جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس او پس از ۱۲ ساعت مذاکره پشت درهای بسته درباره سوریه از پیشرفت مذاکرات میان دو کشور برای همکاری‌های نظامی و آتش‌بس سراسری و نزدیک شدن به توافق خبر داده‌اند اما می‌گویند هنوز مشکلاتی میان دو طرف وجود دارد.

جان کری

پس از ماراتن مذاكرات ژنو جان كري در نشست خبري مشترك با لاوروف گفت: ما خيلي به توافق نزديك شده‌ايم اما براي نهايي كردن آن عجله نخواهيم كرد.دو طرف اعلام كرده‌اند كه تيم‌هاي كارشناسي دو كشور در تلاش براي نهايي كردن جزئيات توافق روسيه و آمريكا هستند. وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه بخش مهمي از مذاكرات روي اجراي يك آتش‌بس واقعي و بهبود شرايط انساني در سوريه متمركز بوده است.

برخي منابع ديپلماتيك مي‌گويند توافق اصلي ميان آمريكا و روسيه به‌دست آمده اما فعلا براي مشخص شدن جزئيات و متن نهايي توافق با جزئيات لازم، اين مسئله اعلام نشده است. گفته مي‌شود در اين توافق علاوه بر همكاري نظامي واشنگتن و مسكو در سوريه و آتش‌بس سراسري درباره تشكيل دولت جديد سوريه و مرحله ‌گذار تصميم‌گيري ‌شده است.

به گزارش راشاتودي، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم اعلام كرده كه براساس توافق دو طرف قرار است روسيه با دولت سوريه و مخالفاني كه با آنها ارتباط دارند مذاكره كند و آمريكا هم از سوي ديگر با مخالفاني كه با آنها همكاري مي‌كنند گفت‌وگو داشته باشد.

علاوه بر اين، همكاري ميان پايگاه حميميم در لاذقيه كه نيروها و جنگنده‌هاي روسيه در آن مستقر هستند و نيروهاي حاضر در پايگاه آمريكا در اردن افزايش جدي خواهد يافت.لاوروف گفت: ما توافق كرده‌ايم كه ارتباط دو طرفه ميان كشور را افزايش دهيم. اين يك دستاورد است كه ما توانسته‌ايم سطح سوء‌تفاهم‌ها و بي‌اعتمادي ميان دو كشور را كاهش دهيم. قرار است تيم‌هاي كارشناسي دو كشور براي نهايي كردن جزئيات اين توافق در ژنو باقي بمانند. بحث درباره تقسيم گروه‌هاي مخالف و تروريست همچنان ادامه دارد.

  • مسئله حياتي مشخص‌كردن گروه‌هاي تروريستي

وزير امور خارجه روسيه تأكيد كرده كه جدا كردن نيروهاي ميانه‌رو از جبهه‌النصره يك مسئله كليدي براي كاهش خشونت‌ها در سوريه است. او گفت: هيچ گزينه ديگري براي آتش‌بس كامل در سوريه به غير از جدا كردن «مخالفان سالم» و گروه‌هاي تروريستي در سوريه وجود ندارد. لاوروف اعلام كرده كه به طرف آمريكايي درباره گروه‌هايي كه اين كشور تروريست مي‌داند توضيحات لازم داده شده است.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا در اين نشست خبري بر لزوم جدا كردن گروه‌هاي تروريستي تأكيد و اعلام كرد كه با جبهه‌النصره با وجود تغيير نامش بايد به‌عنوان يك گروه تروريستي برخورد شود.استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در سوريه هم در بخشي از مذاكرات لاوروف و كري به آنها ملحق شد. مقام‌هاي سازمان ملل همچنان در تلاش براي برقراري آتش‌بس 48ساعته در حلب هستند تا كمك‌هاي امدادي به اين شهر تحت محاصره برسد.

اين در حالي است كه در شهر داريا هم با توافق به‌دست آمده مرحله نخست تخليه شهر به پايان رسيده و حدود 400فرد مسلح همراه با خانواده‌هايشان و همچنين 600غيرنظامي اين شهر را ترك كردند. قرار است گروه دوم غيرنظاميان و افراد مسلح هم از اين شهر خارج شوند.

کد خبر 344548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha