چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۶
۰ نفر

بعد از سکوت اولیه آمریکا درمقابل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، طی ۲ روز گذشته چند مقام آمریکایی در اظهارنظرهایی نارضایتی خود را در این‌باره ابراز کردند.

ترکیه در حال ساخت دیوار مرزی با سوریه در نزدیک شهر سوروچ در ترکیه و کوبانی در سوریه است.

علاوه بر سخنگوي وزارتخانه‌هاي دفاع و خارجه، ديروز برت مك‌گورك نماينده آمريكا در نيروهاي ائتلاف عليه داعش در توييتر نوشت، آمريكا در اين درگيري‌ها دخالت نداشته و اين درگيري‌ها با هماهنگي نيروهاي آمريكايي انجام نشده و ما از آنها حمايت نمي‌كنيم. مك‌گورك در مطلب ديگري نوشته‌است: ما از همه نيروهاي مسلح كه در آنجا (شمال سوريه) هستند درخواست كرديم تا اقدامات لازم براي جلوگيري از درگيري را انجام دهند و درباره اين موضوع مذاكره كنند.

وقتي تركيه عمليات موسوم به سپر فرات را با ورود تانك‌ها و نيروهاي ويژه‌اش به خاك سوريه آغاز كرد، جو بايدن، معاون رئيس‌جمهور آمريكا براي دلجويي از مقامات تركيه بعد از كودتاي اخير، در آنكارا بود. در آن زمان رئيس‌جمهور و نخست‌وزير تركيه در سخنان جداگانه‌اي هدف از اين عمليات را ريشه‌كني تروريسم در شمال سوريه و رفع خطر براي تركيه اعلام كردند.

اين عمليات 2 روز بعد از حمله انتحاري داعش به يك عروسي در شهر مرزي غازي‌عنتاب در تركيه آغاز شد. در آن عروسي متعلق به كردها بيش از 50نفر كشته شدند. تركيه يك روز بعد از شروع عمليات نظامي‌اش در خاك سوريه از آزادي شهر جرابلس از اشغال داعش خبر داد. بعد از آزادي اين شهر، جهت عمليات نظامي تركيه از داعش به سمت نيروهاي كرد سوريه موسوم به يگان‌هاي مدافع خلق يا «ي‌پ‌گ» چرخيد.

اين همان نيرويي است كه آمريكا در ماه‌هاي اخير به آموزش و تجهيز آنها پرداخته و نيروهاي ويژه آمريكايي در كنار اين نيروها شهر منبج در شمال سوريه را از اشغال داعش آزاد كردند. ماجرا در روزهاي گذشته در شمال سوريه براي آمريكا خوشايند نبود چرا كه 2 نيروي مورد حمايت اين كشور يعني ارتش آزاد و نيروهاي كرد مقابل هم قرار گرفتند و با هدايت تركيه مشغول جنگ هستند. به همين دليل اكنون آمريكا به تركيه درباره روند عمليات نظامي‌اش در خاك سوريه اعتراض مي‌كند.

روزنامه وال‌استريت ژورنال ديروز به نقل از منابع و مقامات ارشد آمريكايي نوشت، عمليات تركيه در خاك سوريه ابتدا با هماهنگي آمريكا آغاز شد اما تركيه در مراحل بعد بدون هماهنگي آمريكا پيش رفت. به نوشته اين روزنامه، توافق محرمانه‌اي ميان آمريكا و تركيه شكل گرفته‌بود كه عمليات نظامي با مشاركت دوطرف و حتي نيروهاي ويژه آمريكايي در شمال سوريه انجام شود اما اكنون پنتاگون مي‌گويد كه تركيه دارد خلاف توافق اوليه عمل مي‌كند.

به نوشته وال‌استريت ژورنال، اكنون اين عمليات به عامل ديگري در تنش‌هاي ميان آنكارا و واشنگتن در ماه‌هاي اخير تبديل شده‌است؛ تنش‌هايي كه در راس آنها ماجراي استرداد فتح‌الله گولن از آمريكا به تركيه قرار دارد.كاخ سفيد اعلام كرده‌است كه باراك اوباما هفته آينده در حاشيه نشست گروه 20در چين با رجب طيب اردوغان ديدار خواهد كرد. عمليات نظامي تركيه در خاك سوريه و موضوع استرداد گولن در فهرست موضوعاتي است كه سران دو كشور در چين درباره آن گفت‌وگو خواهند كرد.

کد خبر 344930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha