هکر ۱۸ ساله وقتی نرم‌افزاری جاسوسی برای دوستش تهیه می‌کرد، تصورش را هم نمی‌کرد که او و دوستش قصد کلاهبرداری میلیونی از شهروندان را دارند.

متهم

اعضاي اين باند با استفاده از اين نرم‌افزار به 300حساب بانكي دستبرد زدند و ميليون‌ها تومان كلاهبرداري كردند.تحقيقات پليس فتاي خراسان رضوي براي دستگيري اين باند با شكايت 11نفر از مالباخته‌ها شروع شد. تمامي اين افراد شهروندان مشهدي بودند كه مي‌گفتند موجودي حساب بانكي‌شان سرقت شده است. از آنجا كه همه اين سرقت‌ها به‌صورت اينترنتي صورت گرفته بود، تيمي از مأموران زيرنظر سرهنگ جواد جهانشيري، رئيس پليس فتاي خراسان رضوي، تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري دزدان آغاز كردند.

  • سرنخ؛ كافي‌نت

بررسي‌هاي پليسي از اين حكايت داشت كه همه سرقت‌ها با هك شدن اطلاعات حساب شاكيان صورت گرفته است، اما اين اتفاق چطور رخ داده بود؟ مأموران در تحقيق از مالباختگان به يك نقطه اشتراك رسيدند. اينكه همه آنها به تازگي براي خريد اينترنتي يا پرداخت قبض به كافي‌نت مراجعه كرده بودند و اين يعني حساب آنها در كافي‌نت هك شده بود.

در ادامه مأموران راهي كافي‌نت‌هايي شدند كه شاكيان به آنجا مراجعه كرده بودند. بررسي‌ كامپيوترهاي آنجا راز هك شدن حساب‌هاي بانكي را فاش كرد و مشخص شد كه كلاهبرداران با نصب نرم‌افزار جاسوسي موسوم به «كيلاگر» توانسته بودند اطلاعات حساب طعمه‌هايشان را به‌دست آورند. در حقيقت اعضاي اين باند با مراجعه به كافي‌نت‌هاي مختلف در مشهد، بي‌آنكه صاحب آنجا متوجه شود، اين نرم‌افزار را روي كامپيوترها نصب كرده بودند. به اين ترتيب هركس از كامپيوترها براي پرداخت اينترنتي استفاده مي‌كرد، اين نرم‌افزار مي‌توانست اطلاعات حساب و رمز اينترنتي او را براي كلاهبرداران ايميل كند و آنها به راحتي به حساب‌ها دستبرد بزنند.

  • نقشه فرار از ايران

كارآگاهان كه يك قدم به اعضاي باند كلاهبرداري نزديك‌تر شده بودند در ادامه و با بررسي‌هاي تخصصي در فضاي مجازي موفق شدند آنها را ردگيري كنند. به گفته سرهنگ جهانشيري، عضو اصلي باند جواني 38ساله و ديپلمه بود كه فعاليتش معاملات مسكن بود و مأموران وقتي موفق به دستگيري وي شدند كه راهي فرودگاه شده و قصد داشت به يكي از كشورهاي اروپايي فرار كند.

وي ادامه داد:‌ دومين متهم، دانشجوي 26ساله رشته معماري بود كه پس از دستگيري مدعي شد با وعده‌هايي كه متهم رديف اول به او داده بود فريب خورده و با وي همدست شده است، اما سومين متهم، هكر 18ساله‌اي بود كه به گفته خودش از ماجراي كلاهبرداري خبر نداشت و عضو اصلي باند با فريب از او خواسته بود كه برايش نرم‌افزار جاسوسي تهيه كند و وي اصلا نمي‌دانسته كه آنها قصد دارند با اين نرم‌افزار به حساب‌هاي بانكي مردم دستبرد بزنند.

سرهنگ جهانشيري گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اعضاي اين باند به 300حساب بانكي در خراسان رضوي، شمالي و ديگر استان‌ها دستبرد زده‌اند و تاكنون 11شاكي پرونده شناسايي و مشخص شده كه از حساب آنها 40ميليون تومان برداشت شده است. به گفته وي، براي متهمان اين پرونده قرار قانوني صادر شده و تحقيقات براي مشخص شدن مبلغ سرقت شده از تمامي حساب‌هاي بانكي ادامه دارد.

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي به كافي‌نت‌داران توصيه كرد كه حتما پورت usb و سيستم‌هاي رايانه را مسدود كنند و با نصب نرم‌افزار ديپ‌فريز، اجازه نصب نرم‌افزار از سوي كاربران روي سيستم‌ها را ندهند. وي از شهروندان نيز خواست كه مبادلات بانكي خود را از كافي نت‌ها و نت‌سراها و مكان‌هاي داراي wifi عمومي انجام ندهند و درصورت مراجعه نيز حتما به‌خاطر داشته باشند كه پس از استفاده، با مراجعه به عابربانك رمز دوم كارت خود را تغيير دهند.

  • خودم هم فريب خوردم

اسمش متين است و 18سال دارد. مي‌گويد كه از 11سالگي نابغه كامپيوتر و اينترنت بوده و هر وقت در اين زمينه به بن بست مي‌رسيد، غرورش باعث مي‌شد كه وارد فاز تازه‌اي شود و دنياي تازه‌‌اي از اينترنت را كشف كند تا جايي كه حالا تبديل به هكري شده كه حتي مدتي قبل توانست سايت يكي از ارگان‌هاي مهم كشور را هك كند. گفت‌وگو با او را در ادامه مي‌خوانيد:

  • با اين سن و سال كم چطور در هك و برنامه‌نويسي اينقدر ماهر شدي؟

راستش از بچگي عاشق كامپيوتر بودم. هر روز به گيم‌نت مي‌رفتم و بازي مي‌كردم. وقتي با اينترنت آشنا شدم، مدام در چت‌روم‌ها بودم و پيش خودم گفتم چه خوب است كه خودم يكي از اين چت‌روم‌ها داشته باشم. براي همين 100هزار تومان از پدرم گرفتم و به صاحب يكي از سايت‌ها دادم و دامنه چت‌رومش را كه حدود 40عضو داشت خريدم. آن‌موقع 11ساله بودم. يك شب كه با كدها كلنجار مي‌رفتم، ناگهان دامنه پريد و سايتم را از دست دادم. بدجوري به غروم برخورده بود. يادم هست كه 6ماه تمام با كامپيوترم كلنجار مي‌رفتم تا اينكه موفق شدم دامنه چت‌روم را برگردانم. در اين مدت زبان كدنويسي را ياد گرفته بودم و همان موقع بود كه فهميدم چطور سايت راه‌اندازي كنم.

  • و بعد چه كردي؟

شايد باورتان نشود اما از 11سالگي براي خودم درآمد داشتم. براي ديگران سايت راه‌اندازي مي‌كردم و پول مي‌گرفتم. ماهي 300تا 400هزار تومان درآمد داشتم.

  • پدر و مادرت خبر داشتند؟

آنها از اين كارها خيلي سر درنمي‌آورند. هر دويشان زير ديپلم هستند و پدرم با كارگري خرج خانواده را درمي‌آورد.

  • چطور تبديل به يك هكر شدي؟

تا 13سالگي چيزي از هك نمي‌دانستم تا اينكه سايتم هك شد و من كه به‌غروم برخورده بود، افتادم توي كار هك. مي‌خواستم بدانم چطور مي‌شود از هك شدن جلوگيري كرد. تا 15سالگي تبديل به يك هكر حرفه‌اي شده بودم. حتي به‌عنوان پليس افتخاري براي پليس فتا كار مي‌كردم.

به‌اصطلاح شده بودم هكر كلاه سفيد. مثلا سايت‌هاي مختلف را بررسي‌ مي‌كردم و اگر حفره امنيتي داشت كه باعث نفوذ هكرها شود، اطلاع مي‌دادم تا اينكه يك روز متوجه شدم سايت‌ يكي از ارگان‌هاي مهم حفره امنيتي دارد. با آنها تماس گرفتم و گفتم كه سايت‌تان مشكل دارد اما حرفم را باور نكردند. فكر كردند بچه‌‌ام و مسخره‌ام كردند. من هم دوباره به غرورم برخورد و آن سايت را هك كردم و عكسي برايشان گذاشتم. آنها هم از من شكايت كردند و پليس فتا مرا دستگير كرد. (با بغض ادامه مي‌دهد) لپ‌تاپم را فروختم تا پول قراري را كه برايم صادر شده بود پرداخت كنم. خيلي لپ‌تاپم را دوست داشتم.

  • چه شد كه وارد باند كلاهبرداري شدي؟

من اصلا نمي‌خواستم وارد باندي شوم. اصلا خبر نداشتم آنها قصد كلاهبرداري دارند. سردسته باند دوست يكي از آشنايانمان بود. چون آوازه من بين فاميل پيچيده بود، يك روز پيش من آمد و گفت كه از يك نفر 500ميليون تومان طلب دارد و خيلي گرفتار است. مي‌گفت كه اگر بتواند به‌حساب بانكي او دست پيدا كند، همه مشكلاتش حل مي‌شود. من هم دلم سوخت. برنامه هك را برايش نوشتم و گفتم روي سيستم آن فرد نصب كند تا به راحتي بتواند به اطلاعات حسابش دست پيدا كند. بعد از آن اصلا خبر نداشتم كه او و همدستش با نصب اين برنامه روي سيستم كافي‌نت‌ها به‌حساب مردم دستبرد مي‌زنند.

  • چقدر درس خوانده‌اي؟

هنوز ديپلم نگرفته‌ام.

  • مي‌داني چه سرنوشتي در انتظارت است؟

خودم هم فريب اين باند را خوردم. اميدوارم قانون مرا ببخشد.

  • براي بچه‌هاي هم سن و سال خودت چه توصيه‌اي داري كه به سرنوشت تو گرفتار نشوند؟

از هر چيزي و از هر امكاناتي به اندازه نيازشان استفاده كنند نه بيشتر. چون اگر بيشتر سراغش بروند، در آن غرق مي‌شوند. راستش من از صبح تا شب با كامپيوتر سرگرم بودم و هيچ‌وقت پدر و مادرم نپرسيدند چه‌كار مي‌كني؟ شايد اگر بيشتر مراقب من بودند، تبديل به يك هكر نمي‌شدم.

کد خبر 345318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha