همشهری‌آنلاین: ارتش عراق اعلام کرد امروز دوشنبه ۱۰ آبان مرحله نهایی عملیات موصل را با حمله به این شهر آغاز کرده است.

اداره تبلیغات جنگ ارتش عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای دولتی این کشور در مرحله پایانی آزادسازی شهر یک‌ونیم میلیون نفری موصل از سه محور به این شهر حمله کرده‌اند.

در این بیانیه کوتاه آمده است: از ساعت شش و 30 دقیقه صبح دوشنبه نیروهای مبارزه با تروریسم و سه لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه ارتش عراق از سه محور به سمت ساحل چپ شهر موصل حرکت کرده‌اند.

شهر موصل، که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود توسط رودخانه فرات به دو بخش راست و چپ تقسیم شده است که این دو بخش با سه پل اصلی به هم وصل می‌شوند.

ساحل سمت راست شهر موصل به دلیل تازه ساخت بودن، مناطقی با خیابان‌های بازتر دارد که کار پیشروی را برای نیروهای عراقی به ویژه ادوات زرهی ارتش میسر می‌کند و به اعتقاد کارشناسان پیشروی در آن آسان‌تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی، بنا بر برآوردهای نظامی، محله‌های سمت چپ شهر موصل که در واقع قسمت تاریخی و قدیم این شهر چند هزار ساله است، محل اصلی رویارویی داعش با نیروهای ارتش عراق است. محله‌های تودرتو و پرجمعیت، خیابان‌های تنگ و بافت قدیمی ساحل چپ شهر موصل عاملی موثر در کند کردن روند پیشروی ارتش عراق خواهد بود و داعش نیز با علم به این موضوع بیشترین تله‌های انفجاری، تونل‌ها و مراکز فرماندهی خود را در این بخش ایجاد کرده تا هم از وضعیت بافت شهری بهره ببرد و هم از ساکنان پر تعداد این مناطق به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

ارتش عراق بیش از دو هفته است که عملیات آزادسازی موصل و اطراف آن را آغاز کرده‌اند و در همین راستا دو مرحله ابتدایی این عملیات یعنی پاک‌سازی روستاها و مناطق حومه‌ای در مرحله اول عملیات و تصرف شهرهای اطراف موصل و یا محاصره آنها برای مرحله دوم را محقق کردند.

بنابر اعلام ارتش عراق تنها نیروهای رسمی دولت عراق متشکل از ارتش، پلیس فدرال و نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور در عملیات ورود به شهر موصل حضور دارند و عملیات از پشتیبانی هوایی جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا و بالگردهای ارتش عراق نیز برخوردار است.

کد خبر 351146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha