گروه اقتصادی: برای جایگزینی گاز به‌جای بنزین براساس مصوبه تبصره 13 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران موظف به توسعه سوخت ال‌پی جی برای خودرو‌ها شده است.

با سید نورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفتگو کرده‌ایم.

  • بر اساس تبصره 13، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی موظف شده است، سوخت ال پی جی را توسعه دهد در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است.

بند هـ تبصره 13تاکید کرده که از ال پی جی هم برای سوخت خودرو‌ها به عنوان مکمل استفاده شود. براساس این تبصره نیز شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز اجرای طرح را بر‌عهده دارد.

نخستین اقدام این بود که تعدادی خودرو و جایگاه که پیش از این ال. پی جی سوز شده را حفظ و نگهداری کنیم. به همین دلیل امکان استفاده خودروهایی که تا پیش از این از گاز ال پی جی استفاده می کردند فراهم شده است. مرحله بعدی، گسترش طرح است که با موانعی روبروست.

  • موانع و مشکلات اجرای طرح چیست؟

اینکه تاکید شده این طرح اجرا شود تصویب تبصره 13 است و ما برای اجرای آن نیاز به تامین شرایط مناسب داریم. نخستین مشکل این است که ادامه عرضه مجانی ال پی جی ممکن نیست. ما درخواست کردیم که عرضه مجانی ال پی جی حذف شود. علاوه براین، در شرایط موجود ال پی جی در کشور کسر داریم و باید گاز تامین شود.

باید هدف مشخص شود تا براساس آن قرارداد‌های مناسبی برای واردات ال پی جی از منابع داخلی مثل پالایشگاه‌ها و یا از پارس جنوبی و یا از خارج براساس زمان‌بندی مناسب امضاء کنیم.

متناسب با این قرارداد‌ها در مبادی ورودی باید مخزن ایجاد کنیم و متناسب با میزان واردات جایگاه ساخته شود تا عرضه سوخت برای خودرو‌ها با مشکل مواجه نشود.

  • آیا در‌حال حاضر خودروهای ال پی جی سوز موجود مشکلی ندارند؟

ما برای 81 هزار خودرو موجود ال پی جی سوز مشکلی نداریم و 540 تن ال پی جی برای تامین این خودرو‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم و برای خودروهایی که به‌طور رسمی ال پی جی سوز شده‌اند و کارت دارند گاز به میزان کافی تامین شده است.

ولی برخی خودروها به‌صورت غیر رسمی ال پی جی سوز شده اند و مشکل دارند. ما در حال حاضر برای تامین ال پی جی مصرف داخلی با سیلندرهای معمولی در فصل سرد سال مشکل داریم.

کد خبر 34751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز