چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

به‌دنبال انتقادهای مقام‌های آمریکا از عملیات ترکیه در خاک سوریه و هدف قرار دادن نیروهای کرد سوری روز گذشته آنکارا واکنش تندی داشت و سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد.

نیروهای شورشی مورد حمایت ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به شهر منبج که تحت کنترل کردهاست هستند.

مقام‌هاي آمريكا همچنين از آتش‌بس موقت ميان نيروهاي تركيه و كردهاي سوريه خبر داده بودند كه مقام‌هاي تركيه اين مسئله را هم رده كرده‌ و گفته‌اند تا زماني كه «تهديدي» در شمال سوريه باشد به حملات خود در خاك اين كشور ادامه مي‌دهند. آتش اختلاف‌ها ميان آمريكا و تركيه حالا علاوه بر مسئله استرداد فتح‌الله گولن به عمليات آنكارا در خاك سوريه هم رسيده است.تانجو بيلجيك، سخنگوي وزارت خارجه تركيه ديروز در نشستي خبري اعلام كرد جان آر باس، سفير آمريكا در آنكارا به‌دليل انتقادهاي «غير قابل‌قبول» واشنگتن در مورد عمليات تركيه در سوريه احضار شده است.

مقام‌هاي آمريكا بعد از سكوت اوليه در مقابل عمليات نظامي تركيه در شمال سوريه به انتقاد از اين مسئله پرداخته‌اند. اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا از دولت تركيه خواست حمله به شبه‌نظاميان كرد مورد حمايت آمريكا را در سوريه متوقف كند و بر حملات عليه گروه تروريستي داعش متمركز شود. روز گذشته داعش اعلام كرد دو تانك تركيه را در داخل خاك سوريه منهدم كرده است. به‌تازگي روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي اعلام كرد عمليات تركيه در خاك سوريه ابتدا با هماهنگي آمريكا آغاز شد اما تركيه در مراحل بعد بدون هماهنگي آمريكا پيش رفت.

  • رد آتش‌بس با كردها

مقام‌هاي تركيه همچنين خبر آتش‌بس با نيروهاي كرد سوريه را هم رد كرده‌ و گفته‌اند به هيچ عنوان توقف حملات را نمي‌پذيرند. سرهنگ جان توماس، سخنگوي مركز فرماندهي آمريكا پيش از اين اعلام كرده بود طرف‌هاي درگير به واشنگتن اطمينان داده‌اند شليك به يكديگر را متوقف كنند و روي تهديد داعش متمركز شوند. جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد هم در نشست خبري خود اعلام كرد آمريكا از آتش‌بس استقبال مي‌كند.

عمر سليك، وزير امور اروپاي تركيه اما روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي آناتولي ادعاي آمريكا درباره برقراري آتش‌بس ميان كردها و آنكارا را رد كرد. او گفت: ما تحت هيچ شرايطي نمي‌پذيريم كه سازش يا آتش‌بسي ميان تركيه و عناصر كرد برقرار شود. او شبه‌نظاميان كرد را عناصر يك «سازمان تروريستي» خواند كه نبايد آنها را در شرايط برابر با جمهوري تركيه به‌عنوان يك دولت مستقل و مشروع مقايسه كرد.

مقام‌هاي تركيه مي‌گويند نيروهاي گروه‌هاي كرد ي‌پ‌گ و پ‌ي‌د بايد به شرق فرات عقب‌نشيني كنند. مقام‌هاي آمريكا هم درخواست مشابهي داشته‌اند اما از حملات عليه كردها توسط تركيه ناراضي هستند. بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه هم روز گذشته اعلام كرد اين كشور تا زماني كه همه تهديدها رفع نشده و امنيت ملي تركيه تضمين نشده باشد به حملات خود در سوريه ادامه خواهد داد.

مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه هم در اظهارنظري مشابه با ديگر مقام‌هاي تركيه اعلام كرده آنكارا به عمليات خود در سوريه تا از بين‌رفتن آخرين تهديدها ادامه خواهد داد. او اما تأكيد كرده روابط آنكارا و مسكو جايگزيني براي همكاري‌ها با غرب نيست و تركيه هرگز به غرب پشت نمي‌كند. او ابراز اميدواري كرده آمريكا به تعهدش درباره عقب‌نشيني نيروهاي كرد به شرق فرات پايبند باشد.

  • روند مشابه داريا درباره شهرهاي ديگر

درحالي‌كه به‌تازگي ارتش سوريه طي توافقي با خروج نيروهاي مسلح از شهر داريا كنترل كامل اين شهر را برعهده گرفته، اكنون روند مشابهي درباره ديگر شهرهاي سوريه هم آغاز شده است. منابع سوري از توافق دمشق و مخالفان براي تحويل شهر المعضميه در غوطه غربي دمشق به نظام سوريه خبر دادند و مذاكرات ديگري براي تحويل ديگر شهرها به دولت سوريه هم در جريان است.

کد خبر 345074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha