چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

اسدالله افلاکی: « ۵۶۰۰هکتار جنگل هیرکانی منطقه آقمشهد درجنوب ساری جزو انفال و متعلق به دولت و نظام است و سازمان جنگل‌ها و مراتع با قاطعیت از این عرصه صیانت و حفاظت می‌کند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد این عرصه دچار تغییر کاربری شود.»

جنگل

اين جمله فصل‌الخطاب گفته‌هاي مهندس خداكرم جلالي در نشست ديروز وي با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت بود. خبر مربوط به وقف 5600هكتار جنگل هيركاني در منطقه آقمشهد در جنوب ساري نخستين بار شنبه 23مردادماه گذشته باعنوان«دستگاه قضايي جنگل هيركاني را نجات مي‌دهد؟»

 براساس اين خبر، اداره اوقاف شهرستان ساري كه مدعي وقف بودن اين اراضي است با اعتراض به اجراي مقررات ماده 56به كميسيون ماده واحده مراجعه و وقف بودن اين عرصه را پيگيري مي‌كند ؛اما قاضي عضو كميسيون ماده واحده با توجه به جنگلي بودن عرصه مورد نظر، رأي به ملي بودن اراضي مي‌دهد و شعب دادگاه بدوي و تجديدنظر هم رأي قاضي كميسيون ماده واحده را تأييد مي‌كنند. در پي آن، با فرجام‌خواهي اداره اوقاف از ديوان‌عالي كشور، قضات ديوان‌عالي كشور ضمن نقض دادنامه‌هاي قاضي عضو كميسيون ماده واحده و دادگاه بدوي و تجديدنظر رأي به وقف بودن اين اراضي جنگلي مي‌دهند.

مهندس خداكرم جلالي روز گذشته با اشاره به اينكه اين عرصه كه ادعاي وقف بودن آن مطرح است نايب خاص دارد، به برگزاري جلسات مشترك مسئولان سازمان جنگل‌ها با مسئولان سازمان اوقاف اشاره كرد و گفت : جايي كه جنگل و مرتع باشد و سابقه احيا نداشته باشد متعلق به دولت و نظام است. سازمان اوقاف هم اين را پذيرفته و براساس تفاهمنامه في‌مابين براي برگرداندن اين عرصه به منابع طبيعي همكاري مي‌كند. رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع افزود:

بيش از 2ميليون هكتار اراضي ملي وطبيعي كشور مورد اختلاف اوقاف و سازمان جنگل‌ها بود كه تاكنون بيش از يك ميليون هكتار از اين عرصه‌ها در كميته‌اي مشترك (اوقاف و سازمان جنگل‌ها) رسيدگي شد و بالغ بر 700هزار هكتار آن به منابع طبيعي بازگردانده شد.

آنطور كه جلالي مي‌گويد، براساس تفاهمنامه في مابين سازمان جنگل‌ها و سازمان اوقاف نيز نص قانون و براساس تصاويرهوايي هر عرصه‌اي كه ثابت شود سابقه احيا نداشته جزو منابع ملي و طبيعي محسوب مي‌شود و هيچ فردي نمي‌تواند در هيچ زماني آن را وقف كند و مدعي وقف بودن آن شود؛ اين موضوعي است كه براي سازمان اوقاف هم مسجل شده و با توجه به حساسيت دستگاه قضايي، اطمينان داريم 5600هكتار جنگل آقمشهد به منابع طبيعي بازگردانده مي‌شود.

رئيس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اينكه بازگرداندن اين عرصه با درخواست اعمال ماده 477با جديت در دست پيگيري است، تأكيد كرد: اگر اين عرصه به منابع طبيعي برگردانده نشود وبر فرض محال وقف اعلام شود، سازمان جنگل‌ها اجازه نمي‌دهد دراين عرصه كوچك‌ترين تغييري ايجاد شود و بايد به همين شكل جنگل باقي بماند زيرا طبق قانون اساسي و قانون مربوط به حفاظت، احيا و بهره‌برداري منابع طبيعي كشور، مطلقا تغيير كاربري عرصه‌هاي اينچنيني ممنوع است.

  • برخي نكات نشست رئيس سازمان جنگل‌ها

تأكيد براستفاده از روش‌هاي مكانيكي و بيولوژيكي و ممنوعيت استفاده از سموم شيميايي براي مقابله با آفت شپره در رويشگاه‌هاي شمشاد در شمال كشور
تأكيد براجراي طرح تنفس جنگل با رعايت الزمات منطبق با علوم جنگلداري
بسترسازي براي مشاركت مردم و جذب 62هزار و 756هميار طبيعت براي حفاظت از طبيعت
جلوگيري و رفع تجاوز از 208هزار هكتار ونيز خلع يد متصرفان از 42200هكتار اراضي ملي وطبيعي
تعيين تكليف 31هزار پرونده اختلافي بين مردم و منابع طبيعي به وسعت 125هزارهكتار
اجراي عمليات بيابانزدايي در 56هزار و 200هكتار كانون‌هاي بحران بيابانزايي

  • اعتبار نداريم

رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع مي گويد: براي مديريت يك ميليون و 200هزار هكتار عرصه جنگلي داراي طرح، نيازمند 300ميليارد تومان اعتبار هستيم و اگر بخواهيم براي 2ميليون هكتار جنگل‌هاي شمال طرح تهيه كنيم بايد 700ميليارد تومان اعتبار به سازمان تزريق شود. اين در حالي است كه با گذشت 6‌ماه از سال هنوز بودجه‌اي از دولت دريافت نكرده‌ايم و حتي براي مقابله با حريق، پول كافي در اختيار ما قرار نمي‌گيرد.

کد خبر 344343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha