یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

اجلاس گروه ۲۰ در شهر هانگژو چین بیشتر از آنکه محل بحث‌های اقتصادی باشد به مرکز اصلی مذاکرات درباره سوریه تبدیل شده است.

وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ مذاکرات سوریه را ادامه دادند.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده از منابع ديپلماتيك، واشنگتن و مسكو به توافقي سياسي براي توقف درگيري‌ها در سوريه رسيده‌اند اما هنوز با نهايي نشدن جزئيات اين توافق اين مسئله به‌صورت رسمي اعلام نشده است.به گزارش سي‌بي‌اس، مايكل راتني، نماينده آمريكا در سوريه نامه‌اي را به گروه‌هاي مخالف سوري ارسال كرده و در آن از رسيدن واشنگتن و مسكو به چارچوب اصلي توافق خبر داده است.
برخي منابع ديپلماتيك هم گزارش داده‌اند كه استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان در امور سوريه رهبران گروه‌هاي مخالف سوري را به ژنو دعوت كرده تا با آنها درباره جزئيات انتقال قدرت در توافق دو طرف توضيحات لازم را ارائه كند.

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا هم روز گذشته در نشست خبري مشترك با ترزا مي، نخست‌وزير انگليس با اشاره به اينكه آمريكا و روسيه هنوز اختلاف‌هاي عميقي دارند اعلام كرد كه 2كشور به اين مسئله نزديك شده‌اند اما هنوز به نقطه نهايي توافق نرسيده‌اند. جان كري و سرگئي لاوروف، وزراي امور خارجه آمريكا و روسيه به‌صورت فشرده در حال مذاكره درباره جزئيات اين توافق در حاشيه اجلاس گروه20 در هانگژو هستند. گفته مي‌شود كه احتمالا با مشخص شدن همه جزئيات اين توافق ديدار باراك اوباما و ولاديمير پوتين، روساي جمهور آمريكا و روسيه در حاشيه اجلاس گروه20 شكل خواهد گرفت.

منابع ديپلماتيك مي‌گويند چارچوب اصلي اين توافق همكاري نزديك اطلاعاتي و نظامي آمريكا و روسيه براي نبرد در مقابل داعش و گروه‌هاي تروريستي ازجمله جبهه النصره در سوريه است تا در مقابل حملات در اين كشور با آتش‌بس سراسري متوقف شود. تفكيك گروه‌هاي تروريستي از گروه‌هاي مخالف يا ميانه‌رو هنوز يكي از اختلاف‌هاي جدي دو طرف است.

همچنين دو طرف درباره نحوه ارسال كمك‌هاي امدادي و بشردوستانه به محل‌هاي درگيري به‌ويژه درباره حلب به توافق رسيده‌اند. مقام‌هاي آمريكايي مي‌گويند براساس اين توافق نيروهاي سوري قرار است از مسير تداركاتي اصلي در شمال حلب عقب‌نشيني كنند تا با اعلام شمال حلب به‌عنوان منطقه عاري از سلاح از اين مسير براي ارسال كمك استفاده شود.

وال‌استريت ژورنال گزارش داده كه براساس اين توافق ارتش سوريه بايد حملات هوايي خود را متوقف كند و تنها عمليات جنگنده‌هاي روسيه و آمريكا براي هدف قرار دادن گروه‌هاي تروريستي در سوريه به‌صورت مشترك صورت مي‌گيرد.خبرنگاران در چين هر لحظه منتظر هستند تا كري و لاوروف در نشستي خبري اين توافق را اعلام كنند. كري و لاوروف، هفته گذشته در ژنو پس از 12ساعت مذاكره پشت درهاي بسته درباره سوريه از پيشرفت مذاكرات ميان 2كشور براي همكاري‌هاي نظامي و آتش‌بس سراسري و نزديك شدن به توافق خبر دادند. از آن زمان هيأت‌هاي ديپلماتيك و كارشناسان نظامي 2كشور در حال بحث در اين رابطه بوده‌اند.

  • ترميم حلقه محاصره در حلب

همزمان با مذاكرات آمريكا و روسيه، نيروهاي مقاومت روز گذشته موفق شدند كه دانشكده تسليحات در جنوب شهر حلب را تحت كنترل خود درآورند و بار ديگر تروريست‌ها در شرق شهر حلب به‌طور كامل در محاصره قرار گرفتند. مسير ارتباطي افراد مسلح از جنوب حلب به «راموسه» كه در حقيقت معبري بود كه افراد مسلح مدعي بودند با آن محاصره را شكسته‌اند، قطع شده است.

کد خبر 345426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha