انساني استفاده مي‌كند. در همين حال فرار غيرنظاميان و ساكنان روستاهاي اطراف موصل ادامه دارد.

تمركز عمليات نيروهاي عراقي اكنون آزادسازي شهر بارطله در 15كيلومتري موصل است. با اين حال گروه‌هايي از نيروهاي عراقي متشكل از ارتش، نيروهاي مقاومت شيعه و نيروهاي كرد، به‌صورت پراكنده در نقاط مختلف حومه موصل مشغول آزادسازي روستاها هستند. برخي منابع پيشمرگه‌هاي كرد در شبكه‌هاي اجتماعي از عدم‌حمايت هوايي كافي از سوي ائتلاف به رهبري آمريكا در عمليات موصل گلايه كرده‌اند.

در همين حال برخي گزارش‌ها از داخل موصل حكايت از آن دارد كه نيروهاي داعش به‌صورت جمعي و در تعداد زياد در خيابان‌ها مستقر شده‌اند. براساس اين گزارش‌ها كه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده، بيشتر نيروهاي مسلح داعش كه در خيابان‌هاي موصل مستقر شده‌اند، نيروهاي خارجي هستند.

  • مذاكرات وزيردفاع آمريكا در تركيه

درحالي‌كه مقامات ارشد تركيه ازجمله شخص رجب طيب اردوغان در روزهاي گذشته بارها درباره ضرورت حضور و مشاركت نظامي‌اش در عمليات موصل صحبت كرده‌اند، وزير دفاع آمريكا براي هماهنگي در اين‌باره ديروز به آنكار رفته‌است. پيش‌تر رسانه‌هاي تركيه خبر داده‌بودند كه مشاركت اين كشور در عمليات موصل به‌صورت حضور در عمليات هوايي خواهد بود. به نوشته اين رسانه‌ها، براساس توافقي كه ميان تركيه و آمريكا صورت گرفته، جنگنده‌هاي تركيه در حملات هوايي براي آزادسازي شهر موصل مشاركت خواهند داشت. حضور نظامي تركيه در خاك عراق به بهانه حضور و مشاركت در عمليات موصل با واكنش منفي و جدي دولت عراق روبه‌رو شد.

در همين حال ديروز وزارت دفاع آمريكا خبر داد كه يك نظامي اين كشور در جريان عمليات موصل كشته شده‌است. صدها نيروي نظامي آمريكايي در عمليات موصل شركت دارند. نظامي كشته‌شده به گفته وزارت دفاع آمريكا در جريان انفجار يك بمب كنار جاده‌اي كشته شده‌ است.

کد خبر 350087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha