همشهری آنلاین: عملیات موصل وارد دهمین روز خود شد، در حالی که تاکنون حدود ۱۰ هزا نفر در استان نینوا آواره شده و بیش از یک هزار داعشی به هلاکت رسیده و بالغ بر ۸۰ روستا آزاد شده است و نیروهای عراقی به آستانه موصل رسیده‌اند.

دهمین روز عملیات موصل |  بیش از ۱۰۰۰ داعشی به هلاکت رسیدند

به گزارش ایرنا، وزارت آوارگان و رانده شدگان عراق در بیانیه ای روز چهارشنبه اعلام کرد که تعداد کل آوارگان از ابتدای عملیات تا به امروز در استان نینوا، به یک هزار و 670 خانواده شامل 9 هزار و 795 نفر رسیده است.

براساس بیانیه، آوارگان نینوا عموما بین چهار اردوگاه اصلی شامل 'جدعه' در حومه القیاره (60 کیلومتری جنوب موصل)، 'دیبکه' از توابع شهرستان مخمور در شرق موصل، 'خازر' (37 کیلومتری شرق موصل) و 'زیلکان' از توابع شهرستان شیخان در شمال موصل مستقر شده اند.

از طرفی سرلشکر 'رائد جودت' فرمانده پلیس مرکزی عراق دو روز قبل در اظهاراتی تعداد کل کشته های گروه تروریستی داعش را از اول عملیات تاکنون بالغ بر 700 نفر و روستاها و مناطق آزاد شده را قریب 80 روستا و منطقه ذکر کرده بود.

این درحالی است که براساس یک گزارش خبری که روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا دریافت کرد، تعداد کشته های داعش به یک هزار و 100 نفر رسیده و 150 عملیات انتحاری داعش علیه نیروهای عراق ناکام مانده و بیش از 130 موضع داعش نیز براثر حملات هوایی منهدم شده است.

تلویزیون دولتی عراق نیز روز چهارشنبه در خبری اعلام کرد که نیروهای عراق به آستانه شهر موصل رسیده اند و یگان مبارزه با تروریسم تا اولین دیوارهای شهر موصل تنها 4 کیلومتر فاصله دارد.

فرماندهان نظامی در مناطق عملیاتی به ایرنا گفتند اگر فرماندهی مشترک عملیات آزاد سازی موصل اجازه دهد، نیروها در کمترین زمان ممکن به حومه موصل رسیده و این شهر را محاصره خواهند کرد.

در عین حال همان گونه که 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق بارها تاکید کرده است، در عملیات موصل، آزادسازی انسان ها، هدف والاتری از آزادی اراضی از تصرف گروه تروریستی داعش است.

اصرار دولت عراق بر حفظ جان شهروندان و به صفر رساندن تلفات انسانی در بین آنها، باعث شده است که پیشروی نیروهای عراقی با تانی و حوصله باشد.

از طرفی گروه تروریستی داعش در طول این عملیات تا به امروز مقاومت چشمگیری از خود نشان نداده و تنها تاکتیک های داعش برای مقابله با پیشروی ها، تاکنون حملات انتحاری با خودروهای بمبگذاری شده و مین گذاری های گسترده مسیرهای پیشروی نیروهای عراقی بوده است.

این گروه تروریستی برای کُند کردن روند عملیات همچنین از تاکتیک حملات انحرافی استفاده می کند که بر اساس آن با نفوذ نیروهایش به شهرهای امن و آزاد شده، تلاش دارد در عراقی ها رعب ایجاد کند که حمله به کرکوک در جمعه گذشته و الرطبه در روز دوشنبه در همین راستا صورت گرفت.

علاوه بر این تاکتیک ها، گروه تروریستی داعش با آتش زدن چاه های نفت، باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی گسترده در منطقه شده به نحوی که بسیاری از اهالی القیاره براثر استنشاق هوای آلوده دچار تنگی نفس شده اند.

البته هواپیماهای آمریکایی شرکت کننده در این عملیات نیز در زمینه آلودگی های زیست محیطی کم از داعش نگذاشته اند و با بمباران کارخانه گوگرد در نزدیکی 'حمام العلیل' (20 کیلومتری جنوب موصل) و مسموم کردن هوای منطقه در پیش روی نیروهای عراقی از محور جنوبی ایجاد مانع کرده و در عین حال بر حجم آلودگی های زیست محیطی منطقه افزوده اند.

همین امر باعث شده است که 'عبدالرحیم الشمری' نماینده پارلمان عراق امروز چهارشنبه در بیانیه ای در قبال آتش زدن چاه های نفت توسط داعش و بمباران کارخانه گوگرد توسط آمریکایی ها و آلودگی های زیست محیطی گسترده ای که در منطقه ایجاد شده، واکنش نشان داده و از یک فاجعه انسانی سخن بگوید.

کد خبر 350737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha